Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-105 f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 28-105 f/2.8

    Ik heb de kans deze lens aan een goede prijs (denk ik) op de kop te tikken, maar ik vroeg me af of ze de moeite waard is?

    Ik zou ze vooral willen gebruiken voor concertfotografie en qua bereik en lichtsterkte is dat natuurlijk ideaal. Maar is ze ook snel genoeg, en is ze effectief ook scherp?

    Dit is een oude lens waar niet enorm veel over te vinden is, maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee?
    En hoeveel zou je schatten dat ze waard is?
    Last edited by GretchenRoss; 8 april 2009, 14:54.

  • #2
    Re: Tamron 28-105 f/2.8

    Hier kan je gebruikerservaringen van die Tamron 28-105 f2,8 terugvinden:


    De scherpte ziet er niet slecht uit, de AF is wel heel traag.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 28-105 f/2.8

      Ik heb die lens en ik ben er zeer tevreden over.
      De scherpte is zeker ok en het is mijn favoriete lens. Wat betreft de snelheid van de autofocus: ik vind m prima. ik moet er wel bij zeggen dat ik vooral manueel scherp stel, dus het niet uitgebreid heb getest. daarbij is het misschien ook maar waarmee je de lens vergelijkt.
      Het bereik is heerlijk.
      De lens is wat groot en zwaar voor sommige camera's. Ik heb hem op mijn canon 400d gehad en daar was hij duidelijk wel te groot voor. Ik heb sinds kort een canon 5d en dat past een stuk beter. Op de 400d had ik met deze lens geen last van vignettering, op de 5d heb ik dat wel (het is te overzien hoor en vooral bij een wijd open diafragma).
      Bij mijn lens kuurt de af/mf schakelaar af en toe. Dat merkte ik niet op toen ik de lens kocht (hoewel ik wel getest heb). Een enkele keer meent de lens dan dat ie op af staat en niet op mf (een keer extra schakelen en dan is dat ook opgelost). Ik weet niet of dat een kwaaltje is dat vaker voorkomt, maar let daar in ieder geval op.

      Wat wordt er voor de lens gevraagd die jij op het oog hebt?

      Ik heb er 325 euro voor betaald. Voor dat bedrag vind ik niet gauw een lens met die kwaliteit. Nadat ik de lens had gekocht zag ik m ook wel voor minder aangeboden (va 175!)

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 28-105 f/2.8

        ik heb dit op mijn fuji en is een dijk van een lens..
        op f2.8 is hij niet altijd even scherp.. maar als je hoger gaat..
        75% van de tijd staat hij op camera..
        enkel mis ik wel de breedhoek meer en meer..
        op crop camera is hij niet van de breedste..
        af en toe zou 17-50 wel beter geweest zijn..
        Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 28-105 f/2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
          .
          af en toe zou 17-50 wel beter geweest zijn..
          Die kan je ook gewoon kopen......

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 28-105 f/2.8

            Ik heb ze zien staan voor 250 en ik ben echt zwaar aan het twijfelen.

            Was het twee weken geleden geweest, dan had ik ze al, maar ik heb dus net een 24-105 f/4 gekocht. Zowel als aanvulling op mijn Tamron 17-50, als om basislens voor mijn analoge eos 1 te dienen.

            Maar door omstandigheden 'moet' ik mij nu een tijdje intensief met concertfotografie bezighouden. Ik vrees dat 50mm dan te kort is, en f/4 te weinig lichtsterk.
            Een Tamron 28-75 f/2.8 aanschaffen is ook een mogelijkheid, maar ik denk dat 25mm extra toch 't verschil niet zal maken (plus, die kost al evenveel als deze 28-105).

            Twijfels! Twijfels!

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 28-105 f/2.8

              Persoonlijk vind ik de bouwkwaliteit te licht voor het gewicht van het (overigens vrij softe) lenzenstelsel. Met de Tamron 2.8 28-105 kom je eigenlijk met grote lensopeningen nooit in de buurt van de kwaliteit van een 17-50 van Tamron of een 2.8 70-200 zoom van Sigma, Canon of Nikon.
              Voor het geld is het wellicht een optie, maar vol open zal de lens behoorlijk teleurstellen.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 28-105 f/2.8

                Even een update voor moesten er ooit mensen met dezelfde vraag op dit topic stoten:

                Ik heb de lens uiteindelijk gekocht, en ik heb er totaal geen spijt van. Zo'n beest, amai!
                De lens is groter dan mijn camera en weegt enorm veel, maar ik sleur 'm met veel plezier mee. Ik had veel gelezen dat de lens niet zo scherp was en fletse kleuren was, maar daar is niks van aan. Ik merk zelfs amper verschil met de EF 24-105 f/4. (Ik ben wel absoluut geen pixel peeper.)
                Het enige wat mij stoort is dat de AF veeeeel te traag is voor concertfotografie. Ik heb mij dan maar een beetje geoefend in manueel scherpstellen en dat lukt al aardig.

                Comment

                Working...
                X