Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke portretlens

    Hallo!

    Ik heb een Sigma 18-200 lens en die gebruik ik dus voor alles...
    Al enkele keren heb ik gewerkt met een Nikkor 24-70 f/2,8 lens, en das gewoon geweldig...
    Ik mis dus de lichtsterkte op mijn 18-200...
    Ik ben opzoek naar een betaalbare portretlens met groot diafragma.
    De lenzen van Nikon zijn mij net iets te duur...
    Van andere merken zoals Sigma, Tamron etc. heb ik niet veel verstand, dus wat is echt een aanrader?
    Ik ben een Nikon gebruiker, en heb een D60.

    Thanks!

  • #2
    Re: Lichtsterke portretlens

    Nikon 50 mm F/1.8 of 85 mm F/1.8 zijn niet duur en toch van goede kwaliteit
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke portretlens

      Ik ga ervanuit dat je de autofocus functie wilt gebruiken. Met een D60 ben je daarvoor aangewezen op objectieven met een scherpstelmotor. De Nikkor 50 en 85 1.8 vallen hiermee af.
      Ik weet niet wat jij "duur" vindt maar de nieuwe Nikkor 50 AF-S f1.4 is een optie. Hij kost ongeveer 350 euro.(konijnenberg) Op die brandpunt afstand vergelijkbaar met de kwaliteit van de 24 70 maar behoorlijk veel lichtsterker.
      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke portretlens

        Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
        Ik ga ervanuit dat je de autofocus functie wilt gebruiken. Met een D60 ben je daarvoor aangewezen op objectieven met een scherpstelmotor. De Nikkor 50 en 85 1.8 vallen hiermee af.
        Ik weet niet wat jij "duur" vindt maar de nieuwe Nikkor 50 AF-S f1.4 is een optie. Hij kost ongeveer 350 euro.(konijnenberg) Op die brandpunt afstand vergelijkbaar met de kwaliteit van de 24 70 maar behoorlijk veel lichtsterker.
        Die nieuwe 50mm heb ik ook al enkele keren getest, en die bevalt me wel!
        Zijn er nog degelijke zoom-lenzen van andere merken die ook lichtsterk zijn?

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
          Die nieuwe 50mm heb ik ook al enkele keren getest, en die bevalt me wel!
          Zijn er nog degelijke zoom-lenzen van andere merken die ook lichtsterk zijn?
          de sigma 50mm 1.4 blijkt ook een heel goede te zijn...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke portretlens

            "recentelijk" zijn er van de bekende/beruchte Tamron 28-75 en 17-50 ook versies met een interne focus motor op de markt gekomen. Beiden hebben een max diafragma van f/2,8 en zijn dus "vergelijkbaar" met de 24-70 waar TS het over heeft.

            Uiteraard is er verschil -zowel in kwaliteit als in prijs- tussen de Nikon variant en de Tamron variant, maar ik zou ze alleszins eens bekijken/testen. Er zijn genoeg HOF-fotos gemaakt met beide objectieven ... dus slecht zullen ze zeker niet zijn hé

            Info over welke lenzen er te vinden zijn met de BIM (Built In Motor) vind je op de site van Tamron zelf.

            Greetz,
            TravelToy
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke portretlens

              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
              "recentelijk" zijn er van de bekende/beruchte Tamron 28-75 en 17-50 ook versies met een interne focus motor op de markt gekomen. Beiden hebben een max diafragma van f/2,8 en zijn dus "vergelijkbaar" met de 24-70 waar TS het over heeft.

              Uiteraard is er verschil -zowel in kwaliteit als in prijs- tussen de Nikon variant en de Tamron variant, maar ik zou ze alleszins eens bekijken/testen. Er zijn genoeg HOF-fotos gemaakt met beide objectieven ... dus slecht zullen ze zeker niet zijn hé

              Info over welke lenzen er te vinden zijn met de BIM (Built In Motor) vind je op de site van Tamron zelf.

              Greetz,
              TravelToy
              Op het forum heb ik al een paar keer gelezen over een trage AF bij Tamron lenzen.
              Is dat ook het geval bij die 28-75?
              Heb enkele reviews gelezen en ik zie goede resultaten...

              Bij reviews van "the-digital-picture" las ik dat de AF van de 28-75 van Tamron luid is, en een beetje langzaam...
              Dan heb ik daar een link gevonden naar de 24-70 van Sigma (eveneens f/2,8 en AF) en daar stond dat de AF wel luid was, maar wel sneller dan de Tamron.
              De 24-70 kost wel wat meer, maar dat valt nog wel binnen mijn budget...
              Last edited by Jensdh; 6 april 2009, 18:24.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke portretlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                Op het forum heb ik al een paar keer gelezen over een trage AF bij Tamron lenzen.
                Is dat ook het geval bij die 28-75?
                Heb enkele reviews gelezen en ik zie goede resultaten...

                Bij reviews van "the-digital-picture" las ik dat de AF van de 28-75 van Tamron luid is, en een beetje langzaam...
                Dan heb ik daar een link gevonden naar de 24-70 van Sigma (eveneens f/2,8 en AF) en daar stond dat de AF wel luid was, maar wel sneller dan de Tamron.
                De 24-70 kost wel wat meer, maar dat valt nog wel binnen mijn budget...
                Die trage AF van de Tamron zal waarschijnlijk nog betrekking hebben op de "oudere versies" die geen BIM hebben en dus de AF van de body gebruiken (die er in de D60 niet is).

                Mijn raad ... stap met je kamera eens naar een goede fotozaak en zet ze alledrie (Nikon - Tamron - Sigma) eens op je body. Neem wat fotos (statief en steeds van zelfde onderwerp) en bekijk de opnamen thuis op je PC. Dan kan je nog geconfronteerd worden met "exemplarische" verschillen, maar zo heb je toch een goed beeld van wat je kan verwachten.

                Kwa beeldkwaliteit heb ik over mijn Tamron's nooit te klagen gehad ;-)

                Greetz,
                TravelToy.
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke portretlens

                  'k Ga eens langs gaan bij konijn, en die lenzen is testen.
                  In die review las ik dat de Tamron 28-75 volledig van plastic gemaakt is, en dat zit mij een beetje dwars...
                  Mijn D60 weegt nu al zo weinig, en heb graag dat ik wat kan vasthouden, zodat ik niet het gevoel heb dat ik speelgoed vast heb (om het zo maar te zeggen ).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke portretlens

                    Ik heb nu een jaar of 2 de Sigma 24-70 F/2.8. Ik gebruikte hem voorheen vooral op mijn D50 en sinds kort op een D300. Ik ben uitermate tevreden van dit objectief. De enige nadelen die ik zie:
                    - 24mm is niet echt breed te noemen op een crop camera;
                    - in het donker heb ik af en toe last van 'hunten';
                    - een beetje soft op F/2.8, maar zeer scherp vanaf F/3.5.
                    Hou er rekening mee dat dit een behoorlijk zwaar en omvangrijk objectief is. Met name op de D50 was de balans een beetje zoek.
                    Uiteraard is de Nikkor 24-70 van betere kwaliteit, maar hij heeft ook een heel ander prijskaartje. Van de andere kant zal Nikkor glas beter zijn waarde behouden, dus op de lange termijn...

                    Voor headshots gebruik ik echter steeds mijn Nikor 85mm F/1.4. Onevenaarbaar !
                    Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke portretlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Nikon 50 mm F/1.8 of 85 mm F/1.8 zijn niet duur en toch van goede kwaliteit
                      Op een goede camera wil ik goed glas; daarom kijk eens naar een

                      AF-S 50mm f/1.4 G
                      AF-S DX 35 mm f/1.8 G
                      AF-S 24-70mm f/2,8 G ED

                      Als je de D60 ruilt voor een D90 zijn er veel meer mogelijkheden bij Nikon waaronder de fameuze
                      AF 50 f/1,8 D

                      Een iets duurdere camera maakt het gebruik van veel goedkopere objectieven mogelijk.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterke portretlens

                        Ik ben niet direct van plan een nieuwe body te kopen...
                        De nikon lenzen zijn voor mij (nog) te duur, maar dan heb ik het vooral over de 24-70 (die is gewoon geweldig).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtsterke portretlens

                          Ik werk al een tijd met een Tamron 17-50mm f2.8 lens (canon versie welteverstaan), tot nu toe vind ik deze fantastisch, zeker voor portretten. Vlijmscherp, focussnelheid vind ik zeker niet traag, en belangrijk: heel betaalbaar. Enige wat mij soms stoort is het ontbreken van een ultrasone motor, op heel stille plaatsen hoor je ze best wel.
                          Het bereik is misschien niet altijd ideaal voor portretten, op 50mm moet je soms wat te dicht komen, zeker bij onbewuste modellen. Maar alles hangt af van je fotografeergedrag, ik zou mijn groothoekstand zeker niet kunnen missen. Als je vooral portretten schiet lijkt mij een 24-70mm of 28-75mm inderdaad een betere keus.
                          De Tamron 28-75mm f2.8 had volgens mijn opzoekingswerk destijds redelijk gelijkaardige prestaties als de 17-50mm.
                          Canon 400D • Tamron 17-50mm F2.8 Di II • Canon EF 50mm F1.8 II • Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtsterke portretlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                            Die trage AF van de Tamron zal waarschijnlijk nog betrekking hebben op de "oudere versies" die geen BIM hebben en dus de AF van de body gebruiken (die er in de D60 niet is).
                            Ik heb de 28-75 van Tamron zonder BIM en vind die allerminst een trage focus hebben, onmerkbaar trager als AFS op pro lenzen, maar sneller als op een 18-200 bv.. Dit is wel op een D700, de lens stelt snel en nauwkeurig scherp en gaat ook niet hunten, ook niet met gebruik van zeer hoge isoos(dus erg donker).

                            Ik heb zelfs ergens gelezen dat de 17-50 BIM trager is als de moterloze, geldt natuurlijk niet voor schroevendraaierloze camera's.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtsterke portretlens

                              De tamron 28-75 2.8 is een fantastische lens, en schappelijke prijs 369

                              Comment

                              Working...
                              X