Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje i.v.m. sluitersnelheid

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje i.v.m. sluitersnelheid

    Onlangs was ik met een vriend in de vooravond wat foto's aan het nemen. Het begon al wat
    te duisteren. Zelf gebruikte ik een Canon 50D met 17-55 2.8 lens. Mijn diaframa stond op
    8.0 en ik kwam nog net aan 1/30 sec, dus met die IS nog juist uit de hand te trekken. M'n
    vriend trekt zijn foto's met een Nikon 70D en de bijhorende kitlens. Ik denk een 18-70, of
    iets dergelijks. Hij zette zijn diafragma ook op 8.0 en had nog 1/200 seconde. Dit niet bij
    een foto of zo, maar bij een hele reeks. Hoe kan zoiets??

  • #2
    Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

    dit is mogelijk, wat is de iso waarde?
    Het kan hier in zitten.

    Comment


    • #3
      Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

      Z'n Nikon stond op auto-iso ?

      Comment


      • #4
        Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

        De Canon stond dan op iso 100, en de Nikon ongeveer op iso 800 (waarschijnlijk op iso 640, maar 1/3 stop is wat moeilijker te berekenen).

        1/30 sec - f8 - iso 100
        1/60 sec - f8 - iso 200
        1/120sec - f8 - iso 400
        1/240sec - f8 - iso 800

        Telkens dezelfde diafragmawaarde, maar door de iso te verhogen moet de sluitertijd korter worden om de foto hetzelfde te belichten.

        Maar een D70 geeft op iso 800 wel een heleboel ruis, dat kan je dus heel gemakkelijk controleren, zelfs zonder de EXIF te bekijken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

          Ik had dit reeds in het begin moeten vermelden, maar zijn iso stond op zijn beginwaarde,
          dit is bij de D70 (denk ik) Iso 200. Zelf heb ik toen ook verhoogd naar Iso 200, maar dat
          leverde me toch niet meer op dan 1/40 ??? Toch behield hij dus zijn 1/200, terwijl ik het
          moest stellen met 1/30ste en op iso 200 1/40ste. Kan dit eigenlijk?

          Comment


          • #6
            Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

            Stond zijn flits op?

            Comment


            • #7
              Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

              Welke mode gebruikten jullie beiden voor lichtmeter? Als de ene met bv spotmetering werkt en de andere met matrixmetering, kan dat ook verschillen geven in de door de camera gesuggereerde "correcte" instellingen...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                OHoe kan zoiets??
                hoe zagen jullie foto's eruit...
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                  had een van beide camera's een belichtngscompensatie +/- ingesteld?

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                    Als iso en f-getal gelijk waren en het resultaat (de foto's) zien er hetzelfde uit, dan is er een wonder gebeurd. Was dit rond Pasen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                      Om even het vragenlijstje af te lopen: de flits stond niet op. Wat voor mode hij gebruikte
                      voor lichtmeting weet ik niet. Bij mij was het in elk geval matrix. Ik heb de foto's nog niet
                      gezien, die van hem toch niet, wegens vakantie kan dit pas dinsdag. En neen, er is geen
                      belichtingscompensatie toegepast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                        Zijn foto's zullen veel donkerder zijn. De manier van lichtmeten zal hier inderdaad verschillend zijn geweest ALS alle instellingen van de camera's gelijk zijn geweest.

                        Gr. X.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                          Zijn foto's zullen veel donkerder zijn. De manier van lichtmeten zal hier inderdaad verschillend zijn geweest ALS alle instellingen van de camera's gelijk zijn geweest.

                          Gr. X.
                          pas op :d sebiet trok zen vriend de mooie wolken in de lucht
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                            Het zou interessant zijn, als we een soortgelijke foto uit jullie beide camera's zouden kunnen zien. Maar ik gok er ook op dat die van de Nikon donkerder is.

                            (met je 50D had je makkelijk de ISO wat mogen verhogen, hoor)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje i.v.m. sluitersnelheid

                              U kent blijkbaar nog niet eens de beginselen van fotografie maar u vindt zichzelf wel een groot criticus en kunstkenner... Bravo. Applaus. Staande ovatie.

                              Comment

                              Working...
                              X