Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen en zoomlenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tussenringen en zoomlenzen...

    Ik meen hier eens gelezen te hebben dat je met tussenringen op een zoomlens de grootste vergroting haalt in de breedste stand. Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?

    Ik zit er namelijk over te denken om een setje tussenringen aan te schaffen om te gebruiken met m'n 70-200 of 100-400. 1:1 vergroting vind ik niet nodig (ik heb ook wel een 100mm f2.8 macro) maar zou af en toe wel wat meer afstand willen hebben tussen m'n lens en m'n onderwerp. Vorig jaar bijv. heb ik mijn 100-400L wel eens gebruikt om libellen en kikkers te fotograferen die in het riet zaten in het water. Met m'n 100mm macro kon ik toen niet dichtbij genoeg komen (en ik heb een hekel aan natte voeten ). De maximale vergroting van de 100-400 (1:5) was alleen een beetje te weinig. Ik zou dus tussenringen willen gebruiken om de maximale vergroting wat te vergroten (volgens de site van Canon zou met een 25mm ring een vergroting van 0,39 gehaald kunnen worden. Met een setje van Soligor zou ik dus nog wat meer vergroting moeten kunnen halen)

    Zou het zin hebben om tussenringen aan te schaffen of zou wellicht een 1,4x teleconverter op m'n macrolens meer zin hebben?
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: tussenringen en zoomlenzen...

    ik spreek niet uit ervaring, maar ik denk niet dat de teleconvertor op je macroobjectief gaat passen... Meer info over de convertor hier.

    Op de 100-400 weet ik niet, maar tussenringen zijn alvast wel compatibel met de 70-200.
    Info hier: 70-200 en de ringen.

    greetz,
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

    Comment


    • #3
      Re: tussenringen en zoomlenzen...

      De Canon teleconverter zal idd niet passen, da's mij bekend. Maar de Kenko Pro 300 1.4x past wel dus da's geen probleem. Bovendien is de Kenko nog een stuk goedkoper ook en deze schijnt kwalitatief maar zeer weinig onder te doen voor de Canon.

      Dat de 70-200 en de 100-400 compatible zijn met tussenringen was mij op zich ook al bekend. Ik vraag me dus alleen af bij welk brandpuntafstand de vergroting het grootst zal zijn wanneer ik de tussenringen gebruik. Ideaal zou zijn wanneer dit op 200mm resp. 400mm is maar ik meen dus gelezen te hebben dat dit niet het geval is. En voordat ik overga tot aankoop wil ik dit graag eerst zeker weten.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: tussenringen en zoomlenzen...

        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Ik meen hier eens gelezen te hebben dat je met tussenringen op een zoomlens de grootste vergroting haalt in de breedste stand. Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?

        Ik zit er namelijk over te denken om een setje tussenringen aan te schaffen om te gebruiken met m'n 70-200 of 100-400. 1:1 vergroting vind ik niet nodig (ik heb ook wel een 100mm f2.8 macro) maar zou af en toe wel wat meer afstand willen hebben tussen m'n lens en m'n onderwerp. Vorig jaar bijv. heb ik mijn 100-400L wel eens gebruikt om libellen en kikkers te fotograferen die in het riet zaten in het water. Met m'n 100mm macro kon ik toen niet dichtbij genoeg komen (en ik heb een hekel aan natte voeten ). De maximale vergroting van de 100-400 (1:5) was alleen een beetje te weinig. Ik zou dus tussenringen willen gebruiken om de maximale vergroting wat te vergroten (volgens de site van Canon zou met een 25mm ring een vergroting van 0,39 gehaald kunnen worden. Met een setje van Soligor zou ik dus nog wat meer vergroting moeten kunnen halen)

        Zou het zin hebben om tussenringen aan te schaffen of zou wellicht een 1,4x teleconverter op m'n macrolens meer zin hebben?
        Vergeet niet, tussenringen geven nooit een vergroting op zich, alleen een kleindere minimum afstand, wat je toelaat dichter bij je object te komen. Hiermee wil ik zeggen, je gaat die 0.39 wel halen, maar dan sta je dus ook weer dichterbij je object.
        Over de ringen zelf, soligors zijn veel goedkoper, je hebt voor de prijs van 1 canon bijna een hele set van Soligor. Glas zit er niet in, dun optisch zal er geen verschil zijn.

        Comment


        • #5
          Re: tussenringen en zoomlenzen...

          Als ik mij goed heb geïnformeerd, geldt hetvolgende:
          tussenringen zorgen ervoor dat je brandpuntsafstand vergroot wordt terwijl de minimale focusafstand hetzelfde blijft,
          wat uiteraard een vergroting tot gevolg heeft. En hoe minder mm's je lens, hoe groter die extra vergroting
          (zet je bv 50mm aan tussenringen op een 50mm-lens, wordt je brandpuntsafstand verdubbeld en verdubbeld ook je maximale vergroting).
          Maar, door tussenringen te gebruiken vermindert je maximale focusafstand drastisch, waardoor je lens niet meer voor tele kan gebruikt worden.

          Dus wat jouw specifieke situatie betreft: een 100-400 heeft een minimale focusafstand van 1,8m en dit zowel op 100mm als op 400mm,
          dus heb je op 400mm een vergroting van 1:5, dan heb je er op 100mm één van 1:20.
          Plaats je nu je, laat ons weer zeggen 50mm aan tussenringen,
          dan krijg je op 450mm een vergroting van 1:4,5 en op 150mm één van 1:10.
          Dus in dit geval heb je nog altijd je maximale vergroting in het tele-bereik van je lens.
          (maar dan kan je deze lens eigenlijk enkel gebruiken vanop 1,8m)

          Maar als voor jou de libel op 400mm nog te ver zit, dan denk ik dat je beter een 1,4x convertor op je lens zet
          (al weet ik niet goed of dit kwalitatief nog voldoende gaat zijn voor dit soort fotografie)
          Zelf heb ik ook een setje Soligor tussenringen (samen 68mm als ik mij niet vergis) en een Canon 100-400,
          de resulaten hiervan waren beter dan ik verwachtte. Als je wil kan, wil ik wel enkele testfoto's maken en deze hier neerzetten...

          Dit is hoe ik het principe van tussenringen begrepen heb, als dit volledig fout is, gelieve het dan te laten weten
          (dan leer ik ook weer iets bij )
          Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
          http://gallery.atsharp.com

          Comment


          • #6
            Re: tussenringen en zoomlenzen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Mbili Bekijk bericht
            Als ik mij goed heb geïnformeerd, geldt hetvolgende:
            tussenringen zorgen ervoor dat je brandpuntsafstand vergroot wordt terwijl de minimale focusafstand hetzelfde blijft,
            wat uiteraard een vergroting tot gevolg heeft. En hoe minder mm's je lens, hoe groter die extra vergroting
            (zet je bv 50mm aan tussenringen op een 50mm-lens, wordt je brandpuntsafstand verdubbeld en verdubbeld ook je maximale vergroting).
            Maar, door tussenringen te gebruiken vermindert je maximale focusafstand drastisch, waardoor je lens niet meer voor tele kan gebruikt worden.

            Om nieuwe verwarring te voorkomen lijkt het me verstandig om niet te beginnen over verdubbelen van brandpuntsafstand met tussenringen, want dat gebeurt niet.
            Alleen de kleinste focusafstand wordt verkort, DAARDOOR komt het onderwerp groter in beeld.

            Comment


            • #7
              Re: tussenringen en zoomlenzen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Om nieuwe verwarring te voorkomen lijkt het me verstandig om niet te beginnen over verdubbelen van brandpuntsafstand met tussenringen, want dat gebeurt niet.
              Alleen de kleinste focusafstand wordt verkort, DAARDOOR komt het onderwerp groter in beeld.
              Wat Telekees zegt is juist

              Op de 100-400 gaat de minimale focusafstand van 1.8m naar zoiets van 1.2m, je kan op kleinere onderwerpen scherpstellen, maar niet meer op oneindig

              Tussenringen wegen weinig, altijd handig om in de tas te hebben

              Het werkt eigenlijk alleen goed bij tele's, op een 10mm groothoek bv stel je ongeveer scherp op de filter

              Comment


              • #8
                Re: tussenringen en zoomlenzen...

                interessante topic...

                ik heb namelijk een Canon 300mm f/4 IS en die is door zijn minimum-focusafstand van 1,5m ook geschikt voor bv grote libellen...

                stel nu dat ik kleinere beestjes ook wil vastleggen met deze lens, steek ik er dan best een 1.4x tussen (die ik heb) of tussenringen?

                als ik het goed begrepen heb, krijg je met een 1.4x dezelfde minimale focusafstand maar langer brandpunt... dus ook meer vergroting toch?

                zou de vergroting groter zijn als ik via tussenringen de minimale focusafstand verkort maar hetzelfde brandpunt behoudt? Bijkomend voordeel hier is dat je geen stop licht verliest...

                Effe opzoeken
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: tussenringen en zoomlenzen...

                  effe opgezocht dus :
                  van toepassing op mijn 300mm f/4 (standaard vergroting 0,24x)
                  - met Canon EF12 0,30 - 0,04
                  - met Canon EF25 0,37 - 0,09
                  - met 1.4x 0,336

                  vraag is nu : wat betekenen die 0,04 & 0,09?

                  Als je die cijfers (0,30 - 0,37 - 0,336) vergelijkt, lijkt het mij beter om met tussenringen te werken ipv een extender. De extender biedt maar een fractie meer vergroting maar ten koste van 1 stop licht. Vermoedelijk ga je met een extender ook meer scherpte en AF-snelheid verliezen dan met tussenringen omdat in een extender glas zit en in tussenringen niet.

                  Het kan natuurlijk zijn dat in de praktijk het anders is maar eerlijk gezegd twijfel ik daar wel aan. Tussenringen zijn gemaakt voor macro-doeleinden en extenders voor tele-doeleinden.

                  Mijn eindgedachte : koop dus een set Kenko-tussenringen voor je lens Markel... Dat zou ik toch doen.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: tussenringen en zoomlenzen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    interessante topic...

                    ik heb namelijk een Canon 300mm f/4 IS en die is door zijn minimum-focusafstand van 1,5m ook geschikt voor bv grote libellen...

                    stel nu dat ik kleinere beestjes ook wil vastleggen met deze lens, steek ik er dan best een 1.4x tussen (die ik heb) of tussenringen?

                    als ik het goed begrepen heb, krijg je met een 1.4x dezelfde minimale focusafstand maar langer brandpunt... dus ook meer vergroting toch?

                    zou de vergroting groter zijn als ik via tussenringen de minimale focusafstand verkort maar hetzelfde brandpunt behoudt? Bijkomend voordeel hier is dat je geen stop licht verliest...

                    Effe opzoeken
                    Zowel bij het gebruik van tussenringen en teleconverters verlies je licht. Hoe korter de tussenring hoe minder het lichtverlies....maar hoe kleiner de extra vergroting. Op een 300mm objectief is de extra vergroting (door kortere focusafstand) indien je bv een 12mm tussenring zou gebruiken eerder verwaarloosbaar.Bij kortere tele's is er meer vergroting met dezelfde tussenring. Bij gebruik van een combinatie van tussenringen haal je extra vergroting maar zonder het nadeel van het verlies van beeldkwaliteit van een teleconverter. Grote nadeel van tussenringen is dan weer dat je onderwerp binnen een bepaald scherpstelveld moet zitten. Hoe groter het aantal mm tussenringen hoe kleiner dit veld. Bij teleconverters moet je alleen rekening houden met de kortste focusafstand van je objectief omdat de lens ook op onderwerpen op oneindig kan blijven focussen. Bij het gebruik van tussenringen heb je twee beperkingen .....de kortste scherpstelafstand en de uiterste scherpstelafstand...afhankelijk van de gebruikte ring(en). Zowel bij teleconverters en tussenringen zal de autofocus vertragen, hunten of gewoon niet meer werken. Zeker bij tragere lenzen die standaard reeds een kleinere diafragmaopening hebben (f4, f5.6 en hoger)
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: tussenringen en zoomlenzen...

                      maar als je zegt dat je met tussenringen ook licht verliest, hoe komt het dan dat je nog op hetzelfde diafragma kan blijven werken als zonder tussenringen?

                      als ik de extender bij mijn 300mm gebruik, gaat de camera automatisch naar 5.6 ipv 4...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: tussenringen en zoomlenzen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Zowel bij het gebruik van tussenringen en teleconverters verlies je licht. )
                        Theoretisch verlies je geen licht met tussenringen...
                        Lensopening en brandpuntsafstand blijven dezelfde.
                        Een teleconverter is principieel iets anders.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tussenringen en zoomlenzen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Theoretisch verlies je geen licht met tussenringen...
                          Lensopening en brandpuntsafstand blijven dezelfde.
                          Een teleconverter is principieel iets anders.
                          Fout.....je verwijderd je objectief verder van je sensor.
                          Test 1 ; Kijk vanop korte afstand door een ring(rondsel) ......je krijgt door de opening in deze ring stukken meer licht naar binnen dan wanneer je de ring veel verder van je ogen weg houd. Of kijk door een kort stukje buis en vervolgens door een veel langer stuk buis maar met dezelfde diameter. Je zal zeker verschil merken
                          Test twee; doe gewoon de test met tussenringen en bekijk de sluitertijd wanneer je meer mm tussenringen plaatst.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: tussenringen en zoomlenzen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                            ik spreek niet uit ervaring, maar ik denk niet dat de teleconvertor op je macroobjectief gaat passen... Meer info over de convertor hier.
                            maar als je de tc + tussenringen gebruikt gaat het wel dacht ik toch?
                            Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

                            http://pallenhoven.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: tussenringen en zoomlenzen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                              maar als je zegt dat je met tussenringen ook licht verliest, hoe komt het dan dat je nog op hetzelfde diafragma kan blijven werken als zonder tussenringen?

                              als ik de extender bij mijn 300mm gebruik, gaat de camera automatisch naar 5.6 ipv 4...
                              De reden waarom je camera automatisch naar 5.6 ipv 4 gaat is omdat er in de teleconverter een chip zit die informatie naar je camera stuurd.Plak al de contactpunten op je objectief af en je camera zal diafragma 0.0 aangeven ook al zit er een objectief op de body. Ik heb ook de 300mm f4.....indien ik de 2xtc van canon hierop gebruik krijg ik automatisch f8 als grootste diafragma. Indien ik bij deze combinatie nog een Sigma 1.4 converter toevoeg blijft het f8......de camera houd dan alleen rekening met de chip uit de canon tc. Tussenbuizen zijn niet gechipped.....ze geven rechtstreeks de informatie van het objectief door naar de camera via de contactpunten
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 7 april 2009, 17:37.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X