Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro

    Mooie macro-foto's maken - wil ik me ook wel eens aan wagen. Momenteel staat er bij Kameraexpress een mooie Tokina 100 mm macro-lens in aanbieding, maar ik vind ook aanbiedingen van setjes voorzetlenzen aan een veel schappelijker prijs - ik zou die dan op mij Nikon 18-105 lens moeten schroeven. Wat denken jullie - te proberen ? - of afblijven en voor de échte macro-lens gaan ?
    André.
    André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

  • #2
    Re: Macro

    Oorspronkelijk geplaatst door Andre Van Looy Bekijk bericht
    afblijven en voor de échte macro-lens gaan
    !

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      Een echte macrolens is meestal veel scherper dan een setje voorzetlenzen op een zoomlens.

      Maar als je af en toe eens een beestje of bloemetje van dichtbij wil fotograferen, dan kan je wel experimenteren met voorzetlensjes.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Als je wilt proberen of macro iets voor jouw is pak de voorzetlenzen voor een paar tientjes. Als "het beest jouw pakt" zul je overschakelen naar een macro lens om reden die Black B@ndit noemt. Voordeel is dan dat je uit jouw eigen ervaring weet wat je zoekt. Daarmee bedoel ik met name de brandpuntafstand. Die loopt van zeg maar 50mm tot 200mm. (Koop niet de Tokina 100mm omdat hij prijstechnisch gunstig is maar koop een objectief dat qua brandpunt past bij datgene wat jij wilt fotograferen.)
        groet, Rik

        Comment


        • #5
          Re: Macro

          Ik heb laatst voor 40 euro (tweedehands) een Cosina 100mm 3.5 macrolens gekocht. Voor zo’n prijs is het leuk eens wat uit te proberen en de resultaten zijn waarschijnlijk een stuk beter dan met voorzetlenzen.
          De macroratio is 1:2, en met een voor die lens gemaakte adapter wordt het 1:1. De resultaten vallen niet tegen, het enige dat onprettig is aan de lens is de bouwkwaliteit (voelt erg plastic aan).

          Er bestaat ook een dergelijke lens voor Nikon.

          Comment


          • #6
            Re: Macro

            Ik heb momenteel een aantal manuele macro lenzen te koop staan, je moet maar eens een kijkje gaan nemen in "aangeboden".

            Groeten
            Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

            Comment


            • #7
              Re: Macro

              Koop geen voorzetlenzen, je gaat toch nooit het resultaat hebben van een echte macro lens.

              Ik denk dat je met de tokina 100 mm niet veel kan miskopen. Een scherp lensje voor die prijs.

              Persoonlijk vindt ik de 60 mm macro lens van nikon ook een topper, voor niet te veel geld.

              Probeer ze een keer en kijk of het iets voor je is.

              Succes met je keuze!

              Oorspronkelijk geplaatst door Andre Van Looy Bekijk bericht
              Mooie macro-foto's maken - wil ik me ook wel eens aan wagen. Momenteel staat er bij Kameraexpress een mooie Tokina 100 mm macro-lens in aanbieding, maar ik vind ook aanbiedingen van setjes voorzetlenzen aan een veel schappelijker prijs - ik zou die dan op mij Nikon 18-105 lens moeten schroeven. Wat denken jullie - te proberen ? - of afblijven en voor de échte macro-lens gaan ?
              André.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment

              Working...
              X