Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

P-draad (M42) help?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • P-draad (M42) help?

    Hallo,
    ik heb onlangs een Praktica BX 20 analoge SLR gekocht. Er zit nu zo'n Pentacon Prakticar 1:1.8 50mm lens op. Natuurlijk niets van macro noch tele, maar een gewone standaardkitlens.
    Als ik lensen wil bijkopen voor mijn SLR, moet ik blijkbaar zoeken naar lenzen met een P-draad (Praktica-draad ofwel M42). Pentax heeft ook deze P-draad overgenomen in 1975. Maar hoe kan ik nu weten welke lens op mijn SLR past? Blijkbaar zijn er daarnaast ook nog Zenit-lenzen met deze fitting, maar als ik nu een lens van Sigma of Tokina wil kopen, kan dit dan niet?
    En kan ik dan bijvoorbeeld een convertor kopen (liefst niet duur!) om alles naar bijv. Canon om te zetten? Of bestaat dit niet meer?

    bedankt,
    arno

  • #2
    Re: P-draad (M42) help?

    Het EOS systeem is het beste om "oude" objectieven te gebruiken van uiteenlopende vattingen.
    Vergeet echter hun FD > EOS adapter zonder glas, daarmee kunt ge niet scherpstellen op oneindig.
    Bijna alle soorten adapters kunt ge hier krijgen.
    Ook hier zijn er adapters te krijgen.

    Maar om precies en gemakkelijk scherp te stellen gebruik je best een anders matglas daar de matglazen van een digitale camera niet zo geschikt zijn om handmatig scherp te stellen met deze objectieven.
    Matglazen kunt ge hier en hier krijgen.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment

    Working...
    X