Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar blijft de rest?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar blijft de rest?

    M'n eerste waterjuffer van dit jaar.
    Ook zij kijkt al vol verwachting uit naar de rest!

    Tot nu toe helaas nog geen 'sluipers' gevonden. Hopelijk ben ik weer niet te laat.
    Iemand tips waar je op moet letten aan een vijver?

    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

  • #2
    Re: Waar blijft de rest?

    Mooi scherp en mooie compo maar mis het staartstuk van de juffer een beetje.
    Dit doet men vingers ook kriebelen om op jacht te gaan naar deze prachtige insecten
    Groetjes Rob

    Comment


    • #3
      Re: Waar blijft de rest?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rob26 Bekijk bericht
      Mooi scherp en mooie compo maar mis het staartstuk van de juffer een beetje.
      Dit doet men vingers ook kriebelen om op jacht te gaan naar deze prachtige insecten
      Daar ben ik het volledig mee eens
      Grt
      Theike
      Mijn Site http://www.theovanvlierden.be

      Comment


      • #4
        Re: Waar blijft de rest?

        Originele kijk op de zaak

        Als je uitsluipende juffers wil vinden moet je 's ochtends zoeken. Het zal wel variëren afhankelijk van de locatie en weer (zon/warmte). Ze kruipen niet noodzakelijk op lange stengels... Het héle proces van uit het exoskelet breken duurt ongeveer een half uurtje, daarna moet wel nog achterlijfje & vleugels opgepompt worden. Je kunt dus wel inschatten hoe lang een juffertje al uitgeslopen is. Bij mooi weer (geen regen) blijven de exuvia (lege skeletten) mooi hangen, zo krijg je ook een idee over de het aantal juffertjes. Kennis van je locatie (hier dus de vijver) is eigenlijk het allerbelangrijkste.

        De wet van Murphy zorgt er trouwens voor dat de meeste juffers de minst fotogenieke locaties kiezen om uit te sluipen Ik heb dit weekend een 10-tal uitsluipende juffers gezien en geen enkele zat goed om te fotograferen behalve dan deze, maar die was al uitgeslopen. Ik heb ze voor de grap wel eens gefilmd (filmpje1 en filmpje2).

        Je kunt ook evt wat larven uit de vijver proberen te vissen, soms zie je er wel aan het oppervlak zwemmen (en ik denk dat dit meestal de "rijpere" larven zijn). Als je volledige controle wil over de fotoshoot kun je het in een bakje water steken met een stengeltje/takje in geplant. Heb dit zelf wel nog nooit gedaan...
        Last edited by ThierryM; 22 april 2009, 08:09.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Waar blijft de rest?

          Over het feit dat het staartje mist kan je inderdaad voor of tegen zijn.

          Maar in deze compo stoort het me eigenlijk niet zo hoor. Komt erbij dat hij retescherp is en mooi van kleur, dik in orde dus Christophe
          Greetz,
          Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Waar blijft de rest?

            Oorspronkelijk geplaatst door CougarX Bekijk bericht
            Over het feit dat het staartje mist kan je inderdaad voor of tegen zijn.

            Maar in deze compo stoort het me eigenlijk niet zo hoor. Komt erbij dat hij retescherp is en mooi van kleur, dik in orde dus Christophe
            yep ga mee.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Waar blijft de rest?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              yep ga mee.
              grt,bouk.
              Idem. Prachtige compo
              Geert - A good photo is like a poem, tells a great story in a few lines

              Comment


              • #8
                Re: Waar blijft de rest?

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Originele kijk op de zaak

                Als je uitsluipende juffers wil vinden moet je 's ochtends zoeken. Het zal wel variëren afhankelijk van de locatie en weer (zon/warmte). Ze kruipen niet noodzakelijk op lange stengels... Het héle proces van uit het exoskelet breken duurt ongeveer een half uurtje, daarna moet wel nog achterlijfje & vleugels opgepompt worden. Je kunt dus wel inschatten hoe lang een juffertje al uitgeslopen is. Bij mooi weer (geen regen) blijven de exuvia (lege skeletten) mooi hangen, zo krijg je ook een idee over de het aantal juffertjes. Kennis van je locatie (hier dus de vijver) is eigenlijk het allerbelangrijkste.

                De wet van Murphy zorgt er trouwens voor dat de meeste juffers de minst fotogenieke locaties kiezen om uit te sluipen Ik heb dit weekend een 10-tal uitsluipende juffers gezien en geen enkele zat goed om te fotograferen behalve dan deze, maar die was al uitgeslopen. Ik heb ze voor de grap wel eens gefilmd (filmpje1 en filmpje2).

                Je kunt ook evt wat larven uit de vijver proberen te vissen, soms zie je er wel aan het oppervlak zwemmen (en ik denk dat dit meestal de "rijpere" larven zijn). Als je volledige controle wil over de fotoshoot kun je het in een bakje water steken met een stengeltje/takje in geplant. Heb dit zelf wel nog nooit gedaan...
                Bedankt Flukee voor de tips en toelichtingen, daar hebben wij wat aan ! Maar...als ik de vijvertjes ga inspecteren...'k zie nooit larven hangen, of komen die pas boven op 't laatste moment, als ze al gaan uitsluipen?

                On topic: knappe plaat ! Alles zit goed mi, scherpte, compo en BG. Het lijkt echt of ze is aan 't rondspieden of ze geen kameraadje ziet, mij stoort het gemis van de staart hier zeker niet.
                'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                Grtjs, Jacky

                Comment


                • #9
                  Re: Waar blijft de rest?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jackske Bekijk bericht
                  Bedankt Flukee voor de tips en toelichtingen, daar hebben wij wat aan ! Maar...als ik de vijvertjes ga inspecteren...'k zie nooit larven hangen, of komen die pas boven op 't laatste moment, als ze al gaan uitsluipen?

                  On topic: knappe plaat ! Alles zit goed mi, scherpte, compo en BG. Het lijkt echt of ze is aan 't rondspieden of ze geen kameraadje ziet, mij stoort het gemis van de staart hier zeker niet.
                  Ook namens mij bedankt Flukee! Maar net als Jackske vind ik er ook geen enkele.
                  Zal eens proberen rekening te houden met je advies.

                  Bedankt voor de reacties!
                  Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar blijft de rest?

                    mooi en bedankt voor je tips
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar blijft de rest?

                      Heel mooi en heerlijk om naar te kijken.

                      groetjes

                      moniq
                      groetjes, moniq (BD1321BE)

                      A picture paints a thousand words

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar blijft de rest?

                        Oorspronkelijk geplaatst door moniq Bekijk bericht
                        Heel mooi en heerlijk om naar te kijken.

                        groetjes

                        moniq
                        Ik volg hier

                        mvg noellie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar blijft de rest?

                          Mooi!
                          Groetjes Hendrika

                          Comment

                          Working...
                          X