Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 28-70 of 24-70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 28-70 of 24-70

    Bij de noodgedwongen vervanging van mijn D70s (met de toenmalige kitlens 18-70) zal ik hoogstwaarschijnlijk de kit Nikon D90 met allround lens Nikkor 18-200 VR aankopen. Ik overweeg ook om als 'verwennerij' de Nikkor 28-70 AF S D IF ED aan te kopen.
    • Is er een (al of niet groot) verschil qua bouw en kwaliteit tussen deze 28-70/2,8 AF S D IF ED en de Nikkor 24-70/2,8 AF-S G ED?
    • Zou je in verhouding prijs/kwaliteit ook durven opteren voor Nikkor 16-85/3,5-5,6 AF-S G ED DX VR? Ik ben immers geen pro en ook geen semi-pro.

    Vriendelijke groeten en bedankt voor de tips / suggesties.
    eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

    eLDee's webstek

  • #2
    Re: Nikkor 28-70 of 24-70

    Oorspronkelijk geplaatst door eldee Bekijk bericht
    Ik overweeg ook om als 'verwennerij' de Nikkor 28-70 AF S D IF ED aan te kopen.
    • Is er een (al of niet groot) verschil qua bouw en kwaliteit tussen deze 28-70/2,8 AF S D IF ED en de Nikkor 24-70/2,8 AF-S G ED?
    • Zou je in verhouding prijs/kwaliteit ook durven opteren voor Nikkor 16-85/3,5-5,6 AF-S G ED DX VR? Ik ben immers geen pro en ook geen semi-pro.
    28-70 en 24-70 zijn beiden topobjectieven, maar 28-70 laat toch op verschillende vlakken een steekje vallen tegenover de 24-70 hoor, de 24-70 is een fantastisch objectief. http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html

    Op een D90 wordt die 28mm, 42mm waar je dan niet meer van groothoek kan praten, de 24mm wordt 36mm, en dat kan veel maken op een cropcamera, natuurlijk komen deze objectieven maar echt tot hun recht gebruikt op een FX camera zoals D700, D3 en D3X, maar ik heb ook de 24-70 gebruikt op mijn D300 en dat ging prima qua groothoek. Hier eentje gemaakt met de 24-70 op 24mm met mijn D300 http://forum.belgiumdigital.com/f86/...ad-197536.html

    Je wil hier ook de Nikkor 16-85/3,5-5,6 gaan vergelijken, maar dan praat je over een gans andere klasse, als je dan toch op dat niveau wil gaan moet je volgens mij naar de Nikon 17-55 AF-S f2.8 zien, die 16-85 is zeker niet beter dan de 18-200 integendeel.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 28-70 of 24-70

      Ik heb een 28-70 gehad en het is een toplens, maar die had in sommige gevallen wel eens last van CA, op de duurdere Nikons niet zo'n bezwaar nu, maar toen bestond de in-camera oplossing nog niet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 28-70 of 24-70

        Verwen jezelf met de 28-70 joh! Niks mis mee maar wel ingehaald door een nieuwere versie (24-70). Voor deze nieuwe er was, was iedere Nikonian helemaal van die 28-70 en hij is echt niet slechter geworden hoor
        Het is nog steeds een hetzelfde toppertje!
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 28-70 of 24-70

          Hier heeft een tijdje geleden eens een draadje gelopen over het feit dat die 28-70 last had van back-focus. Vanaf welk produktiejaar is dat euvel verholpen, of is daar niets aan gedaan ?

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 28-70 of 24-70

            Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
            Niks mis mee maar wel ingehaald door een nieuwere versie (24-70). Voor deze nieuwe er was, was iedere Nikonian helemaal van die 28-70 en hij is echt niet slechter geworden hoor
            Het is nog steeds een hetzelfde toppertje!
            In een fotohandel in Gent bevestigden ze mij dat de Nikkor 28-70/2,8 niet meer geleverd (geproduceerd?) zou worden. Ik meen dat dat objectief ook bij Konijnenberg niet (meer?) voorradig is. Iemand meer info?
            eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

            eLDee's webstek

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 28-70 of 24-70

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Je wil hier ook de Nikkor 16-85/3,5-5,6 ....... die 16-85 is zeker niet beter dan de 18-200 integendeel.
              Dus biedt het aankopen van de Nikkor 16-85/3,5 - 5,6 mij geen meerwaarde t.o.v. de Nikkor 18-200 VR? Dan zou het dwaas zijn om die twee objectieven aan te kopen.
              eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

              eLDee's webstek

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                Oorspronkelijk geplaatst door eldee Bekijk bericht
                Dus biedt het aankopen van de Nikkor 16-85/3,5 - 5,6 mij geen meerwaarde t.o.v. de Nikkor 18-200 VR? Dan zou het dwaas zijn om die twee objectieven aan te kopen.
                Neen, biedt zeker geen meerwaarde, en ik ben het niet zeker, maar is dat geen kunststof bajonetkoppeling.

                Zoals reeds gezegd, als je kwaliteit wil, en je bent van plan om bij een DX boddy te blijven, zoals de D90 of D300 ga dan voor de 17-55,
                Regelmatig ook tweedehands te koop van overstappers naar FullFrame. http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html

                En ben je toch van plan een nieuw FullFrame objectief aan te schaffen, (mischien met het idee om later een Fx boddy aan te schaffen) dan koop je toch geen 28-70 meer, zal inderdaad wel niet meer in productie zijn, maar een 24-70 AFS f2.8 Nano.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                  Beide objectieven werken ook op een FX camera. De 24-70 is de opvolger van de 28-70.
                  In het onderzoek naar de kwaliteit van deze Nikkors haalt de een een 9,1 en de ander een 9,2. Dat is dus geen verschil in optische kwaliteit. (zie m'n website voor het hele onderzoek)

                  De 28-70 staat al een poosje niet meer meer in de leveringslijst van Nikon België. Maar deze is er wel: AF 24-85mm f/2.8-4.0 D IF.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                    een 28-70 moet je tegenwoordig tweedehands zoeken. De lens is wel een stuk plomper dan de 24-70, omdat dit nikons eerste AF-S was en die motors toen nog veel plaats innamen. Het verschil tussen 24 mm en 28 mm is vooral op FF niet te versmaden (hoewel de vraag is of dit het prijsverschil rechtvaardigt). Een andere fenomenale lens die je zou kunnen bekijken is ook de 14-24 F2.8, die zelfs op een cropcamera al mooi breed gaat, en die natuurlijk wowwowwow is op een FF wanneer je over enkele jaren zover bent.
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                      als je niet van plan bent om over te schakelen op FF binnen 1 à 2 jaar, dan ga je het meest plezier hebben aan een 17-55mm op een DX camera.
                      Een 28-70mm is geen al te beste shoot afstand... tenzij je ze puur voor portret gaat gebruiken... ze is immers niet breed genoeg en niet lang genoeg... Kwaliteit, die is er wel, maar wat baat het om een kwalitatieve lens te hebben die in je kast zit omdat ze erg zwaar is en omdat ze je niet geeft wat je nodig hebt...

                      kijk eens in je oude foto's op welke zoom afstanden je je meeste foto's nam... trouwens... die 18-70 is nog steeds beter als de 18-200mm, je zou ook een 70-300mm vr or een 70-200mm VR er bij kunnen nemen om jezelf te verwennen...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        die 18-70 is nog steeds beter als de 18-200mm..
                        Welke 18-70 bedoel je juist? Het objectief waar ik vroeger mee werkte?
                        eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

                        eLDee's webstek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                          Oorspronkelijk geplaatst door eldee Bekijk bericht
                          Welke 18-70 bedoel je juist? Het objectief waar ik vroeger mee werkte?
                          ja precies... de kitlens van de D70 is een heel goed objectief!!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                            Ik ben indertijd nooit tevreden geweest van die 18-70 kitlens.
                            En heb deze vrij vlug vervangen door een steengoede 17-55/2.8.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 28-70 of 24-70

                              Nu de kit D90 + 18-200 VR besteld is begint het lange ongeduldige wachten om het toestel te leren kennen. En dan ook nog een keuze maken om mezelf te verwennen met een 'speeltje': Nikkor 28-70/2,8 AF S D IF ED (zoals eerst gedacht) of de Nikkor 17-55/2,8 DX IF ED. Maar dat is voor de nabije toekomst ... of iets later.
                              eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

                              eLDee's webstek

                              Comment

                              Working...
                              X