Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

    Ik probeer een vergelijking te maken tussen de volgende 2 objectieven :
    • Sony 50mm F1.4
    • Sigma's 50mm F1.4 EX DG HSM


    De sony heeft als voordeel dat hij in het midden al vanaf 1.4 scherp is in het center; terwijl de Sigma iets minder scherp is maar dit wel meer consistent is over het ganse frame.
    Mijn vraag gaat echter over het verschil in de manier waarop scherpgesteld wordt. De Sony wordt aangedreven door de body; terwijl de Sigma een motor in de lens heeft. Maakt die motor veel verschil en kan je daardoor beter focussen in bvb. low-light situaties ?

    Verder heeft de Sigma ook 77mm (front)diameter tov. 55 voor de Sony. Geeft dit bij een gegeven diafragma meer licht op de sensor ? of blijft de hoeveelheid licht (op de sensor)dezelfde bij gelijk welk objectief ongeacht de grootte van het front-element ?
    Last edited by Defenderke; 27 maart 2009, 21:38.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

  • #2
    Re: Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

    De grotere diameter zou ervoor moeten zorgen dat er minder vignetting is, en de foto zou uitendelijk ook scherper moeten zijn tot in de hoeken.

    Of de AF motor in de camera of in de lens zit, dat zal weinig uitmaken in low-light situaties, maar met de ene lens gaat het scherpstellen in vrij donkere omstandigheden beter dan met een andere (en ik weet in dit geval niet welke de beste is).


    De hoeveelheid licht bij dezelfde diafragma-opening zou ongeveer hetzelfde moeten zijn (anders zou je nooit een externe lichtmeter kunnen gebruiken).


    De Sigma is wel een vrij grote en zware 50mm, als je liever compact en licht materiaal gebruikt, dan kan dat een nadeel zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

      Beide lenzen worden getest op photozone.de. Kijk daar eens op, kun je vergelijken.
      Voorbeeldfoto's, meetresultaten. Enige verschil is dat de Sigma op een canon is getest.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
        Beide lenzen worden getest op photozone.de
        Bedankt, had alleen die gezien op Sigma en Sony Maar er was geen echte winnaar volgens http://www.dpreview.com/

        http://www.photozone.de/ echter geeft toch aan dat de Sony al een beetje gedateerd is ondanks enkele wijzigingen zoals ADI-meting en glascoatings. Prijs is vergelijkbaar en het meergewicht van de Sigma stoort mij niet echt. Enige twijfel is de grotere scherpte in het center bij de Sony en de mogelijke kleurzweem van de Sigma.
        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
        Flickr____No place to be

        Comment


        • #5
          Re: Vergelijk Sigma 1.4 en Sony 1.4 50 mm objectief

          Ik heb ook eens getwijfeld tussen beide lenzen en kon geen echte 'winnaar' aanduiden (ben uiteindelijk voor een Minolta 50 1.7 gegaan omwille van de prijs).

          Voor full frame lijkt de Sigma mij een betere keus (minder vignettering).
          about.me/stijnv

          Comment

          Working...
          X