Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diagfragma op F/4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diagfragma op F/4

    Dit is al mijn tweede post vandaag maar ik kwam hetvolgende tegen op photozone.de:
    "The Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS may appear as a perfect lens for portrait photography but keep in mind that it is only equivalent to a full format "27-88mm f/4" lens with respect to its depth-of-field capabilities"

    Als ik het goed begrijp gaat het hier enkel om de DOF. Dus de DOF van een f/2.8 op APS-C is dezelfde als f/4 op full-frame.
    Is dit ook van toepassing op de hoeveelheid ligt? Vangt een grotere sensor meer licht dan APS-C? Lijkt mij logisch, maar is een f/2.8 lens op APs-C dan gelijkwaardig aan f/4 op fullframe?

    greetz,
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

  • #2
    Re: Diagfragma op F/4

    dof is afhankelijk van verschillende dingen :

    1/ je diafragma
    2/ grootte van je sensor
    3/ afstand tot je onderwerp
    4/ je brandpuntafstand

    Omdat je sensor van je 40D kleiner is dan fullframe (of 35mm kleinbeeld), zal je op een fullframe op f/4 een vergelijkbaar resultaat hebben dan op 2.8 op je 40D.

    Het gaat dus inderdaad enkel over de dof... je 2.8 op 40D vangt meer licht dan een f/4 op fullframe.

    als ik me niet vergis toch
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Diagfragma op F/4

      De grote sensor vangt meer licht, maar moet dat ook weer verdelen over een groter opp..

      Pak een oude foto en knip de rand eraf: is er wat verandert aan de belichting? Nee, dit gebeurd nu ook in de camera, de aps-c gooit gewoon licht weg.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Diagfragma op F/4

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        de aps-c gooit gewoon licht weg.
        Het licht dat naast de sensor valt...

        Ok, lijkt me duidelijk nu

        greetz,
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #5
          Re: Diagfragma op F/4

          Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
          Is dit ook van toepassing op de hoeveelheid ligt? Vangt een grotere sensor meer licht dan APS-C? Lijkt mij logisch, maar is een f/2.8 lens op APs-C dan gelijkwaardig aan f/4 op fullframe?

          greetz,
          Nee F4 of f2.8 heeft voor alle filmformaten dezelfde ligtsterkte.
          De F-waarde is een verhouding die a.h.w. "ontworpen"is om lenzen te kunnen vergelijken.

          NB, ik heb het over ligt, niet over scherptediepte...., dat licht weer anders.

          Comment


          • #6
            Re: Diagfragma op F/4

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            NB, ik heb het over ligt (...) dat licht weer anders.

            Comment


            • #7
              Re: Diagfragma op F/4

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              NB, ik heb het over ligt, niet over scherptediepte...., dat licht weer anders.
              Effe kleine verbetering/correctie:
              NB: Ik heb het over het ligt, niet over scherptediepte...., dat licht dan weer anders.
              Maar ik snap je Kees

              Ik doe nu het ligt uit, want het wordt lichter buiten

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment

              Working...
              X