Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bigma kapot, wat nu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bigma kapot, wat nu

    ja, mijn Bigma heeft het opgegeven. Ik krijg de lens niet meer in of uitgezoomd. De lens staat ergens op 100mm met de 'lock' schakelaar op sluiten en kan die niet meer verzetten om de zoom vrij te geven.

    Ik speelde al langer met het idee om deze eens te vervangen door net iets beter glas maar vraag is nu, wat zouden jullie doen? Het betreft wildlife en vogelfotografie.
    Een 300 2,8 - 400 - 500 - 600 mm VR lens van Nikon is geen optie evenals de (ongetwijfeld schitterende) 200-400 f4 want het budget is er niet (verbouwing)

    Wat is het budget dan wel? €1.500 - €2.000 is zowat het bedrag dat ik wil uitgeven.

    Een prime 2de hands had ik ook eerst overwogen maar dan mis je toch die flexibiliteit van als je op safari gaat en zowel olifanten als vogeltjes wil fotograferen. Ik ga in mei nog voor 3 weken naar Arusha voor het werk maar met een driedaagse prive erbij om eventueel de Ngorongoro nog eens te bezoeken of de Seringeti.
    Ik gebruik de Nikon D300.

    Mocht iemand reeds een prima deal weten voor een 2de handslens mag hij/zij mij dit uiteraard steeds laten weten (per PM graag).

    Alvast bedankt voor jullie input

  • #2
    Re: Bigma kapot, wat nu

    Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
    ja, mijn Bigma heeft het opgegeven. Ik krijg de lens niet meer in of uitgezoomd. De lens staat ergens op 100mm met de 'lock' schakelaar op sluiten en kan die niet meer verzetten om de zoom vrij te geven.

    Ik speelde al langer met het idee om deze eens te vervangen door net iets beter glas maar vraag is nu, wat zouden jullie doen? Het betreft wildlife en vogelfotografie.
    Een 300 2,8 - 400 - 500 - 600 mm VR lens van Nikon is geen optie evenals de (ongetwijfeld schitterende) 200-400 f4 want het budget is er niet (verbouwing)

    Wat is het budget dan wel? €1.500 - €2.000 is zowat het bedrag dat ik wil uitgeven.

    Een prime 2de hands had ik ook eerst overwogen maar dan mis je toch die flexibiliteit van als je op safari gaat en zowel olifanten als vogeltjes wil fotograferen. Ik ga in mei nog voor 3 weken naar Arusha voor het werk maar met een driedaagse prive erbij om eventueel de Ngorongoro nog eens te bezoeken of de Seringeti.
    Ik gebruik de Nikon D300.

    Mocht iemand reeds een prima deal weten voor een 2de handslens mag hij/zij mij dit uiteraard steeds laten weten (per PM graag).

    Alvast bedankt voor jullie input
    Weinig alternatieven hé, je geeft ze zelf aan, allemaal zeer duur. Reden waarom ik bij Nikon weg ben. Geen betaalbaar vogellensje.
    Misschien nog het beste met een nieuwe Bigma? (of deze repareren?)
    Mijn bigma is ook "uit mekaar" gevallen, maar was toch prima te herstellen.

    Comment


    • #3
      Re: Bigma kapot, wat nu

      euh sigma 120-300 f2.8 hsm. Is dat geen alternatief?

      de lens is trouwens niet zo heel zwaar en kan je nog altijd mee uit de hand schieten. plus je hebt nog altijd het zoomgemak. Alleen jammer dat ze geen OS heeft
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Bigma kapot, wat nu

        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
        euh sigma 120-300 f2.8 hsm. Is dat geen alternatief?

        de lens is trouwens niet zo heel zwaar en kan je nog altijd mee uit de hand schieten. plus je hebt nog altijd het zoomgemak. Alleen jammer dat ze geen OS heeft
        Ik heb die SIgma 120-300 f/2.8 en dit is inderdaad een prachtlens, ik vermoed Sigma's beste . . . toch is het bereik voor vogelfotografie niet genoeg, ik werk met een 2.0 dedicated sigma converter en dan moet ik toch naar F8 gaan om nog scherpe beelden te hebben. En een statief is op 600 mm echt wel noodzakelijk.

        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Bigma kapot, wat nu

          Of zelf repareren!!. Uiteraard (?) heb je je zinnen nu al gezet op een andere lens, maar deze is simpel te repareren. 2 schroefjes los naast schakelaartje (lock) en alles positioneren en weer vastdraaien. Heb hetzelfde probleem gehad en werkt nu weer perfect!
          http://harryvantol.nl

          Comment


          • #6
            Re: Bigma kapot, wat nu

            Oorspronkelijk geplaatst door 4Har Bekijk bericht
            Of zelf repareren!!. Uiteraard (?) heb je je zinnen nu al gezet op een andere lens, maar deze is simpel te repareren. 2 schroefjes los naast schakelaartje (lock) en alles positioneren en weer vastdraaien. Heb hetzelfde probleem gehad en werkt nu weer perfect!
            Schitterend, alvast bedankt en ga dit 1 dezer dagen proberen
            Aan de anderen, alvast bedankt voor jullie input en alle opties worden open gehouden.

            Comment


            • #7
              Re: Bigma kapot, wat nu

              Ik heb zelf een Nikkor AF 80-400mm VR, op een D300 120-600mm vanwege de crop. Een objectief waar je goed mee uit de voeten kunt.
              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

              Comment


              • #8
                Re: Bigma kapot, wat nu

                Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                Ik heb zelf een Nikkor AF 80-400mm VR, op een D300 120-600mm vanwege de crop. Een objectief waar je goed mee uit de voeten kunt.
                Ja, het zou een waardig alternatief zijn mocht Nikon in hun wijsheid eens beslissen deze te upgraden naar een AF-S want als ik de reviews lees is hij traag, maar dan echt traaaaag voor wildlife. Ik heb geen eerste hands ervaringen maar wat is jou ervaring? Waarvoor gebruik jij dit stukje glas voor?

                Alvast bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: Bigma kapot, wat nu

                  Even een stand van zaken: ik heb me de Sigma 150-500 gekocht. Na het zoeken van voorbeeldfoto's, reviews en de mensen van Art&Craft kwam ik tot het besluit dat deze lens het beste bij mij past qua nood en budget. In juni is het tijd voor een paar weken Tanzania en hoop jullie het resultaat te mogen tonen. O ja, ook nog een B+W UV-filter bijgekocht ter bescherming van het glas.

                  PS: ook echt goesting gekregen de Simga macro lens van 150mm of 180mm mee te nemen maar dat zal voor een latere keer zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bigma kapot, wat nu

                    En je kapotte bigma kunnen maken?
                    groetjes
                    Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                    www.dewolfmarc.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bigma kapot, wat nu

                      Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
                      En je kapotte bigma kunnen maken?
                      groetjes
                      Volgens mij is ie nog aan het schroeven
                      Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

                      "Photography is truth."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bigma kapot, wat nu

                        Even een update.
                        Ik ben met mijn nieuwe aanwinst zijnde de Sigma 150-500 naar Planckendael geweest vandaag en even snel mijn 300 foto's overlopen.
                        De eerste foto's waren een teleurstelling eigenlijk maar toch enigsinds niet onverwachts door wat ik zag op de LCD van de camera.
                        De foto's waren helemaal niet scherp en heel soft en waren allen genomen met het diafragma wijd open.
                        Ook heb ik totaal geen ervaring met OS, VR, VC of hoe de lensfabrikanten het noemen en moest ik de 2 OS standen uitproberen.

                        Na een hoop foto's toch enkele dingen opgemerkt.
                        - De lens wordt pas echt scherp op f9 tot f11 waardoor er ofwel toch redelijk licht moet zijn ofwel een hoge ISO en ben aangenaam verrast geweest door even mijn D300 tot e limiet te pushen.
                        - de foto's komen uit de camera een beetje "flets" over en moeten een beetje een kleurenboost krijgen


                        Voor de rest vertrek ik gerust naar Afrika volgende maand om de lens mee op safari te nemen.


                        En de Bigma heb ik even uit elkaar gehaald om te zien hoe een lens opgebouwd is etc. Eindresultaat nog steeds hetzelfde: total loss en de lens is dus weg

                        Comment

                        Working...
                        X