Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch nog eens een macro-vraagje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toch nog eens een macro-vraagje...

    Voor mijn Pentax K10D wens ik een macrolens aan te schaffen.
    Ik twijfel hierbij tussen de Pentax 100mm macro en de Sigma 105 macro.
    Wat zijn de verschillen die mij toch voor de duurdere pentax zouden doen kiezen ?
    Ik ga er vanuit dat die 5mm verschil tussen beide lenzen verwaarloosbaar is.
    Maar waar zit dan toch dat eventuele verschil ?
    Alvast bedankt voor de raadgevers !

  • #2
    Re: Toch nog eens een macro-vraagje...

    Ik was ook eerst zinnens aan macrofotografie te beginnen maar heb het uitgesteld wegens gebrek aan tijd tussen duim en wijsvinger
    Ondertussen heb ik wel veel rondgeneusd op het forum en kwam tot de vaststelling dat de Sigma 150mm één der besten was. Ook zeer zelden te vinden tweede hands wat mij doet vermoeden dat, als iemand dit objectief heeft er best tevreden mee is.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Toch nog eens een macro-vraagje...

      hoe langer de brandpuntafstand bij gelijke vergrotingsfactor (1:1 bij macro) hoe groter de werkafstand. Een grote werkafstand is vaak prettiger om te werken, zeker als je insecten gaat fotograferen. Bij zaken die niet weglopen, is een korte werkafstand minder problematisch, al is de kans dat je onderwerp in de schaduw van je lens komt te staan groter naarmate de werkafstand korter is.

      ik heb zowel een 100mm macro als een 150mm macro. met de 150 mm macro zal je bij het fotograferen van een bloem minder omgeving achter de bloem krijgen dan met de 100 mm, en ook de DOF kan mooier zijn. Nadeel van de 150mm tov de 100mm is dat de 150 een pak zwaarder is.

      Een Pentax zal vermoedelijk mechanisch beter afgewerkt zijn dan 3rth party, en de compatibilitiet is altijd gegarandeerd. Met sigma moet je soms laten rechippen als je een nieuwe body koopt (vooral bij canon)

      Comment


      • #4
        Re: Toch nog eens een macro-vraagje...

        Van de Sigma macro lenzen zijn voor Pentax alleen de 105mm en de 180mm macro ter beschikking.
        De 150mm is jammerlijk voor pentax niet aangemaakt.
        Als de 150 al heel wat zwaarder is dan de 105, zal de 180 nog zwaarder zijn, wat alleen maar minder geschikt maakt om vanuit de hand te gebruiken.

        Heeft de Pentax 100mm macro dan niet echt voordelen tegenover de Sigma 105mm ?

        Comment


        • #5
          Re: Toch nog eens een macro-vraagje...

          De Pentax DFA100/2.8 is optisch gewoon net ietsje beter. Maar ik meen te hebben begrepen dat zowel de Tamrom SP90/2.8 als de Sigma EX105/2.8 erg dicht zitten. Voordeel van een merkeigen objectief is overigens niet altijd enkel optisch, over het algemeen kan je stellen dat het technisch beter op de bodies van het merk is afgestemd en andersom (bvb naar scherpstelling toe). Zo gaat de kleurweergave die van de merkeigen objectieven zijn, en dat is natuurlijk net de kleurweergave waarop de bodies afgestemd zijn.

          Nu moet ik wel toegeven dat macro het enige gebied is waar ik zelf geen Pentax objectieven gebruik (maar da's allicht gewoon een kwestie van tijd en budget)... Ik heb tot nu de Tamron SP90 (een pre-DI versie) gebruikt en vond dat een super objectief. Alleen een beetje korte werkafstand voor sommige situaties waar echt dichtbij komen niet zo handig is. Dus kocht ik me enkele weken geleden een Sigma EX180/3.5. Wel... die is gigantisch groot en zwaar in vgl met de Tamron, wat 'm een stuk moeilijker uit de hand te gebruiken maakt. Ik dacht m'n Tamron op de tweedehands markt te gooien en de Sigma te gebruiken in de toekomst, maar het gewicht van die laatste heeft me overtuigd dat ik de Tamron vooralsnog als lichtgewicht reismacro ga behouden. De Sigma EX180 is wel beter op langere (niet-macro) afstand. Ik weet niet of dat ook voor de EX105 geldt?

          Wil je overigens macro van insecten doen, of is 't eerder van statische onderwerpen? Als je geen insecten wil gaan fotograferen, moet je mogelijk ook eens de Pentax DA35/2.8 limited macro bekijken. Ik heb 'm niet (wegens te dicht tss m'n FA31 en FA43, en reeds voldoende ander gerief voor macro) maar ik testte 'm al enkele keren, en 't is mogelijk één van de allerbeste standaardobjectieven beschikbaar voor Pentax, plus met een erg handige macro-functie...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X