Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 4.5 mm visoog lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 4.5 mm visoog lens

    Ik zou, voor een bepaalde toepassing (weerregistratie) een Sigma 4.5 mm circulair fisheye willen aanschaffen.
    De Sigma website is echter niet duidelijk genoeg. Enkel vragen:
    • Sigma zegt dat dit een APS-C lens is. Maakt dat wat uit ? (op een Nikon full frame is het nog altijd circulair..
    • Wat is de beeldhoek van deze lens ?
    • Heeft Photoshop een functie om de circulaire beeldvorming lineair te maken ?
    • Zijn er/heeft iemand voorbeelden die met deze lensgemaakt zijn?



    dank, gr. Marc
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

  • #2
    Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

    volgens mij gaat je toestel zo ongveer op de foto staan

    HIER kan je dit vinden. de meest brede zal een 5mm zijn schat ik
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

      Ik weet niet hoe het bij Nikon zit,maar bij Canon kun je die apsc niet gebruiken op full frame (1Ds,5D) en crop 1.3 (1D Mk II etc).Heeft iets te maken met grootte van de spiegel en uitstekend deel aan de achterzijde van de lens.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

        hey Marc,

        die gaat netjes op je D80 passen maar niet op analoge bodies... dat heeft met vatting/beeldhoek/... te maken. Deze lens is gewoon gemaakt voor crop-cameras.

        Volgens de website van Sigma heeft deze lens op APS-C camera's een beeldhoek van 180graden

        Samples te vinden op pbase

        Op je photoshop vraag geen antwoord
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          Op je photoshop vraag geen antwoord
          Ik zal Hans even bijstaan.
          Voor photoshop heb je een plugin genaamd PTLens. Dat is een plugin die zulke vervormingen wel kan tegengaan. Of het ook in die mate goed werkt dat het de vervorming van de 4,5mm zal wegkrijgen weet ik niet zeker.

          Je zal dan zowiezo een deel moeten croppen omdat je waarschijnlijk je zwarte randen zal houden anders.

          Edit: Je ziet hier dat je de fisheye vervorming wel volledig weg krijgt maar je ook een deel van je beeld zal verliezen. Dit lijkt me normaal en ik denk niet dat je dit kan tegengaan.


          Heb je eventueel panorama's al eens overwogen?

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

            Aha, Thanx voor de nuttige info: heb ook ptlens eens geinstalleerd.

            gr. Marc
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

              Ik gebruik daarvoor PTRemap (ook van panoTools) screenshot.

              Ik had vroeger de Sigma 8mm f4 op mijn Minolta 7D (1.5 crop). Om deze beeldvullend te krijgen deed ik het volgende:
              1. Convert from: "Fisheye Hor." -> Convert To: "Normal" met waarden HFOV=120 en VFOV=90

              Nu op mijn Canon 5D heb ik de Sigma 8mm f3.5.
              Om deze beeldvullend te krijgen doe ik het volgende:
              1. Convert from: "Fisheye Hor." -> Convert To: "PSphere" met waarden HFOV=180 en VFOV=180
              2. Convert from: "Fisheye Hor." -> Convert To: "Normal" met waarden HFOV=150 en VFOV=180
              3. Convert from: "Fisheye Hor." -> Convert To: "Normal" met waarden HFOV=100 en VFOV=180
              Last edited by Troske; 1 april 2009, 18:36.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

                Full frame fisheyes (15mm op NX en 10,5mm op DX) zijn softwarematig in in NX of PS te defishen, met als resultaat zeer onscherpe hoeken.
                Circular 180gr fisheyes zijn echt niet bedoeld om defished te worden.
                4,5mm geeft een rondje dat mooi binnen het dx formaat valt. Natuurlijk ook op FX een rondje maar wel erg klein en dus weinig resolutie. De Sigma 8mm is voor FX bedoeld, geeft een rondje van 22mm.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 4.5 mm visoog lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Full frame fisheyes (15mm op NX en 10,5mm op DX) zijn softwarematig in in NX of PS te defishen, met als resultaat zeer onscherpe hoeken.
                  Circular 180gr fisheyes zijn echt niet bedoeld om defished te worden.
                  4,5mm geeft een rondje dat mooi binnen het dx formaat valt. Natuurlijk ook op FX een rondje maar wel erg klein en dus weinig resolutie. De Sigma 8mm is voor FX bedoeld, geeft een rondje van 22mm.
                  Dank. Dit is idd. een belangrijke opmerking. Het prijsverschil tussen de 4.5 en de 8 is niet zo groot.
                  -m-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment

                  Working...
                  X