Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

    ik zit de laatste weken zwaar te twijfelen tussen deze twee lenzen. de f2.8 heb ik vroeger nog gehad maar hier was ik eigenlijk (helemaal) niet tevreden van bij gebruik volopen, de 70-200 f4 heb ik ook nog gehad maar dit is te lang geleden om mij er iets van te herinneren


    ik heb een paar korte vraagjes voor mensen die ervaring hebben met zowel de 70-200 2.8 NON IS en de 70-200 f4 IS:
    ik moet ook wel al zeggen dat mijn keuze uitgaat naar de F4 IS vooral omwille van de weathersealing en de scherpte
    Of ik de lichtsterkte nodig heb of niet, dat is iets dat ik zelf wel zal bekijken, als het de F4 IS wordt, zal deze waarschijnlijk vergezeld worden door een 135mm f2 voor low light situaties (die minder voorkomen dan situaties met genoeg licht)
    • ga ik bij snelle sporten (waterpolo, snowboard etc...) een verschil merken in AF snelheid tussen beide lenzen? Ga ik een verschil in AF snelheid merken (servo AF) met en zonder IS?
    • hoe zit het met de bokeh van de 70-200 f4 IS? zou deze ook eventueel voor portretten gebruiken
    • is volledige weathersealing bij de f4 IS bereikt met behulp van een filter (zoals mijn 17-40) of moet je hiervoor geen filter gebruiken?
    • uit vele reviews blijkt dat de f4 IS echt wel vlijmscherp is, zelfs op f4. Gaat de scherpte op f4 beter zijn dan de scherpte bij de 2.8 versie op f4
    Last edited by Matthias; 13 april 2009, 08:19.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    ik zit de laatste weken zwaar te twijfelen tussen deze twee lenzen. de f2.8 heb ik vroeger nog gehad maar hier was ik eigenlijk (helemaal) niet tevreden van bij gebruik volopen, de 70-200 f4 heb ik ook nog gehad maar dit is te lang geleden om mij er iets van te herinneren


    ik heb een paar korte vraagjes voor mensen die ervaring hebben met zowel de 70-200 2.8 NON IS en de 70-200 f4 IS:
    ik moet ook wel al zeggen dat mijn keuze uitgaat naar de F4 IS vooral omwille van de weathersealing en de scherpte
    Of ik de lichtsterkte nodig heb of niet, dat is iets dat ik zelf wel zal bekijken, als het de F4 IS wordt, zal deze waarschijnlijk vergezeld worden door een 135mm f2 voor low light situaties (die minder voorkomen dan situaties met genoeg licht)
    • ga ik bij snelle sporten (waterpolo, snowboard etc...) een verschil merken in AF snelheid tussen beide lenzen? Ga ik een verschil in AF snelheid merken (servo AF) met en zonder IS?
    • hoe zit het met de bokeh van de 70-200 f4 IS? zou deze ook eventueel voor portretten gebruiken
    • is volledige weathersealing bij de f4 IS bereikt met behulp van een filter (zoals mijn 17-40) of moet je hiervoor geen filter gebruiken?
    • uit vele reviews blijkt dat de f4 IS echt wel vlijmscherp is, zelfs op f4. Gaat de scherpte op f4 beter zijn dan de scherpte bij de 2.8 versie op f4
    Je kan al wel raden wat deze topic teweeg gaat brengen zeker?
    De 2.8 heeft 1 voordeel, dat is de 2.8 punt gedaan.
    De 4.0 L IS is scherper, lichter, goedkoper, minstens evensnel, heeft op 4.0 vergelijkbare bokeh (theoretisch zelfs iets mooier, perfekt rond diafragma, daar waar de 2.8 op 4.0 al iets minder rond is)
    Weathersealing is volgens mij al zonder de filter.
    Het is de beste zoomlens ooit door Canon gemaakt. Maar als je 2.8 nodig hebt, is dit allemaal niet van tel, en moet je de 2.8 nemen....

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

      Hier kun je de vergelijking zelf goed maken, wat betreft de scherpte en contrast
      View the image quality delivered by the Canon EF 70-200mm f/4L IS USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


      maar het is natuurlijk altijd de vraag of ze een goed/minder exemplaar hebben getest

      groeten,
      Koen
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Je kan al wel raden wat deze topic teweeg gaat brengen zeker?
        De 2.8 heeft 1 voordeel, dat is de 2.8 punt gedaan.
        De 4.0 L IS is scherper, lichter, goedkoper, minstens evensnel, heeft op 4.0 vergelijkbare bokeh (theoretisch zelfs iets mooier, perfekt rond diafragma, daar waar de 2.8 op 4.0 al iets minder rond is)
        Weathersealing is volgens mij al zonder de filter.
        Het is de beste zoomlens ooit door Canon gemaakt. Maar als je 2.8 nodig hebt, is dit allemaal niet van tel, en moet je de 2.8 nemen....
        voila, meer dan dit hoefde ik niet te weten
        beslissing gemaakt
        merci Rudy

        ps, gezien de reeds vele topics over de 70-200's mag deze wat mij betreft uitsterven
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Hier kun je de vergelijking zelf goed maken, wat betreft de scherpte en contrast
          View the image quality delivered by the Canon EF 70-200mm f/4L IS USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


          maar het is natuurlijk altijd de vraag of ze een goed/minder exemplaar hebben getest

          groeten,
          Koen
          deze link bevestigt mijn ontevredenheid over mijn oude 70-200 2.8L volledig
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

            Zijn er hier nog mensen met een 70-200 2.8 zonder IS. Ik zit namelijk ook te twijfelen om een 70-200 aan te schaffen.
            Nu fotografeer ik regelmatig indoor atletiekwedstrijden, en zou ik de lichtsterkte dus wel kunnen gebruiken. Maar als ik deze test zie begin ik daar toch wel aan te twijfelen, ik weet niet precies hoe je zo een test kan beoordelen, maar die 2.8 komt zelfs op 5.6 nog niet in de buurt van de scherpte van de f4 volledig open.
            Valt de scherpte dus werkelijk zo tegen? Of komt deze test niet echt overeen met de gebruikservaringen?

            Alvast bedankt!
            Ruben
            www.rubenvdb.be

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 f2.8 vs 70-200 f4 IS (oa. AF snelheid)

              Ik kan niet spreken over de 2.8 non is, maar de IS versie is toch vlijmscherp bij mij hoor, ik heb de f4 non is ook gehad, en de 2.8 IS op f4 is even scherp, zo niet scherper.

              Ik weet het, niet echt on-topic, maar de 70-200 f2.8 IS is zonder twijfel de beste lens in zijn gamma, heb er pas nog een photo shoot mee gedaan en stond nog maar eens versteld van de scherpte vol open en de prachtige out of focus achtergrond

              Als je 2.8 niet nodig hebt (en meestal heb je die niet nodig, laat je niets anders wijsmaken, het verschil tussen 2.8 en 4.0 is één enkele stop, kan je ook overwinnnen door je ISO op te drijven, met de huidige dslr's is dat geen enkel probleem meer) ga dan resoluut voor de f4 IS, je bokeh zal zeker nog mooi zijn bij portret fotografie. Ik heb ook de 24-205 IS f4 en die geeft ook schitterende oof achtergronden, dus de 70-200 f4 IS zal minstens even mooi zijn.

              De enige reden waarom ik voor de 2.8 IS gekozen heb is omdat bij 24h races je 's avonds wel degelijk nut van die 2.8 hebt (je zit dan al op iso 1600 met de bijbehorende ruis ) ... ook concert fotografie en indoor sport kan een toepassing zijn ... en opvallen doe je toch met zo'n wit kanon

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment

              Working...
              X