Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

    Hallo,

    Vorig jaar deden we mijn schoonvader een sony alpha 200 kado, met kitlens 18-70.
    Na één reis naar Egypte heeft hij de smaak erg te pakken maar hij mist tele-bereik, en wil dus een nieuwe lens aanschaffen.

    Omdat hij ten eerste niet te veel gewicht wil meesleuren en ten tweede een beetje bang is van 'on the road' lenzen wisselen (stof), denkt hij aan een groot bereik zoomlens. Aan de groothoekkant wil hij zeker ook niets kwijt, dus start vanaf 18mm is een must.
    Deze lens zal voornamelijk gebruikt worden op reis en uitstap, en de foto's zullen voornamelijk op scherm getoond worden, of op 'normale' afrdukformaten. Enorme posters zullen er normaalgezien niet van gemaakt worden, maar het is natuurlijk wel nog altijd leuk om flink te kunnen croppen als je achteraf behoefte hebt om toch nog wat 'in te zoomen'.

    Dit zie ik als mogelijkheden:
    - Sony 18-200 DT 18-200 mm F3.5-6.3
    - Sony 18-250 DT 18-250 mm F3.5-6.3
    - Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF)
    - Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
    - Tamron AF18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF)
    - Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS /HSM
    - Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC

    Wat de technische specificaties betreft zit hier dus niet echt veel verschil op, behalve het uiterste tele-bereik, en verschillende (of geen) stabilisatiesystemen.

    Ik heb ondertussen al de reviews gelezen die ik vond op dpreview, en het is duidelijk (wat ik uiteraard al wist) dat je met elk van deze lenzen wel een aantal toegevingen moet doen qua kwaliteit om dit grote zoombereik te krijgen.
    Maar dan komt het probleem van afwegen welke problemen écht problemen zijn voor het bedoelde gebruik, en welke verwaarloosbaar...

    Mijn vragen:
    - hebben jullie nog links naar sites waar elk van (of een aantal van) deze lenzen getest en besproken worden?
    - wat lijken jullie de punten waar we in de reviews het meest op moeten letten? Wat kan al erg storend zijn op gewone afdrukken en wat gaat hij niet merken zolang hij niet echt groot gaat afdrukken?
    - hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen de 'merkeigen' lenzen en de 'alternatieve' lenzen?
    - welke argumenten zouden jullie eventueel geven om toch te overwegen een aansluitende lens op zijn kitlens te kopen i.p.v. een all-in-one lens?

    En natuurlijk mogen jullie steeds zeggen welke lens jullie in dit geval zouden aanraden

    Alvast bedankt voor jullie advies!
    Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
    vroeger op dit forum bekend als wAckO

  • #2
    Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

    Ik ga het kort houden

    Je vindt veel lensinformatie op www.photozone.de kijk ook naar andere merken waar dezelfde sigma of tamron lenzen voorkomen voor een beter beeld

    Mooi lijstje waar je al veel moeite hebt in gestoken maar er zitten een paar "fouten" in:

    -De tamron 18-270VC bestaat niet voor sony
    -De sigma 18-200 heeft geen HSM voor sony MAAR er is wel een gloednieuwe sigma 18-250 HSM aangekondigd waarop wachten misschien wel de moeite loont...


    Enkele droge tips:

    -Skip de 18-200 lenzen, ze zijn ondertussen vervangen door de (aanzienlijk) betere 18-250 lenzen
    -Als budget een rol speelt, ga dan voor de tamron 18-250 ipv sony 18-250, deze lenzen zijn optisch identiek (is dezelfde lens in een ander jasje en enkele kleinere modificaties)


    Conclusie: Wacht (wie weet hoelang...in theorie vanaf maart...) op de sigma 18-250 OS HSM OF ga voor de sony/tamron 18-250
    Dit is de lens die je zoekt!

    Comment


    • #3
      Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

      Ik zou ook voor een 18-250 gaan. Wacht inderdaad op de sigma of neem de sony. Sony heeft beeldstabilisatie in de body, dus daar hoef je niet op te letten.
      Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
      Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
      Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

      Comment


      • #4
        Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

        Als je erg op een budget zit, en je vader is tevreden over de kitlens, dan kun je ook kijken naar de Tamron 55-200, of de sony equivalent. Die geeft erg goede resultaten, veel beter dan de superzooms.
        Wat betreft dat stof denk ik niet dat je er te spastisch over moet doen. Op gezette tijden eens de sensor schoonmaken, en voorzichtig zijn met wisselen.
        Vergeet niet dat als je een superzoom hebt, en veel zoomt, je ook een heleboel luchtverplaatsing hebt. Als de lens langer wordt, zuigt ie lucht naar binnen, en daar zit ook stof in.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

          Beste Wacko,

          Als je met een kleiner budget zit (zoals ik) dan raad ik je de sony 55-200 aan
          Ik ben deze gisteren bij camera express gaan halen voor 88 !! euro (nieuw).

          Een betere bang for the buck zie in niet momenteel... (tenzij je 200 euro of meer wilt uitgeven)
          Last edited by Thomacetti; 12 april 2009, 13:28.

          Comment


          • #6
            Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

            Allemaal bedankt voor de reacties!

            Het is uiteindelijk de 18-250 van Sony geworden, en we hebben er nog een koopje aan gedaan ook...

            Ik heb met hem de optie van een aansluitende lens nog eens besproken, maar hij heeft beslist om toch voor de all-in-one te gaan omdat hij van zichzelf weet dat als hij ergens aan het rondwandelen is hij toch niet van lens gaat wisselen als hij denkt dat het misschien toch maar voor één foto zal zijn.
            De beslissing om Sony te kopen is gevallen op aanraden van de fotowinkel (minder kans op een f/b-focusprobleem met een merkeigen lens volgens de verkoper). Aangezien het niet om mijn portemonnee gaat maar de zijne heb ik me daarover niet uitgesproken, hij moet zich goed voelen bij zijn aankoop hé.

            Ik had de prijzen van de lenzen bij konijnenberg op zak (533 euro voor deze lens), en we hebben 2 Foto-Dali winkels gedaan, waar men zei dat de lens 599 euro kostte.
            In de eerste hadden ze de lens echter niet binnen en raadden ze dus aan om eens in de andere winkel te gaan kijken zodat hij ze eens kon proberen op zijn toestel.
            Ook in de tweede winkel zeiden ze 599 euro, maar op het kaartje in de vitrine stond 509 euro, blijkbaar waren ze vergeten dit kaartje aan te passen na de prijsstijgingen
            We hebben ze dus aan 509 euro meegekregen.
            Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
            vroeger op dit forum bekend als wAckO

            Comment


            • #7
              Re: groot bereik wandellens voor Sony Alpha 200

              Mooi zo, wens je vader alvast veel succes met de aankoop en vele mooie foto's !

              Comment

              Working...
              X