Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

    Hallo
    weet niet of het juiste groep is maar zit met probleem
    ik heb in mijn bezit Canon 450d met Canon 100-400 L IS lens, deze laatste heb ik gekocht voor te spotten en voor airshows, maar nu zit ik met probleem, heb verleden week gaan spotten op vliegbasis Florennes voor de TLP maar mijn foto's zijn beduidend slecht, nu is mijn vraag welke instellingen moet ik nemen in zwaar bewolkt weer en bij goed weer ???

    Alvast bedankt hopelijk kan iemand mij helpen
    Canon 450d + Canon 18-55 IS + Canon 100-400 IS HSM

  • #2
    Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

    Oorspronkelijk geplaatst door BIG_ORION Bekijk bericht
    Hallo
    weet niet of het juiste groep is maar zit met probleem
    ik heb in mijn bezit Canon 450d met Canon 100-400 L IS lens, deze laatste heb ik gekocht voor te spotten en voor airshows, maar nu zit ik met probleem, heb verleden week gaan spotten op vliegbasis Florennes voor de TLP maar mijn foto's zijn beduidend slecht, nu is mijn vraag welke instellingen moet ik nemen in zwaar bewolkt weer en bij goed weer ???

    Alvast bedankt hopelijk kan iemand mij helpen

    Kun je aangeven wat je gebruikte als sluitertijd, diafragma en welke autofocus instelling (AI Servo of misschien One Shot)?

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

      en mss een voorbeeldje posten
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

        Als je niet weet welke instellingen je moet gebruiken neem ik aan dat de foto's die je hebt gemaakt in donker weer last hebben van bewegingsonscherpte?

        Een paar voorbeelden met de EXIF informatie erbij (of nog in de foto) kan inderdaad handig zijn om te zien waar de fout zit. En aan de hand van de fout(en) kunnen we dan tips geven om je foto's te verbeteren in de toekomst.


        Maak eerst eens een aantal foto's van niet-bewegende objecten, waarbij je er op let dat de sluitertijd voldoende kort is om geen bewegingsonscherpte te krijgen (het weerbericht ziet er goed uit voor de volgende dagen, dat kan dus geen probleem zijn).
        Als die foto's scherp zijn, dan ben je er al zeker van dat er niets aan je 100-400 mankeert.

        Hou er ook rekening mee dat de foto's minder scherp worden als de afstand ten opzichte van het onderwerp langer is (meer "lucht" tussen de camera en het onderwerp geeft dus altijd minder scherpe foto's, en dat wordt nog versterkt als er vocht of luchtverontreiniging in de lucht zit).

        Met de juiste instellingen (sluitertijd, diafragma, iso, AF-mode....) kan je met een 100-400L vrij gemakkelijk vliegtuigen fotograferen (de gekozen instellingen zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en zelfs van het type vliegtuig).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

          Om als een niet-professioneel geen onder- of overbelichte foto's te hebben bij vogelspotting, pas ik volgende handelingen toe:

          - Camera op stand M
          - Diafragma op kleinste waarde
          - ISO op 200 of 400 bij bewolking
          - Je onderwerp opzoeken in de zoeker
          - Je ziet in je zoeker de mate van onder- of overbelichtingen dmv de indicator
          - Met de draaiknop aan de sluiterknop zoek je nu een compromis om die indicator in het midden te houden zonder daarbij te diep te zakken in sluitertijd (minstens evenveel 1/s als brandpuntsafstand).

          Na een paar vogels gekiekt te hebben, weet je wel waar de sluitertijd ergens moet liggen.

          In jouw geval, wanneer het een groter vliegtuig betreft en je het hele geval mooi scherp wilt hebben, wat meestal wel het geval is, zal je je diafragma naar 6,3 of meer moeten brengen. Ervaring leert je wel welke waarden je genoeg voldoening geven. Misschien moet je wel meer ISO's inschakelen om licht binnen te trekken. (een lichtsterkere lens helpt ook natuurlijk )

          PS: vergeet niet je focus (AI) op servo te zetten en continue opname in te schakelen. Trekt een paar foto's na elkaar en controleer en pas indien nodig je instellingen aan.

          Vieeeel spaaaaas
          Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting


            hier is foto met info, is veel te soft hoe kan dit ?

            Make Canon Model Canon EOS 450D
            Aperture Value f/10 Exposure Bias Value 0 EV
            Exposure Program Program Flash No Flash
            Focal Length 320 mm ISO 400
            Metering Mode Multi-Segment Shutter Speed Value 1/800 sec
            Date/Time Fri Mar 27 12:36:44 2009
            Canon 450d + Canon 18-55 IS + Canon 100-400 IS HSM

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

              Heb je de servo-AF gebruikt?
              Met de "one shot AF" wordt er scherpgesteld op een bepaald punt als je de ontspanknop half indrukt, maar als je dan een paar seconden later de ontspanknop volledig indrukt zal het "te laat" zijn.
              Je moet dus de Servo-Af gebruiken en de vliegtuigen eerst even volgen met de ontspanknop half ingedrukt. Dan krijgt de camera de tijd om scherp te stellen, en daarna druk je de ontspanknop volledig in op het juiste moment, om de foto te maken.
              Druk je de ontspanknop direkt volledig in als de camera in "one shot AF" staat, dan wordt er een foto gemaakt zonder dat er scherpgesteld is.

              De sluitertijd is kort genoeg (toch als je de vliegtuigen met de juiste snelheid blijft volgen), en met f10 zit je ook in het scherpste werkgebied van de 100-400.

              Als het een beetje nevelig is, dan zal je nooit heel scherpe foto's kunnen maken (dat lijkt hier toch zo te zijn).

              Je moet voor zo'n foto's ook de belichtingscompensatie op +1/3 of + 2/3 zetten om een betere belichting te krijgen.
              Voor jets kan je eventueel zelfs in de "Sport" voorkeuzestand werken, voor propellervliegtuigen werk je best in de sluitertijdvoorkeuzestand op 1/250 - 1/320sec om de beweging van de propeller zichtbaar te maken op de foto.
              In de sluitertijdvoorkeuze zal je de iso moeten aanpassen om de diafragma-opening tussen f8 en f16 te houden voor de scherpst mogelijke foto's (onder f8 is de lens iets minder scherp, boven f16 zorgt diffractie voor minder scherpe foto's).

              De Stabilizer mode van de 100-400 zet je op 2 om te vermijden dat het beeld verspringt terwijl je de vliegtuigen blijft volgen (panning-mode).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

                is inderdaad heel slecht weer, af staat altijd op servo dus daar ligt het niet aan, maar heb vandaag op 1/1250 met iso 200 tot 400 foto's genomen op florennes en ze zijn haarscherp nu, zal morgen foto posten, natuurlijk was het nu wel goed weer, maar dan ligt het toch al niet aan de lens
                moet ik juist nog wa zoeken om in slecht weer ook scherpe foto's te hebben
                alvast bedankt iedereen
                Canon 450d + Canon 18-55 IS + Canon 100-400 IS HSM

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

                  hier zoals beloofd een scherpe foto, heb de instellingen eindelijk gevonden om scherpe foto's te maken, iedereen bedankt om te helpen
                  Last edited by BIG_ORION; 1 april 2009, 19:30.
                  Canon 450d + Canon 18-55 IS + Canon 100-400 IS HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 L IS voor airshow en spotting

                    nu enkel je foto's nog max 900pixels op de langste zijde en je kan naar foto beoordeling
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment

                    Working...
                    X