Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens 90mm of 105mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens 90mm of 105mm

    Het fotograferen met een macro is iets waar ik eindelijk mee wil beginnen. Ik ben me volledig bewust van de moeilijkheid en weet perfect het verschil tussen kort en lange afstandslenzen voor macrofotografie.

    Ik heb 2 modellen op het oog waar ik nog moeilijk een keuze tussen kan maken.

    De eerste is de Tamron 90mm

    De tweede is de Sigma 105mm


    Bij Konijnenberg is de Sigma maar 30€ duurder dan de Tamron. Beide compatibel voor mijn Sony Alpha 300 toestel.

    Mijn vraag is of het nu zo'n groot verschil geeft in manier van werken met een90mm of een 105mm. Maw welke lens zouden jullie aanraden en waarom ?
    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
    http://digitalefotografietm.blogspot.com

  • #2
    Re: Macro lens 90mm of 105mm

    Beide lenzen zitten in dezelfde prijsklasse, en hebben ongeveer dezelfde brandpuntsafstand.
    Er is ook niet veel verschil in de beeldkwaliteiten (ze zijn allebei optisch heel goed), en ze hebben geen van beide "internal focus", dat wil zeggen dat ze heel wat langer worden naarmate je meer vergroting vraagt. Als je op de minimale scherpstel-afstand werkt worden ze veel langer, en het is mogelijk dat je daardoor de beestjes wegjaagt (de Sony 100mm macro heeft hetzelfde probleem).

    Bij de Tamron schakel je tussen AF en MF door de scherpstelring vooruit of achteruit te schuiven, bij de Sigma moet je ook nog eens een schakelaar omzetten (je moet dus twee handelingen doen in plaats van één bij de Tamron).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens 90mm of 105mm

      Bedankt voor de info. Dit geeft al wat meer duidelijkheid.
      Als ik nu in de toekomst nog een dichter resultaat van mijn onderwerp wil fotograferen, kan ik dan met een Tamron 2x convertor overweg waardoor ik een 2:1 verhouding krijg? Je zou dan 1 stop verliezen.
      Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
      http://digitalefotografietm.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens 90mm of 105mm

        Die redenering geldt alleen als de minimale scherpstelafstand niet wijzigt met die converter.
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens 90mm of 105mm

          Ola ola ... opletten. Tele-convertors en macro-tussenringen zijn niet hetzelfde.
          Tele-convertors vergroten een gedeelte van het beeld van een bepaald objectief,
          en met macro-tussenringen kan je van dichterbij scherpstellen op het onderwerp.
          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens 90mm of 105mm

            Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk bericht
            Bedankt voor de info. Dit geeft al wat meer duidelijkheid.
            Als ik nu in de toekomst nog een dichter resultaat van mijn onderwerp wil fotograferen, kan ik dan met een Tamron 2x convertor overweg waardoor ik een 2:1 verhouding krijg? Je zou dan 1 stop verliezen.
            De vergroting wordt dan inderdaad 2:1, maar je verliest wel 2 stops aan licht: 90/2.8 wordt dan 180/5.6.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens 90mm of 105mm

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              De vergroting wordt dan inderdaad 2:1, maar je verliest wel 2 stops aan licht: 90/2.8 wordt dan 180/5.6.
              Bedoel jij met de 2:1 vergoting een grotere werkafstand of een grotere close-up zoals een oog van een vlieg, ...) Al denk ik dat dat een zeer moeilijk iets gaat worden met dit objectief met convertor. Maar ik ben een leek dus hoor het graag van een kenner.
              Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
              http://digitalefotografietm.blogspot.com

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens 90mm of 105mm

                Als je een macrolens combineert met een teleconverter, dan krijg je meer vergroting bij dezelfde minimale scherpstel-afstand (1,4 of 2x naargelang de gebruikte teleconverter).
                Maar je kan die "extra millimeters" ook gebruiken om verder van het onderwerp te blijven.

                Met tussenbussen moet je dichter bij het onderwerp komen, maar daar heb je geen verlies in scherpte omdat er geen extra lenselementen toegevoegd worden.
                Met een teleconcerter krijg je minder scherpte, en je verliest ook licht (1 stop met een 1,4x TC, 2 stops met een 2x TC). Let er ook op dat niet alle lenzen compatibel zijn met een teleconverter, maar dat je een tussenring wel bij elke lens kan gebruiken.
                Een tussenring van een bepaalde lengte heeft wel meer "effect" bij een korter objectief dan bij een tele (het is de verhouding tussen de lengte van de tussenring en de lengte van het objectief die daarbij telt).
                Met tussenbussen kan je gewoonlijk niet meer scherpstellen op oneindig, met een teleconverter gaat dat wel.

                Ik gebruik op de Sigma 150mm macro meestal een 1,4x teleconverter om wat verder van de beestjes te kunnen blijven, en ook met de 300mm f4 L IS werkt die teleconverter heel goed voor de wat grotere beestjes.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens 90mm of 105mm

                  Even deze topic terug naar boven halen om nog een vraagje te stellen ivm de teleconvertor van Tamron.

                  Ik ben er eens naar op zoek gegaan en vind blijkbaar alleen modellen die op Canon of Nikon passen. Voor Sony vind ik niet meteen een Tamron convertor die me uiteindelijk een 2:1 resultaat zou moeten geven. Heeft iemand hier meer info over. Op Konijn en Grobet vind ik ze bvb. niet.
                  Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                  http://digitalefotografietm.blogspot.com

                  Comment

                  Working...
                  X