Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina AT-X 12-24mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina AT-X 12-24mm

    Ik zie net dat er zo'n lens te koop wordt aangeboden op het forum . Alvorens de eigenaar met vragen te bestoken wou ik eerst nog een algemene vraag stellen .

    Ik merkte namelijk dat van deze lens blijkbaar twee versies bestaan - een "gewone" en een aangepaste voor crop-camera's . Ook blijkt de tweede merkbaar duurder te zijn . Is deze meerprijs gerechtvaardigd voor de gemiddelde amateur of voldoen beide versies ?

    Iemand ervaring ?

    Stefan
    EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

  • #2
    Re: Tokina AT-X 12-24mm

    Ik heb kort de 12 24 gebruikt. De nieuwere versie niet.
    Beide objectieven zijn voor DX formaat. De nieuwe versie heeft een ingebouwde scherpstelmoter en ik dacht maar dat weet ik niet zeker, dat deze versie op dit moment alleen voor Nikon beschikbaar is. (vanwege de d40 en d60)
    Die scherpstelmotor maakt het laatste objectief natuurlijk ook duurder. Of er optisch verschillen zijn weet ik niet.
    groet, Rik

    Comment


    • #3
      Re: Tokina AT-X 12-24mm

      Het is een objectief voor een crop camera en past dus niet op een FF camera.
      Schijnt een goed objectief te zijn.

      Jammer want ik had ze graag gewild voor op mijn 5D

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Tokina AT-X 12-24mm

        Ik heb deze gehad op mijn nikon d80 en ik had een enorm scherp exemplaar.
        Kvond het echt een super lens !
        Stevig gebouwd, voldoende snelle AF en op F4 was hij al vrij scherp.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina AT-X 12-24mm

          Ik heb die verleden jaar tweedehands op dit forum gekocht en ben er heel tevreden over.
          Het is de lens die ik het meest gebruik. Heel scherp.
          Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

          Comment

          Working...
          X