Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

    Al enige tijd zit ik uit te kijken naar een nieuwe nikkor AF-D 80-200 F2.8. Aangezien
    nikon gestopt is met de productie en ze nog maar hier en daar nieuw te verkijgen is,
    wordt het toch tijd om er eentje aan te schaffen...maar blijkbaar heeft de lens, zoals
    ik recentelijk las, toch wat problemen met back-focus bij DSLR's. Nu is er de twijfel
    onstaan of dit wel een goed idee is om 1000 euro uit te geven aan een lens die niet
    perfect werkt. Is deze back-focus zo erg als het lijkt en komt dit geregeld voor of is
    dit in enkel bepaalde omstandigheden (200 mm, 2.8 en korte scherpstel afstand)?
    Hebben de meeste hier last van of zijn het slechts sommige exemplaren en is het "testen de winkel de boodschap"?
    Misschien is het juist daarom dat nikon ze uit productie haalt vanwege die problemen?

    Alternatieven zoals de Sigma 70-200 2.8 blijken dan weer soft zijn op 2.8 en de nieuwe
    Tamron 70-200 2.8 zou wel goed zijn qua scherpte maar de focussnelheid is dan weer
    dramatisch. De nikon 70-200 2.8 VR valt zowiezo uit de boot wegens te duur. Het wordt
    blijkbaar kiezen tussen een lens die ofwel te soft is, te traag of back-focus heeft.

    Wat zouden jullie doen voor mijn D70s?
    De 80-200 leek voor mij tot kort de perfecte oplossing maar heeft me nu toch sterk doen twijfelen.

  • #2
    Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

    Beste,

    heb in het verleden deze lens aangeschaft voor een zachte prijs tweedehands. Na ettelijke test bleek ze last te hebben van backfocus. Dit heb ik grotendeels kunnen verhelpen door de lenscorrectie toe te passen in de D300 Body.

    Ondertussen ben ik er al uit dat het enkel is bij korte afstanden ( +/- <8m ) en enkel op 200 mm. Als je hiermee een klein beetje rekening houdt is ze vlijmscherp ! Dus op 200mm verder dan 8m verwijderen, ofwel de brandpuntsafstand verkleinen naar bvb 170mm. Geen last meer van. Deze uitleg kwam ik tegen door te zoeken op verschillende forum ivm dit probleem. Moet zeggen dat het klopt als een bus.

    Lens gaat in ieder geval niet meer buiten hoor, het is maw een houder voor mij

    Mvg,

    Den Door.
    My site : http://www.photografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

      Persoonlijk zou ik niet twijfelen.
      Ik gebruik ook deze lens en zou ze niet meer kunnen missen.
      Heel degelijke lens.

      Groetjes.
      lucv.be - instagram - facebook

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

        Weet het niet zeker, maar was dit niet bij de schijfzoom versie.
        Volgens mij had de draaizoom versie (laatste versie) daar geen last van.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

          je kan ook op zoek gaan naar een tweedehandse lens... schuifzoom onder de 400€ en draaizoom ronde de 600€, er staat er trouwens hier eentje te koop...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

            wat is back focus ? MF gebruiker hier
            -m-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              wat is back focus ? MF gebruiker hier
              -m-
              Een lens die back focus vertoont wil zeggen dat de lens scherpstelt achter het onderwerp dat jij koos met je scherpstelpunt. We spreken hier over autofocus.
              Front focus is net het tegenovergestelde: je lens stelt scherp voor je onderwerp dat je gekozen hebt met je scherstelpunt.
              Mvg,
              SW
              BD1071BE

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                Een lens die back focus vertoont wil zeggen dat de lens scherpstelt achter het onderwerp dat jij koos met je scherpstelpunt. We spreken hier over autofocus.
                Front focus is net het tegenovergestelde: je lens stelt scherp voor je onderwerp dat je gekozen hebt met je scherstelpunt.
                Zo zie je maar dat er op dit BD-forum af en toe ook nog dingen (die zelfs met forografie te maken hebben) kort en helder worden uitgelegd.
                Het is dus niet allemaal "overloos gezwam" dat je hier als leesvoer voorgeschoteld krijgt.
                (Meisjes en jongens nu niet allemaal tegelijk boos reageren; voor degenen die het nog niet doorhadden, de laatste zin was ironisch bedoeld. Maar ja ook ik had vandaag zin om me eens te laten gaan . 't Zal de lente zijn zeker die begint te "kriebelen")
                Jan Akkermans
                (BD1097BE)
                Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                  Een lens die back focus vertoont wil zeggen dat de lens scherpstelt achter het onderwerp dat jij koos met je scherpstelpunt. We spreken hier over autofocus.
                  Front focus is net het tegenovergestelde: je lens stelt scherp voor je onderwerp dat je gekozen hebt met je scherstelpunt.
                  Kun je een lens op een of andere simpele manier hierop testen?
                  Ik vrees dat ik ook zo'n exemplaar heb, een Nikon Micro 2.8 105mm die ik regelmatig voor portret gebruik. Maar ik ga alleen af op de foto's zelf...
                  Bob48
                  ____________________________________
                  Nikon D300 en wat Nikonglas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                    zet een rijtje kleine objecten naast elkaar, het ene enkele millimeter voor het andere zodat je een schuine opstelling krijgt.

                    Stel je camera on op Av ( diafragma voorkeur) en stel het diafragma zo wijd als kan open (f2.8 in jouw geval).

                    Neem nu een foto van het midden van de reeks. Als je lens goed focust, zal dat object scherp zijn. Indien ze backfocust, zal er een object voorbij het gene waar je op gemikt hebt scherp zijn, bij frontfocus andersom.

                    Er is ook een chart waarmee je kan testen, maar dan moet je een statief hebben om een opstelling onder een hoek van 45° te maken.

                    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                      Bedankt voor jullie reacties.
                      Ik heb ondertussen de handleiding eens nagelezen en daar staat tussen de kleine letters als er met de 80-200 wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand en de scherpstelindicator wordt weergeven dat het beeld in de zoeker mogelijk niet scherp is. Blijkbaar is het al deels een bekend feit.
                      Als er nog mensen zijn met ervaringen hierover hoor ik ze graag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                        Op de minimale scherpstelafstand kan er altijd een wat grotere afwijking zijn.
                        Maar omdat er in de fabriek met een bepaalde tolerantie wordt gewerkt voor de camerabody en de lenzen zal je wat geluk moeten hebben om een combinatie aan te treffen die echt 100% juist afgesteld is op elkaar.

                        Op mijn 1D MKIII moet ik alle objectieven apart callibreren, maar dan werkt de AF ook echt perfect. Het is geen overbodige luxe dat ze die mogelijkheid hebben ingebouwd bij de nieuwere camera's.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                          Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                          zet een rijtje kleine objecten naast elkaar, het ene enkele millimeter voor het andere zodat je een schuine opstelling krijgt.

                          Stel je camera on op Av ( diafragma voorkeur) en stel het diafragma zo wijd als kan open (f2.8 in jouw geval).

                          Neem nu een foto van het midden van de reeks. Als je lens goed focust, zal dat object scherp zijn. Indien ze backfocust, zal er een object voorbij het gene waar je op gemikt hebt scherp zijn, bij frontfocus andersom.
                          Heel hartelijk dank voor deze reactie... Ik ga het proberen.
                          Bob48
                          ____________________________________
                          Nikon D300 en wat Nikonglas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                            Ondertussen is de kogel door de kerk en heb ik de Nikon 80-200 aangekocht. Weliswaar niet nieuw. Geen enkele winkel had ze nog in stock was nergens meer te bestellen maar dankzij een mede BD-er heb ik een zeer recente in werkelijke nieuwstaat kunnen bemachtigen.
                            Na een weekje testen en spelen val ik van de ene verbazing in de andere. Deze lens is ronduit schitterend, meer dan snel genoeg voor mijn toepassingen, fantastisch scherp , geen focus problemen te bespeuren maar scherp waar het moet, prachtige kleuren en contrasten en mooie zachte bokeh . Nee, deze lens dit is een blijver in mijn kleine collectie.
                            Kortom zeker geen spijt van

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Nikon 80-200 2.8 en risico op backfocus

                              Ik ben ook nog op zoek naar zo'n 2de hands lens... moest er iemand eentje weten staan, laat het me dan weten
                              Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
                              Meer info op: www.tomvh.be

                              Comment

                              Working...
                              X