Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een stapje hoger

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een stapje hoger

    Hallo,

    Ik ben al een aantal jaren met fotografie bezig als hobby.
    Meestal gewoon foto's van de reizen, het kindje, vrienden, familie, ...

    Ik ben recent overgestapt van de Canon EOS 350D naar de Canon EOS 50D en zoek mijn lenzen ook te upgraden.

    Momenteel heb ik: Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM en Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM.

    Ik ben eigenlijk niet zo voor het constant wisselen van lenzen en vandaar mij vraag.

    Ik ben op zoek naar een goeie allrounder.

    Mijn 2 opties zijn:
    - 1 lens met vast brandpunt en lage f-waarde (50mm f1.4 ofzo) voor binnen te trekken (meestal zonder flits dan)en dan Canon EF 24-105/4.0 L IS USM .
    - Canon EF 24-70/2.8 L USM: deze heeft een minder grote zoom, maar is wel lichtsterker waardoor ik hem in principe redelijk vaak binnen ga kunnen gerbuiken zonder flits.

    Wat denken jullie? Eventueel nog andere opties?

    mvg
    Koen

  • #2
    Re: Een stapje hoger

    Aangezien de 50d ook een cropcamera is, zou ik eerder overwegen de 17-55 2.8 te nemen ivm groothoek en lichtsterkte. Vaak mist men toch meer groothoek (binnen) dan tele. En zoals eerder reeds gemeld, de afstand tussen 55 en 70 mm is te voet goed te doen, groothoek echter is beperkter als je met de rug tegen de muur staat.
    Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

    Comment


    • #3
      Re: Een stapje hoger

      Het is wel geen L-lens dan natuurlijk. Die beginnen allemaal minstens op 24 (behalve de 17-40, maar dat vind ik wat weinig zoom voor portretten).
      Of maakt die L niet veel uit als je "maar" een 50D gebruikt?

      Comment


      • #4
        Re: Een stapje hoger

        Mijn schoonbroer heeft deze lens op zijn 40d staan en is zijn walk around lens. Ze is niet goedkoop (800-900€) is wel geen L, maar voor deze prijs krijgt men toch al kwaliteit, mag men verwachten. Het is geen full frame. Overweeg je snel over te stappen dan is een lens die begint bij 24mm te verkiezen.

        Ga je het verschil zien op je D50? Als er al iets te zien zal zijn verwacht ik dat het eerder marginaal zal zijn. Zo goed is de gemiddelde BD'er niet dat wij dubbelblind de verschillen kunnen zien tussen fotos genomen met beide lenzen..
        Last edited by jeanpauldries; 24 april 2009, 11:54.
        Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

        Comment


        • #5
          Re: Een stapje hoger

          Het objectief is vermeld: het is de 17-55mm f/2.8 die je nodig hebt op je cropcamera. We hebben het net nog gehad over L-lenzen vs non-L-lenzen, HIER. De 17-55 is een EF-S lens, en dat is één van de redenen waarom het objectief niet tot de L-stand verheven is. De 17-40 daarentegen is een L-lens, is spatwaterdicht, maar is een f/4, geen f/2.8.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Een stapje hoger

            de 17-55mm f 2,8 is een pracht van een lens en gaat zelden van m'n body. Die is idd niet goedkoop maar zijn geld toch meer dan waard.

            Comment


            • #7
              Re: Een stapje hoger

              De discussie van de L-lenzen heb ik wat gevolgd, maar daar was niet echt een duidelijk antwoord omdat kwaliteit redelijk persoonlijk is natuurlijk.

              Is 24 mm te groot voor het gewone gebruik? Maw is 17 mm niet meer voor landschappen e.d.?

              Voor wat staat de S in EF-S eigenlijk (stomme vraag waarschijnlijk)?

              Comment


              • #8
                Re: Een stapje hoger

                Wikipedia :

                The "S" in EF-S stands for "short back focus", which means that the rear element of the lens is closer to the image sensor than on regular 35 mm SLR cameras. The proximity of the rear element to the image sensor greatly enhances the possibilities for wide angle and very wide angle lens, enabling them to be made smaller, lighter (containing less glass), faster (larger aperture) and less expensive. Most current Canon EF-S lenses are wide angle.
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment


                • #9
                  Re: Een stapje hoger

                  Dan een andere vraag...

                  Wordt het nemen van goeie foto's moeilijker (technischer) naarmate de f-waarde lager wordt?
                  M.a.w. is het weggesmeten geld dat je een lens van +/- 1000 euro koopt en dan de camera op automatische stand zet?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een stapje hoger

                    Oorspronkelijk geplaatst door koekman Bekijk bericht
                    Dan een andere vraag...

                    Wordt het nemen van goeie foto's moeilijker (technischer) naarmate de f-waarde lager wordt?
                    M.a.w. is het weggesmeten geld dat je een lens van +/- 1000 euro koopt en dan de camera op automatische stand zet?
                    Ja, het wordt moeilijker, maar het resultaat van een perfect scherp onderwerp en een prima blurred achtergrond is des te spectaculairder.
                    Ja, op P is zowat alles weggesmeten geld

                    Principe:
                    ofwel heb je een weinig lichtsterke lens, die weinig kost en heel veel schertediepte geeft, en waar bijna al je foto's overal scherp zijn

                    ofwel heb je een 'lichtsterke' lens die je toelaat om bij VOLLE opening heel weinig scherptediepte te hebben, waardoor het scherpstellen opnieuw moet ingeoefend worden, maar waar de mogelijkheid is om het onderwerp als het ware scherp uit een wazige achtergrond te laten springen

                    Verder heeft een L objectief natuurlijk een zwaardere bouw: bij de 50 is het verschil groot tussen de 1.8, de 1.4 en de 1.2. Of het prijsverschil verantwoord is, laat ik in het midden.
                    Op een crop zou ik je de Canon EF 28mm F:1.8 USM durven aanraden. Niet goedkoop, maar dan hou je de andere lenzen voor het huis-tuin-en-keuken werk.
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment

                    Working...
                    X