Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

    Ik stel me terloops de volgende vraag...

    Een rekenvraagstuk, wellicht eenvoudig, maar iets waar ik toch niet zo meteen uitgeraak wegens mijn huidig gebrek aan kennis over lenzen.
    Nu heb ik wel de zeer duidelijke en leerrijke tekeningen gezien in de hierbovenstaande faq/tutorial, maar daar gaat het toch vooral over de onderlinge verhoudingen, niet over de werkelijke afstanden...

    Het probleem is als volgt:
    Ik heb een tijdje geleden een DX-camera (Nikon D90) met een 18-105mm-lens gekocht.
    Ik overweeg om een 18-200mm- ofwel een 70-300mm-tele te kopen.
    Hoeveel meter zou ik nu in rechte lijn vooruit moeten lopen, indien op het terrein mogelijk, in theorie dus, en los van scherptediepte enz., om exact hetzelfde beeld te verkrijgen, voor beide telelenzen, steeds ten opzichte van de 18-105mm-zoom?

    Het gaat me even niet over de lenzen zelf, hier en elders reeds veelvuldig gesteld én beantwoord, het gaat me om het theoretisch principe om zoiets te berekenen...
    Last edited by Klingsor; 19 april 2009, 01:05.

  • #2
    Re: Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

    ik zou achteruit lopen

    Oorspronkelijk geplaatst door Klingsor Bekijk bericht
    Ik stel me terloops de volgende vraag...

    Een rekenvraagstuk, wellicht eenvoudig, maar iets waar ik toch niet zo meteen uitgeraak wegens mijn huidig gebrek aan kennis over lenzen.
    Nu heb ik wel de zeer duidelijke en leerrijke tekeningen gezien in de hierbovenstaande faq/tutorial, maar daar gaat het toch vooral over de onderlinge verhoudingen, niet over de werkelijke afstanden...

    Het probleem is als volgt:
    Ik heb een tijdje geleden een DX-camera (Nikon D90) met een 18-105mm-lens gekocht.
    Ik overweeg om een 18-200mm- ofwel een 70-300mm-tele te kopen.
    Hoeveel meter zou ik nu in rechte lijn vooruit moeten lopen, indien op het terrein mogelijk, in theorie dus, en los van scherptediepte enz., om exact hetzelfde beeld te verkrijgen, voor beide telelenzen, steeds ten opzichte van de 18-105mm-zoom?

    Het gaat me even niet over de lenzen zelf, hier en elders reeds veelvuldig gesteld én beantwoord, het gaat me om het theoretisch principe om zoiets te berekenen...

    Comment


    • #3
      Re: Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

      En in de overlappende stukken kun je gewoon blijven staan.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

        Ik ga niet alles voorrekenen tis zondag vandaag ./..
        Het bereik van een lens wordt beter uitgedrukt in beeldhoek (diagonaal) dan in mm. Dan wordt het bereik formaatonafhankelijk.
        1. Converteer al je gewenste mm in beeldhoeken om voor je gewenste formaat (DX, FX enz)
        2. Stel je voor dat je camera 'sensor' op de top van een virtuele rechthoekige pyramide staat met de ribben van deze pyramide op de 4 hoeken van het grondvlak G. De diagonale hoek D is de dan de beeldhoek en de basis B van deze pyramide is de afstand van de camera tot het onderwerp.
        3. Als je nu een andere lens plaatst blijf afstand B gelijk maar het grondvlak, door de veranderde beeldhoek wordt groter of kleiner G'.
        4. Als je nu de afstand B gaat varieren, door vooruit of achteruit te lopen, dat zal op een gegeven moment grondvlak G' terug passen op grondvlak G (nieuwe afstand B')
        of zoiets...

        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

          Vergrotingsmaatstaf = objectafstand : brandpuntsafstand
          voorbeeldje;
          - brandpuntsafstand 105 mm
          - objectafstand 10500 mm (10,5 meter)
          ergo
          10500 : 105 = 100 dus 1:100
          je sensor is afgerond* 24 x 16 mm dus op 10,5 meter is de grootte van het beeldveld 100 x 24 en 100 x 16 = 2400 x 1600 mm oftewel 2,4 x 1,6 meter

          nog een
          - brandpuntsafstand 18 mm
          - objectafstand 180 mm (18 cm)
          - objectafstand : brandpuntsafstand = vergrotingsmaatstaf is 180 : 18 = 10 dus 1:10
          je sensor is afgerond* 24 x 16 mm dus op 18 cm meter is de grootte van het beeldveld 10 x 24 en 10 x 16 = 240 x 160 mm oftewel 24 x 16 centimeter

          de laatste
          - brandpuntsafstand 200 mm
          - objectafstand 10500 mm (10,5 meter)
          - objectafstand : brandpuntsafstand = vergrotingsmaatstaf is 10500 : 200 = 52,5 dus 1:52,5
          je sensor is afgerond* 24 x 16 mm dus op 10,5 meter is de grootte van het beeldveld 52,5 x 24 en 52,5 x 16 = 1260 x 840 mm oftewel 1,26 x 0,84 meter

          gooi dit maar in een spreadsheetje... na enige oefening doe je dit ook uit het blote hoofd.
          * de sensor is in werkelijkheid kleiner en daar moet je ook nog iets af trekken voor de NIET effectieve pixels, voor een grove schatting is het echter een aardig ezelsbruggetje.

          Comment


          • #6
            Re: Afstand tov brandpunt - Tele- tov standaardzoom

            Inderdaad achteruitlopen met de telelens om identiek hetzelfde beeldveld te verkrijgen.
            Ik was in de war omdat je wel degelijk vooruit moet lopen als je hetzelfde beeld dat je op een gegeven plaats door de telelens ziet, wil 'gaan halen' met de kortere brandpuntsafstand...

            Ik heb het even nagerekend en het is dus allemaal veel eenvoudiger dan gedacht. Het beeldveld doet er namelijk niet echt toe, voor de loopafstand, want het blijkt dus dat de brandpuntsafstand meteen en gewoon recht evenredig is met de afstand.
            Voorbeeld. Wat je ziet met 105mm op 5,51 meter, zie je met 200mm op 10,5 meter en met 300mm op 15,75m van hetzelfde beeldveld. Of, afgerond, 100/5 = 200/10 = 300/15.
            Veel makkelijker dan ik dacht! Gewoon de regel van drie...

            Dat wil dus ook zeggen, en nu zouden we wel vooruit moeten lopen, dat je om die kerktoren in de verte die je net door de 300mm-lens beeldvullend ziet, wel kan vergeten met de 105mm-lens, maar zelfs ook met de 200mm-lens... Het verschil tussen 200 en 300 is dan dus wel degelijk belanghebbend, want recht evenredig, en niet ietsje meer zoals je verkeerdelijk zou kunnen inschatten op basis van de amper verkleinende beeldhoeken zelf!

            (Wat Ken Rockwell dus zegt over de 70-300, namelijk (in het kort samengevat), koop liever de 18-200, 200 is weinig verschil met 300, wissel minder of geen lenzen en wandel wat meer, gaat dus toch niet helemaal op. Het rechtvaardigt voor mij alleen al hierom de aankoop van de 70-300, als aanvulling van mijn 18-105-lens, ook al gaat het om een voor een beginner niet onaanzienlijk bedrag... En dan hebben we het nog maar enkel over de dimensies zelf gehad...)
            Last edited by Klingsor; 19 april 2009, 21:22.

            Comment

            Working...
            X