Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schuifzoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schuifzoom

    Hallo beste Digi's
    ik geraak er maar niet uit ivm aankoop sigma70-200 of schuifzoom nikon 80-200
    nu heb ik me laten wijsmaken dat een schuifzoom,door het pompen,meer stof in het toestel zou brengen dan een draaizoom.
    Iemand hier negatieve ervaring mee?
    Fijne paasdagen nog
    grtj
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Schuifzoom

    Bij een lens waarvan de lengte niet veranderd tijdens het inzoomen bewegen er intern ook lensgroepen en is er dus ook een zeker pompeffect. Het is wel goed mogelijk dat de hoeveelheid verplaatste lucht groter is bij een schuifzoom.

    Het is een kwestie van smaak maar ik vind schuifzooms wel handig in gebruik. Ik heb inderdaad wat minder de CCD moeten reinigen sinds de overstap naar een draaizoom maar toch zou ik liever terug een schuifzoom gebruiken.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Schuifzoom

      ik heb 2 schuifzooms gehad, eentje met beetje stof in en eentje zonder stof. beiden zeer scherp,stof was niet te zien op foto"s . heb tijdje die sigma gebruikt ... helemaal niet scherp op 2.8 .... en daarvoor koop je ze toch?

      Comment


      • #4
        Re: Schuifzoom

        mijn 100-400 is echt een stofzuiger

        als ik hem op mijn oude 400D plaatste, voelde ik de wind in mijn gezicht die door het toestel heen kwam tijdens het uitzoomen... ik moet er geen tekeningetje bij maken hoeveel stof hij dan naar binnen zuigt als ik inzoom

        resultaat; wel aardig wat stofjes in de lens én op de sensor maar die sensor wordt gekuist, en de stofjes in de lens staan NOOIT op de foto
        5DmkIII en wat glas

        Comment

        Working...
        X