Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

close-up/macrofilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • close-up/macrofilters

    aangezien de macrolenzen nogal prijzig zijn overweeg ik om close-up filters aan te schaffen want macro gebruik je toch niet zo heel vaak. heeft iemand daar ervaring mee en voorbeelden van. groetjes

  • #2
    Re: close-up/macrofilters

    Een close-up lens is een soort vergrootglas voor je objectief. Net als een filter schroef je een close-up lens rechtstreeks op de schroefdraad van het objectief. De lens verkleint de minimum scherpstelafstand van het objectief waardoor je (bijna) macrofoto’s kan maken. De bereikte vergroting hangt af van de vergrotingsfactor van je objectief (b.v. 1:3) en de sterkte van de close-up lens.

    De sterkte van een close-up lens wordt uitgedrukt in dioptrie. Ze worden vaak in sets van +1, +2 en +4 dioptrie verkocht. Je kan de lenzen dan op elkaar stapelen om hoge dioptriewaarden te bekomen, b.v. een +2 en een +4 dioptrie combineren om +6 te bekomen. Hoe groter de dioptriewaarde, hoe kleiner de minimum scherpstelafstand kan worden en hoe groter de vergrotingsfactor van het geheel wordt.

    Een betaalbare close-up lens bestaat uit één enkel glaselement en heb je al vanaf € 10,00, afhankelijk van de diameter. Achromatische close-up lenzen bestaan uit twee glaselementen, kosten ongeveer dubbel zoveel maar kennen geen chromatische aberraties en bieden een hogere kwaliteit. Zo hoog zelfs dat foto’s die je ermee neemt nauwelijks te onderscheiden zijn van deze die met een echt macro objectief zijn genomen. Reken op € 30,00 tot € 100,00 voor één achromatische close-up lens.

    Goedkope close-up lenzen kunnen echter ook vrij goed blijken. Recent kocht ik een goedkope +10 dioptrie lens voor ongeveer € 20 waarvan ik dacht dat het nooit goede resultaten kon opleveren. Eigenlijk kocht ik ze om aan mijn cursisten te tonen dat straffe close-up lenzen optisch gezien niet veel voorstellen. In de praktijk bleek dit bijzonder goed mee te vallen en kon ik er mooie en scherpe foto's mee maken: zie voorbeeld hieronder. Al blijft een goede macrolens natuurlijk beter...


    Boven: zonder close-up lens, met minimum scherpstelafstand van het objectief.
    Onder: met +10 dioptrie close-up lens.
    Last edited by jstaels; 24 april 2009, 01:05. Reden: foto toegevoegd
    Auteur van handboeken over digitale fotografie.

    website: dfonline.be

    Comment


    • #3
      Re: close-up/macrofilters

      Kan er iemand mij een close-up filter aanraden voor de 18-55 IS en/of 55-250 IS van canon?
      Heeft een close-up filter trouwens op beide lenzen evenveel nut? De minimale scherpstelafstand van de 18-55 zal wel aan de krappe kant worden om deftig wegvliegende insecten te trekken misschien?
      De close-up filters van Canon zelf zijn aan de prijzige kant, en vraag me af of ze zoveel beter zijn. Raynox is ook een optie, maar is ook vrij prijzig direct.
      Als ik zou gaan voor een 'goedkopere' filter, welke dioptrie is dan aan te raden?

      Comment

      Working...
      X