Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte verlies?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte verlies?

    Hey,
    k heb men Sigma 80-400 nu voor iets meer dan een jaartje. Ik heb deze vooral gebruikt bij bezoekjes aan de zoo en bij wandelingen. Dus 90% van men fotos zijn nooit op 400 getrokken. IN juni 2007 heb ik hier ook een topic gestart wegens onscherpte me deze lens, maar dat kwam toen door het niet gebruiken van een statief & alsook het gebruik van OS met statief. Vorig jaar heb ik weining kunnen fotograferen door verbouwingen thuis
    Nu ben ik terug gestart en wil me meer gaan concentreren op "wilde" beestjes in de natuur ipv van de tamme eendjes en zoo modellen. Zo gezegd zo gedaan ben ik al een aantal keren weg geweest, maar telkens ik thuis de fotos nakeek was er een grote teleurstelling. Want alle foto's waren onscherp. Deze keer waren ze allen op 400 getrokken met statief of goede ondersteuning. Dus ben ik thuis gaan testen. Ik heb vanop statief een nestkastje gefotografeerd en inderdaad niet echt 100% zuiver. Nu heb ik deze ook gefotografeerd met men Tamron 18-250 en hier vind ik de scherpte veel beter.

    Sigma: 1/200, f6.3, iso 100 op statief


    Tamron: 1/250, f6.3, iso 100 op staief


    Nu ze verkleind zijn valt het iets minder op. Maar vooral aan de onderste vijzen zie je het goed. Als ik do originele RAW's bekijk op 100% groote zie je het heel goed.
    Is dit normaal dat ik zoveel scherpte verlies op 400, of is er iets mis met men lens.

    Alvast bedankt.
    Last edited by Tunie; 22 april 2009, 16:13.

  • #2
    Re: Scherpte verlies?

    je hebt altijd iets beweging met tele.
    volgens mij is een 250ste met een 250mm een betere verhouding dan een 200ste met 400mm.
    en het verschil van het merk kan natuurlijk ook voor het verschil zorgen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte verlies?

      Ik zie bij de sigma geen bewegingsonscherpte.
      De Tamronfoto is beter, daarom lijkt de Sigma niet in orde, misschien een focusprobleem.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte verlies?

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Ik zie bij de sigma geen bewegingsonscherpte.
        De Tamronfoto is beter, daarom lijkt de Sigma niet in orde, misschien een focusprobleem.
        Het is niet omdat de Tamron beter is dat de Sigma slechter lijkt. Het is omdat men Sigma foto's niet 100% scherp waren dat ik met men Tamron ben gaan testen om te zien of het probleem bij men lens lag of misschien wel bij men toestel. Want als de Tamron ook slecht was geweest kon het zijn dat er iets mis was met men toestel.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte verlies?

          maak eens opnamen met met de zelfde instellingen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte verlies?

            Ze hadden dezelfde instellingen. Of bedoel je zowel sluitertijd als brandpunt afstand hetzelfde instellen? Want op 250 zal men Sigma scherper zijn dan het is op 400.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte verlies?

              Raar, de Sigma heeft meer detail in de bovenste helft daar waar de Tamron meer detail heeft in de onderste helft.
              Probeer eens een foto te nemen op f/16 en desnoods het iso verhogen om een sluitertijd van +/- 1/250ste te benaderen.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte verlies?

                Zal ik doen, maar zal voor binnen een paar dagen zijn. Heb statief terug moeten binnenbrengen voor reparatie. Eén van de vergrendelingen werkte niet

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte verlies?

                  Vandaag nog eens wat tests gedaan. Weer op f6.3 maar ISO400 waardoor ik een hogere sluitertijd had. Nu viel me op dat de fotos die getrokken waren op minimum afstand van de lenzen voor beide lenzen mooi scherp waren. De fotos die vanop een langere afstand zijn getrokken waren net zoals hierboven niet perfect, zelfs niet als ik f32 gebruikte.
                  Het rare was wel dat ik geregeld geen foto kon trekken omdat het toestel dit weigerde, dit wegens de AF niet scherpgesteld raakte. Soms was dit inderdaad volledig niet scherp, maar op sommige momenten vond ik het beeld wel scherp staan door men zoeker. Dit deed zich voor bij beide lenzen.
                  Door dit fenomeen begin ik schrik te krijgen dat men onscherpe foto's niet door de lens maar door men toestel komen.
                  Zou het inderdaad kunnnen dat men AF mechanisme in men toestel stuk is? Ik heb een canon eos 400D.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte verlies?

                    Heb je een afstandsbediening? Met een 400mm kan het duwen op de ontspanknop al genoeg zijn om bewegingsonscherpte te krijgen. Zeker als je geen stevig statiefhoofd hebt.
                    Ik zou ook zeker niet testen op f/32 maar rond de f/11 à f/13.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte verlies?

                      Ik heb een afstandbediening ja, het is zelfs een draadloze (dus kan niet aan koordje trekken ) Men statief en kop is stevig genoeg.
                      Gisteren is men Statief aangekomen, en heb dit probleem eens uitgelegd in de winkel. En daar vertelde men dat het 95% de lens zal zijn. Niet dat ze stuk is, maar dat ze inderdaad scherpte verliest op het maximum bereik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte verlies? + update

                        Update

                        Heb eens een focus test gedaan, met dit als resultaat. Wat denken jullie ervan? Ik vind het raar dat er links en rechts een duidelijk verschil is. Alsook lijkt me dat de tekst links scherper is dan de lijn, of ben ik hier verkeerd? Deze is genomen op 400mm.


                        Ik wou er ook 1 maken op 80mm. Maar hier wouhij totaal niet focussen Minimum aftsand word opgegeven op 71cm. en ik was er al 100cm vandaan. Maar hij stelde niet scherp, zelfs niet bijna.

                        Hopelijk hebben de "profesionals" hier meer info mee wat men eventueel probleem is. Een kapotte lens of toestel?

                        Bedankt.
                        Last edited by Tunie; 19 april 2009, 14:33.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte verlies?

                          Als de camera goed centraal is opgesteld, dan wijst deze test erop dat de lens flink gedecenteerd is.
                          Als er nog garantie is, binnenbrengen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte verlies?

                            Neen geen garantie meer. Heb deze nu bijna 2 jaar en de vorige eigenaar had ze ook al iets meer dan een jaar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpte verlies?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                              Neen geen garantie meer. Heb deze nu bijna 2 jaar en de vorige eigenaar had ze ook al iets meer dan een jaar.
                              Vraag dan eens een offerte voor controle en centreren, een paar tientjes lijkt het wel waard om er aan te besteden.....

                              Comment

                              Working...
                              X