Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

    Ik heb een 28-135 die ik zeer vaak gebruik, mijn 18-55 kitlens is namelijk niet zo geweldig qua beeldkwaliteit. De 28-135 voldoet zeker en vast en gebruik dan ook als mijn perfecte allround lens. Hoewel ik af en toe wat groothoek mis. Ik zoek dus een lens met zeker groothoek, maar die ik ook op de camera kan laten staan om toch een beetje in de hogere millimeters te gaan.

    Vandaar dus de vraag welke jullie zouden kunnen aanraden. De prijs is ook belangrijk: niet te hoog, grens = ongeveer 500 euro.

    Wat ik al aan gedacht heb:
    - EFS 17-85: maximum diafragma nogal klein in de hogere millimeters, tot 85mm hoeft niet aangezien ik de 28-135 heb, wel goedkoop
    - EF 17-40 f4 L: hoge prijs, tweedehands moet wel lukken denk ik, L-kwaliteit, 27-64mm op een cropcamera dus voldoet eigenlijk wel.
    - EFS 10-22 / sigma 10-20: een beetje te weinig all-round-gehalte, super breed moet ook niet
    - Sigma 17-70 of sigma 18-50 f2.8 : van sigma hoor je vaak dat er veel snel kapot zijn, eventueel ook geen overdracht van de millimeterstand naar de flits.
    - Tamron 17-35: de 17-40 van canon heeft een grotere range, eventueel ook geen mm overdracht naar de flitser.

    Alvast bedankt voor jullie tips/raad/ervaringen
    Last edited by Mr.Magic; 4 april 2009, 11:29.
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

    Als ik een van die objectieven zou moeten kiezen zou het waarschijnlijk de 17-40 worden.

    Ik zou echter ook de tamron 17-50 in overweging nemen. Een mooi scherp objectief met een leuk bereik op een croptoestel. Ik ga er vanuit dat je een crop toestel hebt omdat je EFS lenzen tussen de lijst zet.

    Comment


    • #3
      Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

      Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
      Ik heb een 28-135 die ik zeer vaak gebruik, mijn 18-55 kitlens is namelijk niet zo geweldig qua beeldkwaliteit. De 28-135 voldoet zeker en vast en gebruik dan ook als mijn perfecte allround lens. Hoewel ik af en toe wat groothoek mis. Ik zoek dus een lens met zeker groothoek, maar die ik ook op de camera kan laten staan om toch een beetje in de hogere millimeters te gaan.

      Vandaar dus de vraag welke jullie zouden kunnen aanraden. De prijs is ook belangrijk: niet te hoog, grens = ongeveer 500 euro.

      Wat ik al aan gedacht heb:
      - EFS 17-85: maximum diafragma nogal klein in de hogere millimeters, tot 85mm hoeft niet aangezien ik de 28-135 heb, wel goedkoop
      - EF 17-40 f4 L: hoge prijs, tweedehands moet wel lukken denk ik, L-kwaliteit, 27-64mm op een cropcamera dus voldoet eigenlijk wel.
      - EFS 10-22 / sigma 10-20: een beetje te weinig all-round-gehalte, super breed moet ook niet
      - Sigma 17-70 of sigma 18-50 f2.8 : van sigma hoor je vaak dat er veel snel kapot zijn, eventueel ook geen overdracht van de millimeterstand naar de flits.
      - Tamron 17-35: de 17-40 van canon heeft een grotere range, eventueel ook geen mm overdracht naar de flitser.

      Alvast bedankt voor jullie tips/raad/ervaringen
      Een 2dehands 24-105F4 voor ongeveer 150 € meer dan uw maximumbudget zou ik aanraden. maar op cropbody's is dat nog steeds niet echt "wiiiide" uiteraaard.
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        Een 2dehands 24-105F4 voor ongeveer 150 € meer dan uw maximumbudget zou ik aanraden. maar op cropbody's is dat nog steeds niet echt "wiiiide" uiteraaard.
        Ik gebruik de 24-105 binnen in huis en als het is om portretten te schieten is die lens gewoon perfect! Zeker de meerprijs tov je budget waard. Maar als je de huiskamer wilt fotograferen, kom je misschien te kort. Met de 10-22 krijg je dan ook wel een living die dubbel zo groot lijkt. Handig voor als je wil verkopen .
        Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

        Comment


        • #5
          Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

          Oorspronkelijk geplaatst door Den Tom Bekijk bericht
          Ik gebruik de 24-105 binnen in huis en als het is om portretten te schieten is die lens gewoon perfect! Zeker de meerprijs tov je budget waard. Maar als je de huiskamer wilt fotograferen, kom je misschien te kort. Met de 10-22 krijg je dan ook wel een living die dubbel zo groot lijkt. Handig voor als je wil verkopen .
          De 24-105 is werkelijk een prachtlens, maar qua bereik ligt mijn 28-135 er toch dichtbij. Moest ik full frame gaan zou deze de perfecte allround lens zijn met genoeg groothoek, maar tot nu toe blijft het bij een cropcamera, dus die neem ik eigenlijk niet mee in het lijstje.
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

            Ik zou voor dergelijk budget zeker de EF-S17-85 IS USM aanraden, die is helemaal niet zo slecht al iedereen laat uitschijnen. Ik heb in elk geval met de mijne heel goede foto's kunnen maken.

            Heb ze uiteindelijk vervangen door de EF-S17-55 IS 2.8 USM lens ... maar die kost twee keer zoveel, dus die valt buiten je budget.

            De 17-40 is een heel goede lens, en een L-versie ... maar dat bereik vond ik persoonlijk veel te klein, zeker als je van de 18-55 kitlens komt, de EF-S10-22 heb ik ook, maar is heel beperkt inzetbaar, dit is een UWA trouwens, geen WA meer.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Ik zou voor dergelijk budget zeker de EF-S17-85 IS USM aanraden, die is helemaal niet zo slecht al iedereen laat uitschijnen. Ik heb in elk geval met de mijne heel goede foto's kunnen maken.

              Heb ze uiteindelijk vervangen door de EF-S17-55 IS 2.8 USM lens ... maar die kost twee keer zoveel, dus die valt buiten je budget.

              De 17-40 is een heel goede lens, en een L-versie ... maar dat bereik vond ik persoonlijk veel te klein, zeker als je van de 18-55 kitlens komt, de EF-S10-22 heb ik ook, maar is heel beperkt inzetbaar, dit is een UWA trouwens, geen WA meer.

              Mark
              In veel lensdiscussies komt het eigenlijk finaal altijd tot hetzelfde... mensen willen allemaal de eigenschappen van meerdere toplenzen samen, maar voor een fractie van de prijs van één van die toplenzen appart.
              Het is kwestie van in den beginnen gewoon hét beste compromis te kiezen waar je zolang mogelijk geniet van kan hebben.

              Persoonlijk vond ik die 17-40 eigenlijk best wel een superlens, en nooit een verloren investering. (compatibel met alle EF-mountbody's bv)
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht

                Persoonlijk vond ik die 17-40 eigenlijk best wel een superlens, en nooit een verloren investering. (compatibel met alle EF-mountbody's bv)
                geheel mee eens.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                  dan denk ik dat ik eens ga uitkijken naar een tweedehandse 17-40 bedankt allemaal
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                    dan denk ik dat ik eens ga uitkijken naar een tweedehandse 17-40 bedankt allemaal

                    Ik heb de laatste tijd veel reviews gelezen en daar kwam de 17-40 toch als mindere uit tegenover de 17-55 IS en de 17-50..

                    heeft iemand voorbeelden van het tegendeel?

                    de 17-40 heeft een prachtige build quality maar zie je dat op een foto..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jannemansje Bekijk bericht
                      de 17-40 heeft een prachtige build quality maar zie je dat op een foto..
                      Geen idee....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jannemansje Bekijk bericht
                        Ik heb de laatste tijd veel reviews gelezen en daar kwam de 17-40 toch als mindere uit tegenover de 17-55 IS en de 17-50..

                        heeft iemand voorbeelden van het tegendeel?

                        de 17-40 heeft een prachtige build quality maar zie je dat op een foto..
                        Net als Telekees heb ik daar geen idee van.
                        Ik gebruik de 17-40 en ben er uiterst tevreden mee.
                        Ze zit bijna constant op mijn toestel en de kwaliteit van de plaatjes die ik er mee schiet is meer dan goed genoeg.
                        Meer moet dat niet zijn voor mij.

                        Ik heb hier ook al vaak gelezen dat de 17-55 IS beter is, maar aangezien ik van zinnes ben in de nabije toekomst over te stappen op FF en ik die 2.8 niet nodig heb voor mijn genre fotografie, was die lens voor mij geen optie.
                        Mvg Tim

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jannemansje Bekijk bericht
                          de 17-40 heeft een prachtige build quality maar zie je dat op een foto..
                          Nee, dat zie je niet, maar de blutsen en builen van een goedkope lens wel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jannemansje Bekijk bericht

                            de 17-40 heeft een prachtige build quality maar zie je dat op een foto..
                            ja zeker zie je dat, zeker als je de de lens wat langer gebruikt.
                            de 17-40mmL kan veel beter tegen verschillende weersomstandigheden en dat is toch wel lekker in stoffige of iets vochtiger omstandig heden.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke degelijke groothoek die ook allround aankan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              ja zeker zie je dat, zeker als je de de lens wat langer gebruikt.
                              de 17-40mmL kan veel beter tegen verschillende weersomstandigheden en dat is toch wel lekker in stoffige of iets vochtiger omstandig heden.
                              grt,bouk.
                              Waarschijnlijk wel, maar waarom 700 euro betalen voor een f 4 met kleiner bereik dan een f 2.8 met groter bereik en voor de helft van de prijs?

                              Is de build quality dan zoveel waard? of fotografeert u niet bij weinig licht?

                              Comment

                              Working...
                              X