Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

    Iemand ervaring met deze lens? In bezit? Zodat ik een persoonlijke ervaring kan te weten komen?
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

    Eergisteren een exemplaar ontvangen(Canon).Enkele eerste impressies:vrij snelle autofocus,is natuurlijk geen canon USM.Scherpte zeer behoorlijk,beter dan ik verwacht had.Heeft een halo-ring rond beeld.Zou gemakkelijk in PS kunnen weggewerkt worden met een masker.Flare is aanvaardbaar,maar bij sterke lichtbron in gezichtsveld,sterke reflectie aan de binnenkant van het objectief,wat nog als een soort bruine ring naast de halo optreedt en naast het beeld zelf.PS zal ook hier de oplossing moeten brengen.Vertekening is minder uitgesproken dan verwacht.Dit op een 5d.Op m'n 1d mkIIN,geen echte fisheye ,maar toch nog altijd zeer bruikbaar.Alles bij mekaar bij eerste gebruik,vrij tevreden.
    Alternatief Peleng,geen ervaring mee.Wel met een Hartblei 35mm TS superrotator (BTW iemand hierin geinteresseerd??).Is natuurlijk geen fisheye,maar zou even solied gebouwd zijn,maar naar mijn gevoel toch iets te solied.Geen AF en automatisch diafragma.
    Nadeel van Peleng,geen AF en manueel diafragma.Voor een TS-lens niet direkt een probleem,maar voor een fisheye,als je wat actie wilt schieten !!! toch wel een voordeel.
    En natuurlijk:je moet van deze fish-eye opnames houden.Zeer speciaal.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

      demuro, bedankt voor deze uitleg
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Eergisteren een exemplaar ontvangen(Canon).Enkele eerste impressies:vrij snelle autofocus,is natuurlijk geen canon USM.Scherpte zeer behoorlijk,beter dan ik verwacht had.Heeft een halo-ring rond beeld.Zou gemakkelijk in PS kunnen weggewerkt worden met een masker.Flare is aanvaardbaar,maar bij sterke lichtbron in gezichtsveld,sterke reflectie aan de binnenkant van het objectief,wat nog als een soort bruine ring naast de halo optreedt en naast het beeld zelf.PS zal ook hier de oplossing moeten brengen.Vertekening is minder uitgesproken dan verwacht.Dit op een 5d.Op m'n 1d mkIIN,geen echte fisheye ,maar toch nog altijd zeer bruikbaar.Alles bij mekaar bij eerste gebruik,vrij tevreden.
        Alternatief Peleng,geen ervaring mee.Wel met een Hartblei 35mm TS superrotator (BTW iemand hierin geinteresseerd??).Is natuurlijk geen fisheye,maar zou even solied gebouwd zijn,maar naar mijn gevoel toch iets te solied.Geen AF en automatisch diafragma.
        Nadeel van Peleng,geen AF en manueel diafragma.Voor een TS-lens niet direkt een probleem,maar voor een fisheye,als je wat actie wilt schieten !!! toch wel een voordeel.
        En natuurlijk:je moet van deze fish-eye opnames houden.Zeer speciaal.


        ik wil toch wel even opmerken dat al mijn Fisheye actiefoto's met de Peleng geschoten zijn. Ik mis de AF hier helemaal niet.
        Voor zulke foto's werk ik zelfs liever manueel dan met AF, zo heb je tenminste controle. je moet gewoon op voorhand kunnen weten hoe ver je onderwerp is.
        hier enkele Peleng vb-tjes van mij
        of het de moeite is om voor de AF van de sigma te betalen dat moet je zelf beslissen, maar ik ben méér dan tevreden met mijn Peleng (zowel kwaliteit als prijs)




        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

          Matthias;
          De Peleng is volgens sommige reviews scherper in het centrum dan de Sigma.Aan de randen minder,en de Sigma zou dit verschil minder hebben.Voor zijn prijs zeker goede kwaliteit.Bewijzen trouwens je foto's.Maar de al dan niet indianenverhalen van spiegels die tegen de lens klappen volgens de mount,ongelijke coating,verdwijnen van zendingen bij russische douane etc.,hebben mij toch sterk doen twijfelen.
          De autofocus van de Sigma heb ik bij bewegende onderwerpen nog niet uit getest.Kan zijn dat je toch beter manueel focust.De toekomst zal het uitwijzen.
          Maar de Peleng schijnt toch een zeer goed lenske te zijn,en zeker te overwegen als je
          wat handwerk niet schuwt.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

            Indrukwekkende foto's Matthias maar helaas ben ik geen voorstander om manueel te focussen

            ik twijfel eigenlijk tussen deze Sigma 8 mm en de Nikkor 16 mm fisheye. Ik neem aan de er tussen die 2 toch ook een enorm verschil moet zitten, 8 mm verschil is niet niks.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

              Twee verschillende lenzen.8 mm is een circulaire fisheye.Geeft op een FF een volledig circulair beeld,met daarrond een zwarte zone die overeenkomt met het deel van de sensor waar geen beeld opkomt.16 mm is blijkbaar een diagonale fish,zoals de sigma 15,die een volledige beeldvulling geeft.Geen zwarte rand etc..De vervorming is dan afhankelijk van de cropfactor van je body.
              Matthias zijn peleng-foto's zijn beeldvullend,maar bijgesneden.Een circulaire fish-eye geeft sowieso altijd zwarte randen of vignettering,zoals je het wilt noemen.Meer of minder uitgesproken naargelang de crop van je body.
              Voor courant gebruik,is de 16 mm uiteraard veel beter inzetbaar.8 mm geeft een zeer typisch beeld,en minder normaal bruikbaar.Bij defishen verlies je veel beeld.Een 8 mm wilt niet gedefished worden,vraagt daar niet om,een 16 mm verdraagt dit wel.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

                Om nog een lens in de vergelijking te smijten, ik heb een Tokina 10-17mm fisheye zoom. Op 10mm is die volledig fish-eye, op 17mm is het effect voor een deel weg. Ben ik heel tevreden over en heb ik heel nuttig kunnen gebruiken op m'n trip in NYC. (zie m'n site)
                Soms wat last van CA/PF, maar dit is makkelijk weg te werken in sw.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye

                  Ben ook content van de Sigma 8mm. Op de minolta had ik de vorige versie f4, nu op Canon heb ik de f3.5 versie. Het beeldvullend maken van de 8mm is een persoonlijke keuze. Ofwel laat je de zwarte randen, ofwel crop je, ofwel maak je het beeldvullend. Hier heb ik een aantal testfoto's geplaatst. Zowel van op de Minolta 7D, als de Canon 5D met verschillende bewerkingen gedaan in ptRemap. (de kast staat ongeveer op een afstand van 3meter) http://picasaweb.google.com/Troske007/Test#

                  Comment

                  Working...
                  X