Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

    Hallo,

    Heb sinds een maand de 450d met 18-55kitlens. Deze forum heeft me als beginner al veel geholpen, waarvoor dank Maar dan nu mijn eerst post .

    In juli ga ik 4 weken naar Thailand en eind van dit jaar komt onze eerste baby op de wereld. Nu zien jullie me al aankomen: welke lenzen raden julie mee aan voor deze, met een budget van 1000 €.

    Waar ga ik naartoe en wil ik fotograferen:
    - Koh Larn: Eiland met witte stranden (Blijf daar bij familie slapen)
    - Bangkok: Tempels + City pics, huur een appartement terras met uitzicht over bangkok (by night.)
    - Isaan: Thaise platteland met oude tempels(binnen en buiten) + landschappen en portretten lokale bevolking + Buurtfeesten (nacht).

    Ook lens die de miljoenen foto's van onze baby gaat fotograferen , hou ervan om met DOF te spelen.

    Wat heb ik on my mind:
    - EF-S 55-250 4.5-5.6 IS
    - EF 50mm F 1.4 USM
    - Goede groothoek om kitlens te vervangen? Maar welke?

    Ik heb nu een goedkope Kenko polarisatiefiler, toch beter een duurder en beter kopen?
    Ik ben bereid met veel lenzen te reizen.

    Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg.
    'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

  • #2
    Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

    Als je zulke dingen zoals tempels,stranden bezoekt lijkt me een breedhoek alla 10-20 toch mooi meegenomen.
    Ben tevreden van de sigma 10-20EX maar als je meer budget hebt is er waarschijnlijk wel een betere canon tegenhanger?

    Voor een baby kan je veel kanten op, maar met een lichtsterke lens kan je natuurlijk meer met je dof gaan spelen. Een 50mm 1.4 is idd een mooi lensje, maar neem je genoegen met een vast brandpunt?
    Canon EF 24-70mm F 2.8 L USM lijkt me wel ok..... canonians?
    Of de goedkopere sigma tegenhanger....


    mvg
    glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

      Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
      Canon EF 24-70mm F 2.8 L USM lijkt me wel ok..... canonians?
      Niet echt breed genoeg op een cropcamera (24x1.6=38.4). Ik pleit nogmaals (de 3de keer vandaag al, denk ik ) voor de EF-S 17-55 f/2.8. Voor de laatste keer: waarschijnlijk geen L-lens, omdat het een EF-S objectief is, maar lichtsterker dan de 17-40 f/4 L. Dat zou mijn tweede keuze zijn, als lichtsterkte niet het belangrijkste motief is.

      Oh ja, voor die landschapkes is een UWA (ik heb de EF-S 10-22) wel leuk.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

        de sigma 24-70 hunt in donkere situaties maar is wel een zalige lens, al veel plezier van gehad

        voor uw portretten enzo, zou ik de 70-200 overwegen ... en dan eventueel de 17-55 van tamron erbij (ik dacht dat dit ook wel een goeie lens is )
        No rules. Great shots.
        -
        Online

        Comment


        • #5
          Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

          Als je naar bangkok trekt zou ik daar kijken om een lens aan te schaffen ,daar kan je ze kopen voor ongeveer de helft van de prijs die je hier zou betalen.Vrienden van ons waren daar verleden jaar op verlof en hebben voor mij een nikon 18-70 gekocht voor 150 euro terwijl ze hier bij konijn nog aan 326 euro stond.

          mvg Yves.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

            eerst en vooral proficiat met de toekomstige spruit.

            Hmmm, 4 lenzen voor minder als 1000 euro, niet gemakkelijk.

            -50 op een crop is nogal tele vind ik, ik zou eerder gaan voor de sigma 30 1.4 (379 euro)
            Gaat veel beter zijn voor 's nachts en bruikbaarder zijn all round. Kijk eens met je huidige lens wat voor jou handiger zou zijn 30 of 50. Vergeet wl niet dat zowel de canon als de sigma een traaage AF hebben.Vind je 50 mm toch beter dan 30 ga anders voor de 50 1.8, voor nog geen 100 euro heel bugetvriendelijk en je kan ook al met dof spelen.

            -met een 10-20 of dergelijks kan je een aantal heel mooie foto's nemen maar hoeveel foto's ga je daarmee trekken? let op evt vervorming van mensen aan de randen en hoe je camera perfect vast of je merkt direct de vervorming binnenshuis. Jij weet beter dan wie ook of je die regelmatig gaat gebruiken en er een 400-500 euro wil aan geven de Tokina 12-24mm vind ikanders wel één van de betere opties
            Ik zou me anders behelpen met het aan elkaar plakken van foto's. oefen daar anders hier al op zdat je ervaring hebt in Thailand. Ik ben anders van Gent en heb een sigma 12-24, als je zin hebt mag je me altijd pm'en om eens mee te spelen in Gent (heb trouwens ook een mf 50 1.4

            -kort en krachtig: die 55-250 is een heel goede lens voor de 239 euro.

            -die 17-55 is ook heel goed maar eerder duur(818 euro is bijna je hele budget). een 24-70 is niet echt een oplossing omdat je anders te veel gaat moeten switchen van lenzen in het wijdere gedeelte. Als je weet dat je dit lenstype veel gebruikt en je kan je budget nu al verhogen is de 17 een aanrader. Als je de IS wat kan missen anders een 17-40 tweedehands die je later kan doorverkopen aan ong dezelfde prijs en dan kan je die 17-55 kopen als je wat meer budget hebt? Nu, met een kleine baby denk ik dat dat even kan duren. Dus mss nu toch beter die 17-55 kopen om later huiselijke twisten te voorkomen

            voor nachtfotos: statief niet vergeten. Maar voor op reis stoort het me te veel om een statief mee te emen.Ik gebruik meetal een eigen versie van een beanbag, neem een grote lap stof, maak er een zak van (met dubbele naad) vul die voor (0% met een lichte korel. Maak de zak groot genoeg zodat je de camera en je tele goed kan opplaatsen. Die zak kan je of op de grond, steen, muurtje leggen. IS of geen IS, lange sluitertijden en lage iso schreeuwen om zulke hulpmiddelen

            over kopen in thailand:zou die 50 1.8 wegens niet de moeite in prijsverschil zeker hier kopen, idem voor die 50-250, ook al vanwege de IS die toch kan kapot gaan. ena ls je meer als 800 euro zou spenderen aan een lens zou ik er zeker voor zorgen dat ik een europese lens heb vanwege de garantie. Iemand van de fotoclub heeft die 17-55 2.8 en zijn IS heeft het al eens begeven. En de zin "practice makes perfect" maakt het duidelijk, op voorhand goed oefenen

            17-55, 50 1.8 en 55-250 komen op 1150 euro, die ultra brede gaat dan niet door, alle andere opties nieuw komen duurder uit

            12-24, 30 1.4 en 55-250 komt op 1078 euro maar ik vrees dat je in de praktijk gaat vloeken op het gebrek aan zoom beneden de 55, tenzij je tevreden bent je kitlens maar bedenk wat je wil eenmaal je kindje er is. eenmaal ze beginnen te rennen gaat die 12-24 te wijd zijn, de 30 zijn AF te traag en de 55-250 net te veel tele onderaan....

            Voor de polar, gebruik je die veel, ben je vlot in photoshop, daar hangt het wat van af, heb een polar nog niet gemist moet ik zeggen (had er vroeger 1)

            O ja alle prijzen zijn van Kameraexpress

            Comment


            • #7
              Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

              Ik ben vorig jaar naar Vietnam geweest en m'n 70-200mm stond daar bijna even vaak op m'n 400D als de 17-55mm. Volgens mij echt wel een múst in Zuid-Oost Azië. De f4 non-IS versie kan je nog redelijk schappelijk krijgen met nog budget over voor owfel een UWA of een lichtsterkte 50mm prime (maar dan zou ik eerder voor de UWA kiezen).
              equipment: camera's, lenses & some imagination

              Comment


              • #8
                Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                ik zou de 50 mm niet kopen als he voor de 17-55 gaat
                zit toch in je bereik, scherpte is hetzelfde denk ik (of beter bij de 17-55)..
                No rules. Great shots.
                -
                Online

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                  Hallo,

                  Volgens mij zou je beter een breedhoek kopen in combinatie met die 50mm.

                  Groothoek: Tokina 12-24, Sigma 10-20 en Canon heeft ook een goede 10-22.

                  Kheb 10 maanden in Thailand gewerkt, nu hetzelfde in Vietnam & Cambodia... En met de groothoek had ik genoeg. Voor 't kindje zou'k dan die 50mm aankopen, ook al heb je dat al met de 17-55.

                  Groetjes
                  Buying a Nikon doesn't make you a photographer, it makes you a nikon owner...
                  Instagram: http://instagram.com/lux69aeterna/
                  Website: http://lux69aeterna.deviantart.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                    Groothoek, ongetwijfeld de tokina 11-16! Gebouwd als een tank, bepaald diafragma, geweldige lens!

                    walk around: 17-55 is denk ik het beste objectief dat je kunt kopen voor crop bodies. en ook een perfecte aanvulling qua bereik op je breedhoek.

                    tele: 70-300 IS neemt ook hele mooie resultaten.

                    met 1000 euro kun je ze niet alledrie kopen, dus daarom zeg ik met spijt in het hart dat je de tokina moet laten vallen omdat je met 17mm wel toekomt om de bredere foto's te nemen.
                    Mijn zegen: 17-55 2.8 IS en 70-300 IS!
                    -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                      Hallo,

                      Alvast bedankt allemaal voor de vakkundige en vooral nuttige reacties.

                      De tele-lens zal volgende zijn:
                      -Canon EF-S 55-250mm F4.5-5.6 IS 250€.

                      Nu voor de walk-around zit ik nog met een dilema tussen:
                      -Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS € 365,03
                      -Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM € 900.00

                      Is de meerkost van 500€ wel de moeite voor een beginner die mooie foto's wil maken maar niet groter dan A4 formaat gaat? (Vooral 10*15 & website)
                      En is de Tamron een verstandige keuze om mijn canon 18-55 kitlens te vervangen voor Thailand, Baby maar ook later in Belgie?

                      Zoals Aikesv zegt zou ik niet voor een 10-20 lens gaan, daar ik denk deze bitterweinig te gebruiken als ik terug ben van Thailand.

                      Ook nog de vraag om in het zonnige Thailand toch te investeren in duurdere polarisatiefilter? de moeite? Of heb ik genoeg met de Kenko? Ik heb wat landschappics genomen met het mooi weer en moet zeggen dat de lucht toch blauw was en niet wit, bij grote verschillen donker/licht. Mijzelf kennende zal ik duizenden foto's trekken in Thailand, als ik die in brack. mode moet trekken om dan in PS. de blauwe lucht eruit te halen zal ik toch wat kaartjes moeten bijkopen.

                      Hopend op nog eens zo'n nuttige tips.
                      'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                        Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                        Als je naar bangkok trekt zou ik daar kijken om een lens aan te schaffen ,daar kan je ze kopen voor ongeveer de helft van de prijs die je hier zou betalen.Vrienden van ons waren daar verleden jaar op verlof en hebben voor mij een nikon 18-70 gekocht voor 150 euro terwijl ze hier bij konijn nog aan 326 euro stond.

                        mvg Yves.
                        Ik vertrek ook voor 3 weken naar Thailand en ben nog op zoek naar een telelens. Is het aankopen ervan in Thailand betrouwbaar?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp aankoop lens voor reis Azië + Baby

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kwats Bekijk bericht
                          Ik vertrek ook voor 3 weken naar Thailand en ben nog op zoek naar een telelens. Is het aankopen ervan in Thailand betrouwbaar?
                          Heb het nog al eens hier gezegd. Ga naar het Canon center op de 4de verdieping (of was het nu toch 5de ?, never mind het is niet te missen)van het MBK shoppingcenter in Bangkok. De 55-250IS kostte daar vorig jaar 9000 Baht, oftewel nu 200 Euro ( vorig jaar 176 Euro, wisselkoers is nogal variabel). Je kan ook naar Panthip Plaza gaan, een shopping met uitsluitend electronica, en een 10-tal fotowinkels...

                          Comment

                          Working...
                          X