Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stofjes in lens verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stofjes in lens verwijderen

    Hey,

    Ik heb een nikon 18-70mm objectief met enkele stofjes achter het frontglas.
    IK heb het proberen verwijderen met stofzuiger op lensmount, ik heb er met fietspomp eens stevig doorgeblazen, maar het helpt allemaal niets.

    Heeft iemand het al eens succesvol geprobeerd met luchtcompressor?
    Of kan ik deze lens voor schappelijke prijs ergens laten reinigen?

    Jammer dat die 18-70mm lensjes zo makkelijk vol stof lopen, want voor de rest leuk lensje !
    Nikon

  • #2
    Re: stofjes in lens verwijderen

    Laten zitten, de kans dat stofjes achter of op het frontglas merkbaar zijn op je foto is miniem...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: stofjes in lens verwijderen

      Oorspronkelijk geplaatst door Woete Bekijk bericht
      Hey,

      Ik heb een nikon 18-70mm objectief met enkele stofjes achter het frontglas.
      IK heb het proberen verwijderen met stofzuiger op lensmount, ik heb er met fietspomp eens stevig doorgeblazen, maar het helpt allemaal niets.
      De kans is reëel dat je het probleem zo alleen maar erger maakt en meer stof in de lens zuigt/blaast, afblijven dus!

      Ik kan me moeilijk voorstellen dat je van deze stofjes ook maar iets merkt op je foto's, dus waarom zou je je er mee bezig houden?
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: stofjes in lens verwijderen

        Oorspronkelijk geplaatst door Woete Bekijk bericht
        Hey,


        IK heb het proberen verwijderen met stofzuiger op lensmount, ik heb er met fietspomp eens stevig doorgeblazen, maar het helpt allemaal niets.
        Waarschijnlijk heb je nu ook wat olie-nevel op het voorste/achterste glaselement geblazen.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: stofjes in lens verwijderen

          don't fix what isn't broken

          als je de stofjes niet ziet op de foto, waarom dan proberen verwijderen? (en het erger maken!!)
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: stofjes in lens verwijderen

            mja, het is niet enkel stof, maar ook 2 grote 'schilvers' vuil. En die zie je wel duidelijk op bepaalde foto's. Gewoon lastig om ze elkaar weer weg te werken nadien.
            Nikon

            Comment


            • #7
              Re: stofjes in lens verwijderen

              Zie je ze alleen met die lens op de foto's? En kijk ook eens wat er gebeurt als je een heel klein diafragma gebruikt. Kans is een stuk groter dat je stof op je sensor hebt.
              ik heb onlangs hier een link gezien met een foto van een objectief met een aantal forse barsten in het frontglas, en een paar foto's genomen met dat objectief. Foto's waren nog zeer behoorlijk, dus die paar schilfers op je frontlens merk je waarschijnlijk niet.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: stofjes in lens verwijderen

                Als het de moeite is om serieuze risico's voor te nemen: Hier is een take-apart manual voor jou lens, geschreven door mensen met gelijkaardige problemen

                Gebruiken op eigen risico.

                The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


                ps. laat eens een foto zien van de voorkant van die lens, waarop de deeltjes zichtbaar zijn?
                Last edited by RikH; 9 april 2009, 14:45.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: stofjes in lens verwijderen

                  geen reactie? is't gelukt ?
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: stofjes in lens verwijderen

                    supermerci voor link.

                    ik wou lens openvijzen maar heb geen passer. Ben nu nog steeds op zoek naar iets soortgelijks waarmee ik ze wel mee kan opendraaien.

                    Ik post het resultaat wel.
                    Nikon

                    Comment


                    • #11
                      Re: stofjes in lens verwijderen

                      Weet je dat wel zeker???????
                      Ik heb een hele oude telezoom gekregen en dat glas ziet er niet uit!!! Er zit een hele witte korrelige waas ONDER de lens en het glas aan de onderkant, wat je camera ingaat is zelfs helemaal gebladderd. Toch valt hier niets van te zien op de foto's.

                      Ik vind het maar eng dat gepiel aan die lenzen....en ik vraag me af of het echt je censor niet is. Want dan heb ik namelijk ook van die vlekjes die ik weg moet poetsen met paintshop. Check toch nog eens!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: stofjes in lens verwijderen



                        genomen mete:



                        bron: http://www.lensrentals.com/news/2008...ment-scratches

                        Conclusie: check je sensor toch ook maar even, grote kans dat daar storend stof opzit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: stofjes in lens verwijderen

                          ow waarom dan nog uv-filters kopen ter bescherming!

                          mist wel wa scherpte
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: stofjes in lens verwijderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            ow waarom dan nog uv-filters kopen ter bescherming!

                            mist wel wa scherpte
                            Verkoopwaarde als je je lens ooit vervangt misschien, ikzelf gebruik allesinds geen filters meer ter bescherming van m'n lenzen, een zonnekap is bijna altijd voldoende.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: stofjes in lens verwijderen

                              Holy crap....m'n neurotisch gedrag om m'n lenzen CLEAN te houden gaat op in rook

                              Comment

                              Working...
                              X