Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uv-filter canon sx1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uv-filter canon sx1

    ik heb een canon sx1.
    er zijn mensen die mij aangeraden hebben om er een uv-filter op te zetten.
    vind er niets van op internet.
    bestaat dat voor deze camera?

  • #2
    Re: uv-filter canon sx1

    Er zijn daarvoor 2 mogelijkheden:
    1-de camera heeft filterdraad en zo nee:
    2-Er kan een adaptertubus geplaatst worden voor voorzetlenzen of filters

    Na even zoeken vond ik dat HET DING dus GEWOON FILTERDRAAD HEEFT.

    Stel dus niet meer van die stomme vragen.

    Comment


    • #3
      Re: uv-filter canon sx1

      Ik zie persoonlijk niet het nut om er een voor te zetten, aangezien op de fotosensor al een UV filterlaag zit. Het effect gaat dus verloren. De meeste mensen zetten die filters op hun lens om deze te beschermen tegen krassen en dergelijke, niet om een bepaald effect te krijgen.
      Wat wel nuttig kan zijn is een polarisatie filter om bij landschappen een diep blauwe lucht te krijgen, of om reflecties weg te werken op glas, water of metaalachtige oppervlakken.
      Nu zoals Telekees nogal ruw uitdrukt, zijn er inderdaad 2 mogelijkheden:
      -je hebt een filterdraad
      -of je kan een vorzetstuk kopen waarop je filters en andere accecesoires kan zetten.
      Ik heb op internet, na wat zoeken gevonden dat er een soort van plastiekerige filterdraad op je lens vooraan zit, waar je lensdop inpast.
      52mm filters passen hierop, en eventueel andere hulpstukken.
      Ik vermoed dat hiervan toch wel wat van in je handleiding staat.
      Voor de vorige modellen (s2) stond er namelijk in de handleiding dat je een hulpstuk kon verkrijgen om filters op je lens te draaien.

      Btw een keer je topic posten lijkt me wel voldoende.

      Edit Mod Franciskine : post bij objectieven is verwijderd ondertussen
      Last edited by Franciskine; 20 april 2009, 05:49.

      Comment


      • #4
        Re: uv-filter canon sx1

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Stel dus niet meer van die stomme vragen.

        Een vraag is pas stom als je hem niet durft te stellen. In mijn ogen bestaan er geen stomme vragen. Soms lees je over dingen heen of zie je het anders dan een ander. Dus we kunnen hier ook leuk met elkaar omgaan en normaal antwoorden
        "The only easy day was yesterday"

        Comment


        • #5
          Re: uv-filter canon sx1

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Stel dus niet meer van die stomme vragen.
          Slecht opgestaan Telekees ?

          Comment


          • #6
            Re: uv-filter canon sx1

            aan TELEKEES.

            ik ben maar een beginnende amateurfotogrraaf en werk maar in een fabriek en ben geen technisch inspecteur.

            Als ge geen antwoord op mijn vraag wilt geven dan kunt ge maar beter zwijgen.

            ik stel hier een vraag omdat ik het niet weet en ik ben niet stom.

            ik zal mijn antwoord wel elders zoeken

            Comment


            • #7
              Re: uv-filter canon sx1

              heb de handleidind nog een nagekeken.
              en er staat niets van in van filterdraad

              Comment


              • #8
                Re: uv-filter canon sx1

                Oorspronkelijk geplaatst door zenga Bekijk bericht
                heb de handleiding nog een nagekeken.
                en er staat niets van in van filterdraad
                Heb je ook de lens bekeken?

                De hardware is bepalend, men gaat er van uit dat schroefdraad aan de voorzijde van de lens zichzelf wijst.
                Kennelijk is dat niet zo....

                PS, een UV filter is 100% overbodig
                Niet meer over zeuren..

                Comment


                • #9
                  Re: uv-filter canon sx1

                  Ik heb een UVfilter van een oud objectief van 52mm geprobeerd erop te draaien. Was dezelfde diameter als de lens, en hij gaf de indruk er op te willen, maar na een paar keer draaien, voelde het te stroef aan om verder te gaan. Ik loop er dus ook mee rond zonder filter. Misschien lag het aan mijn filter, misschien ook dat de schroefdraad toch niet helemaal identiek is aan die van de gangbare filters.
                  Een UVfilter plaatsen is helemaal niet overbodig, de meesten plaatsen een UVfilter niet alleen tegen de UV stralen, maar ook gewoon als bescherming voor het objectief. Hier hangt het objectief vast aan een toestel van 500€, dit is toch wel enige bescherming waard vind ik.
                  Ik vind het arrogante antwoord van Telekees eerder getuigen van domheid, dan de vraag van Zenga.
                  The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                  Fuji XT-2 + .......

                  Comment


                  • #10
                    Re: uv-filter canon sx1

                    Oorspronkelijk geplaatst door zenga Bekijk bericht
                    ik zal mijn antwoord wel elders zoeken
                    Blijf gerust en zet die Telekees in je negeerlijst (bij instellingen) dan zie je zijn berichten nooit meer, genoeg mensen hier die wel willen antwoorden op iets dat ze weten (ik wist het niet, maar hiermaa kan ik je dan weer wel helpen )

                    Comment


                    • #11
                      Re: uv-filter canon sx1

                      Oorspronkelijk geplaatst door def joe Bekijk bericht
                      Ik heb een UVfilter van een oud objectief van 52mm geprobeerd erop te draaien. Was dezelfde diameter als de lens, en hij gaf de indruk er op te willen, maar na een paar keer draaien, voelde het te stroef aan om verder te gaan. Ik loop er dus ook mee rond zonder filter. .

                      Ja, dat is dramatisch , zo zonder filter....
                      Hopelijk overwin je deze zware tegenslag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: uv-filter canon sx1

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                        Blijf gerust en zet die Telekees in je negeerlijst (bij instellingen) dan zie je zijn berichten nooit meer, genoeg mensen hier die wel willen antwoorden op iets dat ze weten (ik wist het niet, maar hiermaa kan ik je dan weer wel helpen )
                        Ik ben wel de enige die inhoudelijk iets heeft bijgedragen aan het "probleem"

                        Comment


                        • #13
                          Re: uv-filter canon sx1

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Ik ben wel de enige die inhoudelijk iets heeft bijgedragen aan het "probleem"
                          Je toewijding is aandoenlijk en je bijdrage overweldigend.
                          Niettemin heeft de SX1 geen schroefdraad tenzij je 4 concentrische groeven zo wil noemen.
                          Met enig geweld kun je er een 52 mm filter indraaien.

                          Comment


                          • #14
                            Re: uv-filter canon sx1

                            Bedankt Viewfinder, nu weet ik dat ik mij zal moeten neerleggen bij het feit dat ik nooit een filter zal kunnen plaatsen op mijn geliefde SX1. Het zullen zware tijden worden, maar met de tijd zal ik de moed moeten vinden om dit drama te overleven.
                            The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                            Fuji XT-2 + .......

                            Comment


                            • #15
                              Re: uv-filter canon sx1

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Je toewijding is aandoenlijk en je bijdrage overweldigend.
                              Niettemin heeft de SX1 geen schroefdraad tenzij je 4 concentrische groeven zo wil noemen.
                              Met enig geweld kun je er een 52 mm filter indraaien.
                              Er schijnen mensen te zijn die zonder filter geen foto's kunnen maken, sterker, niet kunnen leven....
                              Die gaan zware tijden tegemoet.

                              ps
                              Ik heb nog stapels filters in alle maten liggen.
                              Hebben "vanaf dag 1" op een lensje gezeten dat daarna door mij is gekocht en zonder filter nog zo slecht niet bleek te zijn.....

                              Comment

                              Working...
                              X