Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Testen nieuw objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Testen nieuw objectief

    Heren, Dames,

    Zoals je misschien gezien hebt in een ander draadje, plan ik de aankoop van een nieuw objectief. Uiteraard mag je die in de winkel altijd es op je eigen body draaien om te zien hoe de eerste indruk is (nadat je al 7599 reviews hebt gelezen )

    Nu, hoe test je zo'n ding op een goeie manier? Hebben jullie hiervoor een geijkte manier van doen? Je test foto's bekijken op een 3" lcd'tje is waarschijnlijk onvoldoende? Of vinden jullie dat wel degelijk genoeg om de kwaliteit van een foto te kunnen beoordelen?

    Mogelijks een paar domme vragen, maar ik ben nog lang niet zo ervaren als het overgrote merendeel en ik licht mezelf graag wat in voorafgaand aan een aankoop

    Groetjes en alvast bedankt!

    Koen
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

  • #2
    Re: Testen nieuw objectief

    dat is helemaal geen domme vraag, ik weet zelf ook niet hoe je dat best doet
    laatst kocht ik ook een nieuwe lens en heb ze ook even op mijn body gedraaid en een paar fotokes genomen in de winkel enkel maar om te weten of ze werkt, scherpstellen en zo en of er eventueel aan de zoomring haperingen waren , meer kan je denk ik niet doen als test....
    de resultaten op je schermpje bekijken hmmm verteld niks over de kwaliteit denk ik...
    ik zal dit draadje in de gaten houden want mss bestaan er wel enkele trucs om een degelijke test te doen
    http://www.jvs-photography.be/

    Comment


    • #3
      Re: Testen nieuw objectief

      hier pik ik ook mijn wagentje aan.
      lijkt me ook interessant.

      meer dan het bovenstaande doe ik ook nie.

      dus alle tips welkom
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Testen nieuw objectief

        De lenzen di je in je gedachte hebt ff testen op verschillende manieren: binnen, buiten, met/ zonder statief, met/ zonder IS, .... Dan kun je eventueel een laptop meenemen om de fotos daar te bekijken. Anders 1 van je eigen geheugen kaartjes meenemen en de foto's thuis bekijken vooral eer je beslist.

        Comment


        • #5
          Re: Testen nieuw objectief

          Lenzen hebben verschillende attributen die bijdragen tot de kwaliteit van de foto: distorsie, contrast, flare, uniformiteit of illuminatie, color rendition, "bokeh" (out of focus gedrag van de lens), etc., scherpte is waarschijnlijk de belangrijkste factor bij de kwaliteit van de foto. (Distorsie, light falloff, en laterale chromatische aberratie kunnen softwarematig gecorrigeerd worden.

          Test foto's moeten gemaakt worden met verschillende exposures en focal lengtes, dit is de beste manier om te testen. Lenzen hebben een sweet spot, maar moeten dus ook op andere apertures en focal lengtes getest worden.
          Test foto's moeten daarbij op een degelijk scherm bekeken en geëvalueerd worden.

          - Distorsie valt op bij een foto van horizontale en verticale lijnen. Het gemakkelijkste is meestal een bakstenen muur waar de voegen kunnen dienen als ijkpunt. Als deze krom trekken naar de zijkant van de foto dan heb je distorsie problemen.

          - CA kan je testen door een foto te nemen van wit voorwerp op blauw achtergrond (papier in de lucht gehouden) Zolang bij een 100% grootte van de foto op een normale kijkafstand van je scherm de CA niet opvalt, kan je spreken over goede resultaten. Bij crops ga je vaker de effecten zien. Dit moet vooral op een breedhoek getest worden, die hebben er in het algemeen vaker last van.

          - Scherpte kan je het gemakkelijkste testen met een goede test chart. Niet gemakklijk gratis te vinden maar Google kan soms ook je vriend zijn. met een beetje zoekwerk vind je er wel één, maar let op de kwaliteit. Hoe groter deze geprint kan worden hoe beter.

          - Bokeh en contrast test ik gewoon op gevoel, dat werkt imo het beste.

          Verder kun je testen op AF snelheid, lawaai van de AF motor, stroefheid van de zoom en focusringen, enz...

          Heel wat dus en niet altijd gemakkelijk om zo maar even in de winkel te testen.

          Comment


          • #6
            Re: Testen nieuw objectief

            Hmmm, blijkbaar ben ik dus verkeerd bezig want ik test nooit objectieven voor ik ze koop Ik lees een paar reviews en op basis hiervan maak ik mijn keuze. Kan natuurlijk ook zijn omdat er niet veel keuze is voor mijn budget
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

            Comment


            • #7
              Re: Testen nieuw objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
              Hmmm, blijkbaar ben ik dus verkeerd bezig want ik test nooit objectieven voor ik ze koop Ik lees een paar reviews en op basis hiervan maak ik mijn keuze. Kan natuurlijk ook zijn omdat er niet veel keuze is voor mijn budget
              Het minste dat je kan doen is zo'n focus chart afprinten en een paar shots nemen op verschillende diafragma.. dan weet je in elk geval of er focus problemen zijn.. eigenlijk moet je dit ook op verschillende focal lengths doen maar ja...


              hoe kleiner de winkel hoe eenvoudiger je dergelijke dingen kan testen denk ik... meestal liggen de prijzen ook wel hoger in die winkels...

              Comment


              • #8
                Re: Testen nieuw objectief

                Hoe ziet zo'n focus chart er precies uit? Als ik google krijg ik zoveel verschillende fotos
                "The only easy day was yesterday"

                Comment


                • #9
                  Re: Testen nieuw objectief

                  Om focus problemen te vinden, heb je geen focus chart nodig. Elk onderwerp met scherpe randen is geschikt. Een focus chart is om te bepalen hoe vel de afwijking is en bij een nieuwe lens ben ik niet geïnteresseerd in de grootte van de afwijking, maar wil enkel weten of die er is.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testen nieuw objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                    Hoe ziet zo'n focus chart er precies uit? Als ik google krijg ik zoveel verschillende fotos
                    google voor beginners:
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testen nieuw objectief

                      Ik neem ZELF een paar shots, weet waarop je focust.
                      En op een LCDtje kan je HEEL veel zien hoor.
                      Ik zag DIRECT het verschil met een 18-200 en een 50prime in den tijd
                      Je vraagt de fotozaak of je ze effe op een scherm mag zien.
                      Bij konijn waren ze daarin top
                      Dan zie je het meteen.

                      Wees wel wat voorbereid ifv sluitertijd, testen van lichtomstandigheden etc etc
                      Het is uiteraard niet de bedoeling van daar nog alles te moeten uitzoeken.

                      Standaard test ik op :
                      -focus
                      -scherpte
                      -AF speed
                      -bokeh
                      dat is het zowa, de kleursaturatie is ook leuk maar kan je met PS nog altijd bijtrekken indien deze niet aan je verwachtingen voldoet.



                      mvg
                      glenn

                      ps: en wonderen bestaan dus niet, ik had ooit een sigma 24-70 besteld voor een ZEER aantrekkelijke prijs.
                      Toen ik er aan kwam bleek het verdorie een oude versie te zijn die niks maar dan ook niks scherp was en traag gelijk een slak !!
                      Dus dan maar een nieuwere (lees duurdere) versie gekocht he !
                      (n.b. dit was NIET bij konijn)

                      Je krijgt toch dikwijls waarvoor je betaalt hoor....
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testen nieuw objectief

                        Ik ben aangesloten bij een fotoclub in mijn buurt. Als ik een lens wil aankopen hoor ik rond bij onze leden welke lenze zij hebben, en welke hun bevindingen zijn. Als er iemand is die een lens heeft die ik ook wil aankopen, vraag ik of ik ze even kan testen.

                        Zo heb ik onlangs mijn 100mm Macro gekocht. Heb deze van een mede clublid mogen testen gedurende een week. Op deze manier ben ik veel te weten gekomen over deze lens. Uiteindelijk heb ik ze dan besteld en aangekocht.

                        Ik denk dat je op deze manier het beste een lens kan testen voor je ze aankoopt.
                        Natuurlijk moet de verstandhouding tussen bijde personen goed zijn, je moet dan uiterst veel zorg dragen voor het materiaal van die persoon.

                        Groeten Olivier
                        Olivier
                        CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

                        Comment

                        Working...
                        X