Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Macro en APS-C sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Macro en APS-C sensor

    Hey,

    Ik ben wat aan het rondkijken naar macro lenzen (ben nog lang niet aan de aankoop toe hoor) maar bij de canon macro 60mm spreekt men over APS-C sensoren. Nu heb ik zelf een EOS 1000D maar van die APS-C kan ik vooralsnog niks terugvinden.

    Betekent dit dat die lens bij mij niet zo goed zou werken?

    Wat moet ik eigenlijk verstaan onder APS-C?
    You can trust anyone, just not the little devil inside them...

    Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

  • #2
    Re: Canon Macro en APS-C sensor

    Een 1000D heeft een APS-c sensor, waar de C staat voor crop.

    (Het is geen fullframe, dus een crop sensor)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Canon Macro en APS-C sensor

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Een 1000D heeft een APS-c sensor, waar de C staat voor crop.

      (Het is geen fullframe, dus een crop sensor)
      klopt... alle xxxxD/xxxD/xxD camera's van Canon hebben zogeheten APS-C sensoren.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Canon Macro en APS-C sensor

        Het voordeel van een Canon "cropcamera" is dat zowel de EF als de EF-S objectieven gebruikt kunnen worden. Bij full-frame zijn het alleen de EF lenzen die je kunt gebruiken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Canon Macro en APS-C sensor

          aha, prima. Weten we alweer wat meer... Dus de lens kan perfect gebruikt worden. Leuk, nu nog de centjes bij elkaar sprokkelen indien ik de stap wil gaan zetten... :-)
          You can trust anyone, just not the little devil inside them...

          Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

          Comment


          • #6
            Re: Canon Macro en APS-C sensor

            Mag ik je aanraden om naar iets meer mm uit te kijken dan 60, je zal in de praktijk nogal dicht op je onderwerp moeten gaan zitten.
            Een aantal veel gekozen objectieven zijn:

            Tamron (90mm 2.8), Sigma(105mm 2.8) en de Canon 100mm 2.8, een interessant artikel hieromtrent is HIER te vinden, waarbij voor mij vooral de doorslag gegeven heeft dat de Canon als enige een interne focus heeft (die gaat dus niet langer of korter worden, de beestjes schrikken niet). De EF- 60mm macro heeft dat echter ook, zie HIER.

            En voor de volledigheid, een pak mensen zweert bij nog langer, 150mm of 180mm, maar dat zijn andere budgetten ook.

            Comment


            • #7
              Re: Canon Macro en APS-C sensor

              Aanbevolen lectuur over macrolenzen, door Perrush. Hij heeft het specifiek over de verschillende lengtes (brandpuntsafstanden) met hun voor- en eventuele nadelen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Canon Macro en APS-C sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Aanbevolen lectuur over macrolenzen, door Perrush. Hij heeft het specifiek over de verschillende lengtes (brandpuntsafstanden) met hun voor- en eventuele nadelen.
                het toeval wil dat ik die gelezen had, net voordat ik het topic postte. Ik zal de andere aangehaalde link ook lezen.

                Ik ben nog niet vastgepind op die 60 van canon hoor. Had ook al in zoom.nl magazine gelezen men veelal op moet letten met schrikkende beestjes. Ik moet zelf ook nog leren hoe je een 60mm lens omrekent om de kortste afstand voor scherpstelling moet interpreteren. Beginnend he, dan heb je dat soort vragen
                You can trust anyone, just not the little devil inside them...

                Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

                Comment


                • #9
                  Re: Canon Macro en APS-C sensor

                  Ik ben op 60mm begonnen. Als macro je ding blijkt te zijn, ga je al snel naar langer kijken

                  Nogal een geluk dat die 60mm ook een goeie portretlens is
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon Macro en APS-C sensor

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    Mag ik je aanraden om naar iets meer mm uit te kijken dan 60, je zal in de praktijk nogal dicht op je onderwerp moeten gaan zitten.
                    Een aantal veel gekozen objectieven zijn:

                    Tamron (90mm 2.8), Sigma(105mm 2.8) en de Canon 100mm 2.8, een interessant artikel hieromtrent is HIER te vinden, waarbij voor mij vooral de doorslag gegeven heeft dat de Canon als enige een interne focus heeft (die gaat dus niet langer of korter worden, de beestjes schrikken niet). De EF- 60mm macro heeft dat echter ook, zie HIER.

                    En voor de volledigheid, een pak mensen zweert bij nog langer, 150mm of 180mm, maar dat zijn andere budgetten ook.
                    in de range van de 100mm is die canon wel de duurste. 448 euro bij digitalstreet. De andere twee zijn 100 euro goedkoper.

                    k ga nog wat rondzien. eerst eens zorgen dat ik fatsoenlijke foto's kan trekken met mijn huidige lenzen...
                    You can trust anyone, just not the little devil inside them...

                    Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon Macro en APS-C sensor

                      Misschien toch je woonplaats in je profiel zetten, je weet nooit dat je een aanbod krijgt om eens een lens aan de tand te voelen. Een miskoop voorkomen is niet te versmaden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon Macro en APS-C sensor

                        Oorspronkelijk geplaatst door pthomass Bekijk bericht
                        in de range van de 100mm is die canon wel de duurste. 448 euro bij digitalstreet. De andere twee zijn 100 euro goedkoper.

                        k ga nog wat rondzien. eerst eens zorgen dat ik fatsoenlijke foto's kan trekken met mijn huidige lenzen...
                        Voor die 100 euro meer krijg je een veel snellere AF, en een interne focus.
                        Die snelle AF heb je niet direkt nodig voor macrofotografie, maar je kan die lens ook voor andere foto's gebruiken (het is ook een heel goede portretlens).
                        Met de interne focus blijft de lens ook altijd even lang tijdens het scherpstellen, de Sigma en de Tanron worden veel langer als je de maximale vergroting nodig hebt.
                        Op die manier wordt de afstand ten opzichte van het onderwerp heel wat kleiner, en sommige beestjes zijn dan al weg voor je de ontspanknop volledig kan indrukken.

                        De Canon maakt ook minder geluid bij het scherpstellen, en je kan altijd manueel scherpstellen zonder eerst een schakelaartje te moeten verzetten (bij de Sigma is dat een schakelaar + een soort koppeling).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon Macro en APS-C sensor

                          Ik geef Black B@ndit gelijk.
                          De canon is heel goed! Heel scherp! Kan nog perfect gebruikt worden als portretlens of als street "candid" lens. Ook heel degelijk gebouwd trouwens!
                          -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon Macro en APS-C sensor

                            Oorspronkelijk geplaatst door pthomass Bekijk bericht
                            Ik moet zelf ook nog leren hoe je een 60mm lens omrekent om de kortste afstand voor scherpstelling moet interpreteren. Beginnend he, dan heb je dat soort vragen
                            is niet veel aan te omrekenen hoor
                            op een crop-camera zoals je 1000D doe je de brandpuntafstand x1.6 = 96mm +-

                            kortste scherpstelafstand is 0.20m dus als je dichterbij je onderwerp gaat, kan je niet scherpstellen (tenzij je tussenringen gebruikt maar da's dan weer een ander verhaal)...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon Macro en APS-C sensor

                              Hoi Peter,

                              Zoals er hier nog al aanhaalden, waarom niet meteen groter gaan? Het gebruiksgemak is niet te onderschatten.
                              Ik heb de Sigma 150mm en ben daar zéér tevreden over. Alle voordelen die hier worden opgenoemd en haarscherp.
                              Mocht je zin hebben, mag je ze hier altijd eens komen testen.

                              Grtzzz,
                              X-off
                              Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                              Comment

                              Working...
                              X