Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke super zoom??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke super zoom??

    Hallo allemaal,

    Ben nu al weer een tijdje in het bezit van een D90 met 18-105 objectief.
    Maar nu ben ik op zoek naar wat meer zoom bereik en zat zelf te denken aan een 70-300.
    De lens zal ik hoofdzakelijk gebruiken voor uitstapjes in de natuur. Dit zal ongeveer 30% van mijn totale gebruik van mijn camera zijn. En vooral met mooi weer

    Ik vroeg me nu af of jullie mij een beetje kunnen helpen met het maken van de keuze.
    Zag al dat er een groot prijsverschil zit tussen de nikkon 70-300 en de tamron 70-300. Wat maakt nu dit prijsverschil?

    Als er iemand is met een ander idee met betrekking tot een totaal andere lens, dan sta ik daar natuurlijk geheel open voor.

    Alvast bedankt voor jullie tijd!
    Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
    Webalbum

  • #2
    Re: Welke super zoom??

    De Nikon 70-300 zal wel een "VR" lens zijn, die heeft dus beeldstabilisatie.
    Daardoor wordt het percentage scherpe foto's veel groter in low-light omstandigheden (1-60 sec op 300mm is dan niet zo'n groot probleem als je uit de hand werkt).
    De Nikon zal optisch heel wat beter zijn, en ook de AF zal veel sneller werken.

    De Tamron heeft een trage autofocus, heeft veel last van CA (paarse, maar in dit geval eerder roze randjes bij grote contrastverschillen), en op 300mm is die ook vrij soft.
    Het is dus een echte low-budget lens...

    Ik heb zelf geen ervaring met Nikon, maar de Tamron heb ik al wel getest op een 40D, en die resultaten waren niet erg goed, zelfs de Tamron 28-300 VC presteert heel wat beter, en dat is een echte superzoom (bijna 11x zoom).
    Een 70-300 is geen superzoom, het is een gewone tele-zoom.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke super zoom??

      Oké, dank je wel voor je reactie Bandit

      Nu zag ik dat de Nikon 70-300mm zonder VR een heel stuk goedkoper is.
      Buiten het feit om dat de foto's met de VR lens wat scherper zullen zijn met weinig licht omdat ze minder last hebben van handbewegingen, is dan de beeldkwaliteit van de lens zonder VR hetzelfde als de lens met VR?

      Heb jij toevallig nog suggesties voor andere lensen in dit geval?
      Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
      Webalbum

      Comment


      • #4
        Re: Welke super zoom??

        De 'gewone' Nikkor 70-300 komt vaak als mindere uit de testen van budget 70-300 objectieven, daar is dan vaak de Sigma 70-300 APO weer de beste, maar toch weer minder als de Nikkor 70-300 VR.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke super zoom??

          Ik heb de 70-300 G een weekje gehad en toen vloog ie buiten. De 70-300 VR heb ik nu al meer dan een jaart en die blijft. Het prijsverschil is aanzienlijk maar het kwaliteitsverschil gelukkig ook
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Welke super zoom??

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Ik heb de 70-300 G een weekje gehad en toen vloog ie buiten. De 70-300 VR heb ik nu al meer dan een jaart en die blijft. Het prijsverschil is aanzienlijk maar het kwaliteitsverschil gelukkig ook
            Zou je mij kunnen vertellen waar het verschil dan precies in zit?
            Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
            Webalbum

            Comment


            • #7
              Re: Welke super zoom??

              Zou je mij kunnen vertellen waar het verschil dan precies in zit?
              Gebruik je weleens google?

              Enkele opmerkingen:
              • een 70-300 is een telezoom, geen superzoom
              • op photozone.de staan uitgebreide testen
              • let wel op de enorme prijsverschillen, die variëren momenteel van rond de 370 euro tot boven de 600.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Welke super zoom??

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Gebruik je weleens google?
                Het ging mij erom waar hij dan het kwalitietsverschil in zag...
                Google gebruik ik dagelijks en ik heb ook al een hoop gegoogled, maar kon de antwoorden op mijn vraag nog niet goed vinden vandaar dit topic

                Enkele opmerkingen:
                • een 70-300 is een telezoom, geen superzoom
                Dank u, dit had ik inmiddels ook in de gaten

                • op photozone.de staan uitgebreide testen
                Dank u wel voor de tip, ik zal snel eens even op deze site gaan speuren.
                Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
                Webalbum

                Comment


                • #9
                  Re: Welke super zoom??

                  De scherpte van de budget G lens blijft zeker in het langere bereik achter bij de VR lens. Ook zijn van de Vr lens contrast en kleuren beter. Daarnaast voelt de VR lens een stuk beter aan, die is dan ook 2x zo zwaar.
                  Op de site van Ken Rockwell staan overigens enkele voorbeelden waaruit blijkt dat je ook met de budget G lens mooie foto's kunt maken (met name bij goed licht natuurlijk).
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke super zoom??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    De scherpte van de budget G lens blijft zeker in het langere bereik achter bij de VR lens. Ook zijn van de Vr lens contrast en kleuren beter. Daarnaast voelt de VR lens een stuk beter aan, die is dan ook 2x zo zwaar.
                    Op de site van Ken Rockwell staan overigens enkele voorbeelden waaruit blijkt dat je ook met de budget G lens mooie foto's kunt maken (met name bij goed licht natuurlijk).
                    Dank u wel voor de reactie.
                    Ik ben net op de site van Photozone geweest, maar kon daar helaas geen review lezen van de tamron 70-300 en de sigma 70-300, wel van de Nikon
                    Ik zal eens even kijken op de site van Ken Rockwell.

                    Ben nu hoofdzakelijk aan het twijfelen tussen de Tamron 70-300 / Sigma 70-300 (APO versie) / Nikon 70-300 (VR versie)
                    Ik ben erover aan het denken de Tamron maar alvast te gaan schrappen van het lijstje. Maarja de € 123,-- is dan toch wel weer verleidelijk.... ik gebruik de lens misschien maar voor 25% van de tijd....... pfff DILEMMA
                    Last edited by Phoenix; 31 maart 2009, 22:32.
                    Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
                    Webalbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke super zoom??

                      Ik gebruik de Nikon 70-300 VR zeer veel op mijn D200, en heb nooit spijt gehad van de aankoop. Aan de huidige prijzen zou ik in jouw geval niet twijfelen en dit objectief kopen.

                      Houd in gedachten dat lenzen een veel betere investering zijn als camera's - en veel belangrijker voor de uiteindelijke kwaliteit van de foto....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke super zoom??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
                        Zou je mij kunnen vertellen waar het verschil dan precies in zit?
                        Met de zoekopdracht kan je mijn vroegere commentaren over de 70-300G vinden. Mischien handig om weten dat momenteel op DPreview een vergelijkbare discussie loopt.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke super zoom??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
                          Zou je mij kunnen vertellen waar het verschil dan precies in zit?
                          De AF 70-300 f/4-5,6 G ging destijds nieuw over de toonbank voor rond de 100 euro.
                          De AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR gaat nieuw over de toonbank voor 5 keer meer. Waarom zou dat zijn?

                          Kost wat, heb je wat!
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke super zoom??

                            Ik heb deze week de nikon 70-300 VR gekocht en ik denk niet dat ik er ooit spijt van zal krijgen,die gaat hier niet meer buiten.
                            What you see is what you get

                            Comment

                            Working...
                            X