Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

carl zeiss

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • carl zeiss

    Carl Zeiss ZF 35mm F/2.0, Distagon T*, voor Nikon
    ik zag dat je nog die goeie ouwe carl zeis nog kan kopen, staat nieuw in de cataloog ,heeft er iemand daar ervaring mee , maar denk gezien te hebben dat het geen af is, de lens voor nikon heeft zelfs nog een nokje, aan de kwaliteit moet niet getwijfeld worden

  • #2
    Re: carl zeiss

    Toplensje
    Geen AF, ik gebruik deze (bijna) uitsluitend vanop statief in combinatie met LiveView ( D300)
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: carl zeiss

      Zeker topglas, ook de Zeiss 85mm f1.4, alleen vind ik het jammer dat je er geen AF op hebt zitten, en dat deze dan nog bijna duurder is dan de Nikon 85mm f1.4 AF-D die ook een niet te versmaden objectief is, maar het moet gezegd, dat de onscherpte van die zeiss nog net een ietsje mooier is. zie hier wat een mooie onscherpte

      Comment


      • #4
        Re: carl zeiss

        Heb onlangs voor Nikon de distagon 18mm gekocht en is gelijk ook mijn eerste carl zeiss.
        Zoals je zelf aangeeft oerdegelijke kwaliteit, maar met een gemis aan sommige snufjes moet inderdaad ook rekening gehouden worden.

        Toch heb ik geen problemen ondervonden met compatibiliteit met de Nikon body. Als de non CPU lensgegevens worden ingevuld geeft de camera netjes het diafragma aan dat je (uiteraard manueel) hebt ingesteld.

        Qua scherpstelling zet ik mijn lens meestal op de hyperfocale afstand, maar ik heb bij dat brandpunt meestal graag zo veel mogelijk scherptediepte. Als het scherpstellen toch een probleem zou vormen zijn er nog optionele matglazen te verkrijgen. Ook de camera helpt een beetje, het groen lichtje verschijnt wanneer correct is scherpgesteld op het gekozen punt.

        Het blijft een manuele lens maar is daar ook voor gemaakt. Ik ben er zeer tevreden over.

        Mvg
        Gert
        Feedback is the breakfast of the champion

        website

        Comment


        • #5
          Re: carl zeiss

          Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
          Heb onlangs voor Nikon de distagon 18mm gekocht en is gelijk ook mijn eerste carl zeiss.
          Zoals je zelf aangeeft oerdegelijke kwaliteit, maar met een gemis aan sommige snufjes moet inderdaad ook rekening gehouden worden.

          Toch heb ik geen problemen ondervonden met compatibiliteit met de Nikon body. Als de non CPU lensgegevens worden ingevuld geeft de camera netjes het diafragma aan dat je (uiteraard manueel) hebt ingesteld.

          Qua scherpstelling zet ik mijn lens meestal op de hyperfocale afstand, maar ik heb bij dat brandpunt meestal graag zo veel mogelijk scherptediepte. Als het scherpstellen toch een probleem zou vormen zijn er nog optionele matglazen te verkrijgen. Ook de camera helpt een beetje, het groen lichtje verschijnt wanneer correct is scherpgesteld op het gekozen punt.

          Het blijft een manuele lens maar is daar ook voor gemaakt. Ik ben er zeer tevreden over.

          Mvg
          Gert
          Dat je daar zeer tevreden mee bent, kan ik inkomen...
          Topglas.

          mvg,

          Roland

          Comment


          • #6
            Re: carl zeiss

            Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
            Heb onlangs voor Nikon de distagon 18mm gekocht en is gelijk ook mijn eerste carl zeiss.
            Zoals je zelf aangeeft oerdegelijke kwaliteit, maar met een gemis aan sommige snufjes moet inderdaad ook rekening gehouden worden.

            Toch heb ik geen problemen ondervonden met compatibiliteit met de Nikon body. Als de non CPU lensgegevens worden ingevuld geeft de camera netjes het diafragma aan dat je (uiteraard manueel) hebt ingesteld.

            Qua scherpstelling zet ik mijn lens meestal op de hyperfocale afstand, maar ik heb bij dat brandpunt meestal graag zo veel mogelijk scherptediepte. Als het scherpstellen toch een probleem zou vormen zijn er nog optionele matglazen te verkrijgen. Ook de camera helpt een beetje, het groen lichtje verschijnt wanneer correct is scherpgesteld op het gekozen punt.

            Het blijft een manuele lens maar is daar ook voor gemaakt. Ik ben er zeer tevreden over.

            Mvg
            Gert
            Daar kan ik inkomen Gert, echt TOPGLAS, en zoals je zegd een voorkeuze op de hyperfocale afstand zal met een 18mm groothoek best redelijk makkelijk werken.
            Maar ik heb even scherpgesteld met de prachtige CarlZeiss 85mm f1.4, en daar is manueel scherpstellen op een wat groot diafragma heel wat moeilijker, heb je tijd, geen probleem, maar als het snel moet gaan.

            De optische prestaties daarentegen, daar moet je geen tekeningetje bij maken, en wat een mooie dof zeg. voorbeeldje

            Comment


            • #7
              Re: carl zeiss

              Ik denk dat ik die 85mm 1.4 ga aan schaffen toch is ze stukken goedkoper dan de nikon hoor zag hem staan voor 889 denk dat de nikon minimum 1200 kost

              Comment

              Working...
              X