Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenverhaal met een vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenverhaal met een vraagje

    Toen ik mijn 400D kocht bleef ik bewust bij het merk want ik had nog 2 Canon lenzen liggen uit mijn analoge periode:
    1. EF 28-80mm 1:3.5-5.6 wat de kitlens bij mijn EOS 50E was.
    2. EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM die ik ooit voor een schappelijke prijs aan de andere kant van het kanaal kocht.
    3. Ik dacht dat ik met het kitje EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 II erbij wel mijn plan zou kunnen trekken.
    Doordat ik eigenlijk alles met de factor 1.6 moet vermenigvuldigen zit ik dus eerder met een 45-128mm, een 120-480mm en een 28.8-88mm combinatie.
    Ik "betrap" er me op dat ik buiten het meest met mijn EF 28-80 rond loop, binnen met mijn kitlensje en dat mijn 75-300 niet de kwaliteit geeft die ik verwacht bij fors zoomen ('t kan zijn dat mijn verwachtingspatroon niet met de realiteit overeenstemt ook natuurlijk).

    Ik vraag me nu af of ik mijn "oude" lenzen niet beter vervang door of aanvul met een alternatief dat me meer speling, vrijheid en/of kwaliteit zou geven. Ik geef toe: ik ken de markt niet en heb ook geen idee waar in het prijs/kwaliteit-spectrum mijn oude lenzen zich bevinden.

    Is er iemand die de tijd en moeite neemt om me een beetje te oriënteren ?
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

  • #2
    Re: Lenzenverhaal met een vraagje

    De oude 28-80 lensjes zijn redelijk, maar niet bijzonder, de 75-300 matig.
    Voor weinig kan het al beter en MET groothoek:
    Een setje van 18-55 IS met 55-250 IS beter en veelzijdiger.
    Wils je aan de korte kant of de lange kant wat beters, dan zijn daar legio alternatieven die ook (veel) meer kosten.

    Indien gewenst kan ik of kunnen anderen daar nader op ingaan.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenverhaal met een vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Ik vraag me nu af of ik mijn "oude" lenzen niet beter vervang door of aanvul met een alternatief dat me meer speling, vrijheid en/of kwaliteit zou geven. Ik geef toe: ik ken de markt niet en heb ook geen idee waar in het prijs/kwaliteit-spectrum mijn oude lenzen zich bevinden.
      Uw lenzen bevinden zich eerder aan de bodem van het kwaliteitsspectrum. Een upgrade naar betere kwaliteit en meer lichtsterkte gaat je zeker meer mogelijkheden, kwaliteit en plezier geven bij het fotograferen (behalve in uw portemonnee ).
      Een mogelijke set ter vervanging:
      - Tamron 17-50/2.8
      - Tamron 28-75/2.8
      - Canon 70-200/4L (al dan niet met IS)
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenverhaal met een vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        ...die ook (veel) meer kosten.
        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        ...behalve in uw portemonnee ...
        "Vreesde" ik al een beetje voor .
        Dat wordt dus "een tijdje" sparen vooraleer knopen door te hakken. Als amateur-fotograaf wordt het wikken en wegen en voorzichtig omspringen met het budget.
        Hartelijk dank voor de feedback!!! Heb nu toch al wat oriëntatie.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenverhaal met een vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
          "Vreesde" ik al een beetje voor .
          Dat wordt dus "een tijdje" sparen vooraleer knopen door te hakken. Als amateur-fotograaf wordt het wikken en wegen en voorzichtig omspringen met het budget.
          Hartelijk dank voor de feedback!!! Heb nu toch al wat oriëntatie.
          Als je geduld hebt, en niet vies bent van 2de hands materiaal, hoeft het niet zo duur te worden. Kijk al eens rond op de koopjeshoek hier op BD, het aanbod is erg groot.
          Mijn hele "uitzet" heb ik zo bijeengesprokkeld , alles 2de hands, waarvan het meeste zelfs zo goed als nieuw.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment

          Working...
          X