Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens ?

    Het doel is vlinders en andere insecten te fotograferen zonder echter in detail te willen treden door bv een voelspriet in macro te zetten of een oog in macro. Dus in feite goeie close-ups, beeldvullende vlinders etc. Ik zou een keuze willen maken uit de Sigma 150mm Macro, de Tamron 180mm Macro en de Tamron 70-200mm f2.8 DI LD Macro AF SP. De eerste 2 hebben een factor 1:1, de laatste 1:0.32. Ik denk dat elke lens zijn pro's en contra's heeft. Uitgaande van bovenstaande gegevens, welke lens zou jij kiezen en waarom? Dank bij voorbaat
    Groetjes

  • #2
    Re: Welke lens ?

    Ik zou voor de 150 mm van sigma gaan: veelgebruikte lens en niet erg zwaar met een goede kwaliteit, je budget doet er ook veel toe. nadeel aan deze lens is net als bij bijna alle sigma's is dat de autofocus erg traag is. Een zoom voor macro zou ik alleszins niet doen want deze objectieven zijn als macro meestal van mindere kwaliteit

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens ?

      Oorspronkelijk geplaatst door frandrix Bekijk bericht
      Het doel is vlinders en andere insecten te fotograferen zonder echter in detail te willen treden door bv een voelspriet in macro te zetten of een oog in macro. Dus in feite goeie close-ups, beeldvullende vlinders etc. Ik zou een keuze willen maken uit de Sigma 150mm Macro, de Tamron 180mm Macro en de Tamron 70-200mm f2.8 DI LD Macro AF SP. De eerste 2 hebben een factor 1:1, de laatste 1:0.32. Ik denk dat elke lens zijn pro's en contra's heeft. Uitgaande van bovenstaande gegevens, welke lens zou jij kiezen en waarom? Dank bij voorbaat
      Groetjes
      Hallo, ik wil niet muggeziften , maar de verhouding van de Tamron 70-200 mm 2.8 is 1:3.1 op 200mm ! wat feitelijk geen macro lens is...........
      Maar je kan er wel alle kanten mee op hé zie externe commentaar over deze macrofunctie van deze 70-200mm:
      While not what I would consider a true "macro" lens, the Tamron 70-200mm f/2.8 Di Macro Lens delivers a best-in-class .32x MM (Maximum Magnification) - a much higher number than the Canon equivalents deliver. Unfortunately, I have not found the image quality at near minimum focus distances to be very good. Sharpness drops - especially toward the corners (even at f/11) and color fringing becomes much stronger.
      De andere 2 wel, mits je insecten en vlinders aangeeft, dan ben je best af met min. 150 mm en zou ik gaan voor de Tamron 180mm ...daar je onderwerp, het zo niet heeft op te kortbije toestanden... met de 180mm kan je op een zekere werkafstand blijven...wat je niet kunt met de Tamron 70-200mm...
      Persoonlijk heb ik slechte ervaring met Sigma...
      en b.t.w. als je "beeldvullende" vlinders wilt hebben, gaan die antennes (voelsprieten) er toch scherp op moeten staan
      Succes ermee!
      Last edited by Petronix; 31 maart 2009, 18:15.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens ?

        De grotere vlinders en libellen zal je met de Tamron 70-200 f2,8 wel vrij goed in beeld kunnen brengen, voor de kleinere zal je een echte macrolens nodig hebben.

        De Sigma 150 of 180mm en de Tamron 180mm zijn allemaal heel goed, ik gebruik zelf een Sigma 150mm f2,8 macro, meestal in combinatie met een 1,4x tc voor wat meer werkafstand (misschien had ik toch beter een 180mm gekocht).

        Een echte macrolens (prime) zal ook altijd scherper zijn dan een zoomlens.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door eagle1 Bekijk bericht
          Ik zou voor de 150 mm van sigma gaan: veelgebruikte lens en niet erg zwaar met een goede kwaliteit, je budget doet er ook veel toe. nadeel aan deze lens is net als bij bijna alle sigma's is dat de autofocus erg traag is. Een zoom voor macro zou ik alleszins niet doen want deze objectieven zijn als macro meestal van mindere kwaliteit
          Manueel werken hé.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens ?

            Ik gebruik zelf de Sigma 150. De Tamron ken ik alleen uit testen, gelezen op het net. Mijn overwegingen om te kiezen voor sigma boven tamron en nikkor:
            De werkafstand. Met 150 zit je tussen de 105 en 200mm van Nikon.
            De stille autofocus (heeft Nikon ook, Tamron niet)
            De internal focus (heeft de Tamron 180 ook, de Nikkor 105 niet)
            De scherpte: de sigma is minstens zo scherp als de nikkor 105 en 200 en scherper dan de Tamron 180.
            De lichtsterkte. De Sigma 150 en de Nikkor 105 zijn gelijk. De Tamron 180 is 3.5 en de Nikkor 200 4.
            De prijs: de Sigma is 75 euro duurder dan de Tamron 180 maar kost de helft van de Nikkor 200mm.

            Voordeel van nikkors t.o.v. de sigma en tamron is de vr functie.
            Jij wilt o.m vlinders fotograferen. Daarvoor lijkt mij de werkafstand van belang en ook de internal focus. De Nikkor 105 valt hier af. ( zelfs als je manueel scherp stelt) Vlinders en ook libellen reageren op beweging.
            De sigma is scherper, stiller en lichtsterker dan de Tamron. De Tamron valt ook af.
            De Sigma is lichtsterker, minstens net zo scherp als de Nikkor 200 en de helft goedkoper. Daarmee valt de nikkor 200 mm ook af en blijft de Sigma over.
            Wel heeft de Nikkor een VR functie en dat zou je aan het twijfelen kunnen brengen.

            Dit zijn mijn overwegingen maar daarover kun je van mening verschillen.
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens ?

              Bedankt iedereen voor de respons. Ik denk dat het de Sigma gaat worden.
              Groetjes

              Comment

              Working...
              X