Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

apertuurring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • apertuurring

    Hallo beste Digi's
    Op zoek naar een lens kom ik deze beschrijving tegen "met of zonder apertuurring"kan er mij iemand uitleggen wat deze ring inhoud,werking of waarvoor deze op sommige lenzen aanwezig is ?
    Mvg en een fijn avond
    Pechje
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: apertuurring

    hallo pechje;

    een "aperture" is netjes engels voor opening of diafragma.
    een "apertuurring" is volgens mij een wanhopige poging van iemand die niet weet waarover hij spreekt om er iets nederlands van te maken. (of een vertaal programma, dat maakt soms ook van die rare vertalingen)
    beteket dus diafragma ring. hiermee kun je manueel het diafragma van het objectief instellen.
    tegenwoordig op de moderne camera's heb je die eigenlijk niet meer nodig omdat je het diafragma via de electronica van de camera in kunt stellen.
    Vele objectieven hebben die ring nog steeds (ook nieuwe) zowel de merkeigen als de "third party" objectieven.
    naar mijn weten heb je die voor geen enkele moderne Nikon of Canon camera nodig mits het objectief (eigen merk natuurlijk altijd maar ook bij de anderen) aangepast is aan de camera.
    voor de andere merken weet ik het niet. even navragen bij de verkoper of via de website van de objectief leverancier.

    groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: apertuurring

      Sommige Nikon en Pentax lenzen maken nog gebruik van een diafragmaring. Maar beide producenten laten bij nieuwe modellen de diafragmaring vaak weg, waardoor nieuwe modellen niet meer op oude Nikon en Pentax body's bruikbaar zijn.

      Vroeger, toen er nog geen (of weinig) electronica in een camera zat, was een diafragma(stel)ring de manier om het diafragma in te stellen. Eigenlijk is het ook heel logisch dat je het objectief op de lens moet instellen en niet op de camera. Daarom hebben Nikon en Pentax dit ook lange tijd zo gelaten.
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: apertuurring

        Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
        Vroeger, toen er nog geen (of weinig) electronica in een camera zat, was een diafragma(stel)ring de manier om het diafragma in te stellen. Eigenlijk is het ook heel logisch dat je het objectief op de lens moet instellen en niet op de camera. Daarom hebben Nikon en Pentax dit ook lange tijd zo gelaten.
        Om de autofocus correct te laten werken is het belangrijk dat er zoveel mogelijk licht op de AF-sensor valt. Dat is de reden waarom je bij de nieuwe objectieven zelf de diafragma-opening niet meer op de lens kan instellen. De diafragma-opening staat dus volledig open, en tijdens het maken van de foto wordt die eventjes dichtgezet op de juiste waarde om de foto zo goed mogelijk te belichten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: apertuurring

          Bedankt allemaal voor de uitleg,hoe een verkeerde spelling voor verwarring kan zorgen hé
          Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

          Comment


          • #6
            Re: apertuurring

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Om de autofocus correct te laten werken is het belangrijk dat er zoveel mogelijk licht op de AF-sensor valt. Dat is de reden waarom je bij de nieuwe objectieven zelf de diafragma-opening niet meer op de lens kan instellen. De diafragma-opening staat dus volledig open, en tijdens het maken van de foto wordt die eventjes dichtgezet op de juiste waarde om de foto zo goed mogelijk te belichten.
            Dat is complete onzin. Open diafragmemeting bestaat al sinds mid jaren zestig. Ver voor het AF-tijdperk en ver voor de objectieven zonder diafragmaring.

            De voornaamste reden om diafragmringen weg te laten is kostenbesparing. Bij Nikon en Pentax kwamen de eerste diafragmaloze objectieven pas sinds 2000. Lang nadat het AF-tijdperk zijn intrede had gedaan. Het eerst zag je de diafragmaloze objectieven dan ook bij goedkope objectieven zijn intrede doen. Niet voor niets heten deze objectieven AF-G. De G staat voor "gelded" oftewel gecastreerd. Niet bepaald een naam om een verbetering aan te duiden.

            Sommigen voeren aan dat er dan ook geen stof meer tussen zou kunnen komen en dat er dan ook niet iets is wat stuk kan gaan. Maar het verhaal van Black Bandit dat heb ik nog nooit gehoord. Is ook onzin. Bij Canon en Minolta is de diafragmaring afgeschaft omdat deze van lensvatting veranderden en een diafragmaring op de nieuwe vatting domweg niet meer nodig was. Bij Nikon en Pentax die niet van vatting wisselden ligt/lag dit anders. Door de diafragmaring op de objectieven te houden, bleven objectieven compatibel met oudere modellen. Aansturen van het diafragma in de M en A stand bleef ook nog lange tijd noodzakelijk op nieuwere modellen. Pas bij camera's als de F100 en de F5 was dit niet meer nodig.
            Last edited by Kiekvogel; 28 maart 2009, 22:17.
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

            Comment

            Working...
            X