Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon met VR of zonder VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon met VR of zonder VR

    Ik ben hier terug,

    Ik was nog iets vergeten te vragen.
    Wat zouden jullie kiezen een nikon 80-200 f2,8 D ED Af of nikon 70-200 f2,8VR
    Ik doe hoofdzakeijk aan portret fotografie.
    Denken jullie dat een Vr echt nodig is?

  • #2
    Re: nikon met VR of zonder VR

    zijn allebei goede lenzen (duur en zwaar). Wat ik me afvraag is of deze nu wel de eerste keuze zijn voor portretfotografie?
    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

    Comment


    • #3
      Re: nikon met VR of zonder VR

      Alle 2 zeer goede lenzen, maar denk dat de 70-200 VR toch net dat tikkeltje scherper is.

      Het is natuurlijk een serieus prijsverschil tussen de 2.

      Denk dat de 80-200 Af-D rond de 700 euro 2dehands te koop is (draaizoom), en de 70-200 VR rond de 1300 2dehands en 1800 nieuw.

      Alle 2 zijn toplenzen van nikon. Succes met je keuze.
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: nikon met VR of zonder VR

        Het is mijn idee dat vr vooral handig is in een iets donkerdere omgeving of met langere zoom.
        Anders kan de sluitertijd hoog genoeg staan en is 't niet echt nodig imo.

        Enfin, ik heb geen enkele vr lens, dus ik kan niet vergelijken...

        groeten
        http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

        Comment


        • #5
          Re: nikon met VR of zonder VR

          Voor hoofdzakelijk portretfotografie zou ik geen 1800 euro uitgeven voor de 70 200. Een geweldig objectief, zeer zeker maar voor ruim 300 euro koop je een 85 1.8 die op deze brandpuntafstand in alle opzichten kan concureren met de 70 200. Wil je er nog een schepje bovenop doen dan kijk naar de 85 1.4 (beter bokeh) of de 105 f2 DC. Beide objebtieven kosten de helft van de 70 200.
          Het gemis van de VR functie bij de laatste 3 genoemde objectieven wordt, gedeeltelijk, goedgemaak door hun grotere lichtsterkte.
          groet, Rik

          Comment


          • #6
            Re: nikon met VR of zonder VR

            Het hangt er van af natuurlijk hoe en waar je die portretten gaat maken.
            Als je voornamelijk portretten maakt in de studio met flitslicht, dan opteer je maar voor de versie zonder VR of voor prime lenzen.
            Maak je meestal portretten met bestaand licht dan heb je de keuze, je lens vol open gebruiken met beperkte scherptediepte of dat diafragma toch iets knijpen en de wat langere sluitertijd is dan haalbaar door de VR.
            Vergelijken kan ik niet maar de 70-200VR is topglas dat kan ik je wel vertellen.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: nikon met VR of zonder VR

              In scherpte is er geen verschil tussen de 80-200 en de 70-200. VR kan handig zijn als je veel buiten portretten maakt. Bij candid is VR handig. Bij portretten is het beter niet candid te werken.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment

              Working...
              X