Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

    Hallo, Kan iemand me helpen bij het volgende probleem. Vlak achter het lensglas ligt er bij mijn Olympus SP-510 UZ een wit draadje of haartje (vraag me niet hoe dit er in is geraakt) Bij zijwaartse lichtinval verstoort het de foto. Weet iemand als ik zelf de lens kan openen (afnemen) om zo het haartje weg te nemen ? Zou jammer zijn als het toestel daar voor binnen zou moeten in de service, is trouwens net uit garantie
    Dank bij voorbaat voor jullie reacties. Groetjes, Tuurke

  • #2
    Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

    Ik meende dat ik deze post al eens gelezen had en inderdaad, op 6 april heb je hetzelfde gepost HIER. Die post is 85 keer bekeken en had 0 reacties. Blijkbaar weet niemand raad, of is niemand hier een vergelijkbaar probleem tegengekomen.
    Ik kan je ook niet meteen helpen, maar zie je het echt op de foto? Kun je een foto op het forum posten waarop wij het probleem kunnen zien?
    Volg daarbij de instructies van BelgiumDigital, die neerkomen op het volgende:
    a) open een account bij een "hosting site" - b.v. bij Photobucket, dat is gratis;
    b) breng je foto op de juiste afmetingen, nl. 900 pix langste zijde, en best rond 250KB max grootte;
    c) laad je foto op naar die hosting site en noteer/kopieer het "adres";
    d) post dat adres hier.
    Maar open daartoe niet elke keer een nieuw draadje, hé?

    De enige andere optie die ik zie is dat je ermee langs een fotozaak passeert en eventjes laat bekijken en vragen wat de service eventueel zou kosten.
    Alleszins geluk gewenst, en welkom hier bij BD.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

      Dag Les, dank voor je reactie. Bij het bekijken van andere zaken in verband met vlekjes (en inderdaad waar flare soms ook foutief gezien wordt als een vlekje) heb ik gezien dat men soms de foto visueel insluit in de reactie, ipv een link.
      Kan dit ook ? En hoe dan ? Copiëren en plakken lukt blijkbaar niet.

      Comment


      • #4
        Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

        Steeds hetzelfde:
        1. op maat gemaakte foto posten op hosting site als PhotoBucket, Flickr...
        2. adres kopiëren;
        3. adres tussen de IMG tags: foto is zichtbaar (wat jij noemt, visueel ingesloten); enkel het adres, b.v. zoals hieronder: foto achter een link (is trouwens verplicht als je foto's in iemand anders thread wilt posten):


        Rechtstreeks hier op het forum laten hosten en posten kan niet.

        Een nuttige tip: als je wilt zien welke codes iemand gebruikt, druk je gewoon op de QUOTE knop van die specifieke post, en de codes worden voor jou zichtbaar gemaakt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

          OK, dank voor je tip, zal eens werk maken van de upload en de link.

          Hopelijk werken onderstaande links :



          Groetjes, Tuur
          Last edited by tuurke; 23 april 2009, 19:48.

          Comment


          • #6
            Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

            Wauw, dat is zeker geen haartje of een draadje.
            Ziet er meer uit als een springveertje die losgekomen is.
            Is dit objectief nog in garantie?
            Zo ja, sofort binnen dragen, zo niet, eerst even informeren hoeveel het zou kosten dit te verhelpen.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

              Ik geef Red Falcon gelijk: dat lijkt me geen haartje, hoor! Binnenbrengen voor herstelling (tenminste als de herstelkosten niet de pan uitrijzen).
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                Alvast dank voor jullie reactie.
                Een veertje zal het wel niet zijn, het ziet er nogal fors uit op de foto, maar is in werkelijkheid zeeer fijn hoor. Wat het wel kan zijn is een heel klein kunststofbraampje dat ergens van losgekomen is. Het zal inderdaad uitdraaien op binnendoen in service daar ik vermoed dat je de lens er niet zelf kan afnemen ('t is geen spiegelreflex hé ) Toch dank voor jullie bijdrage !

                Comment


                • #9
                  Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                  Nooit proberen zelf iets aan te doen als het toestel nog onder garantie is.

                  Als je geen garantie hebt, open maken die handel (last resort- met kans op defect toestel)
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                    Is net niet meer in garantie, maar voorlopig voel ik niet veel voor demonteren, tenzij iemand weet hoe de lens er eenvoudig af kan worden genomen zonder de body te openen. Het probleem stelt zich slechts bij lichtinval onder een bepaalde hoek in combinatie van de toegepaste zoom.
                    Voorlopig dus nog een beetje van genieten denk ik.
                    Groeten, Tuur.

                    Comment


                    • #11
                      Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                      Eerlijk gezegd vind ik de foto waar de "haar" in beeld hangt zo technisch zo matig dat een ander toestel ook een optie zou lijken.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                        Beste Spanjaart,
                        Je hebt gelijk, deze foto is van povere kwaliteit, zelfs onscherp. Maar hij is enkel genomen onder die verkeerde lichtinval om het probleem te kunnen aantonen. Bovendien zit er een zware compressie op voor het uploaden op het net. In 99% van de gevallen geeft het toestel nog foto's van schitterende kwaliteit. Groeten, Tuur

                        Comment


                        • #13
                          Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                          Beste vrienden, het probleem is opgelost, en wel als volgt : Ik heb de voorkant van de lens nog eens goed bekeken, en voor het glas zit er een kleine kunststofring met schroefdraad om eventuele effectfilters op te schroeven. Deze ring klikt er uit met een klein schroevendraaiertje. Daarachter zit nog een kunststofring met 3 kleine schroefjes. Wanneer men deze losmaakt kan het frontglas er uit en kon ik het haartje wegnemen, dus eind goed, al goed. Tot ziens op dit forum wanneer ik de overstap maak naar een spiegelreflex, en jullie goede raad dan wel kan gebruiken, maar voorlopig ben ik weer tevreden van mijn Olympus. Groeten, Tuur.

                          Comment


                          • #14
                            Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                            Blij te horen dat je het "eigenhandig" () hebt weten op te lossen. Vaak kost het herstel van een dergelijk toestel meer dan een nieuw. Van een wegwerpmaatschappij gesproken!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: haartje achter lens Olympus SP-510 UZ

                              Je hebt gelijk, vandaar ook mijn terughoudendheid om het toestel binnen te doen in een servicepunt. Herstellingskost is inderdaad dikwijls niet in verhouding tot de totale waarde van het toestel. Dank voor je reactie en ondersteuning. Veel groeten.

                              Comment

                              Working...
                              X