Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen lens vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Algemeen lens vraagje

    Hier een plaatje over de vraag



    Het gebied van het rode pijltje geeft, neem ik aan, het gebied van minimum afstand tot oneindig met volledige scherpte. Dus kan je zeggen hyperfocal distance. Maar wat ik dan niet snap is dat deze instelling afhankelijk is van de gebruikte F-stop. (ook de kamera zelf is van belang (circle of confusion). Hoe moet ik dit gebied wat op de lens is aangegeven interpreteren ?
    Last edited by IL Corvo; 21 maart 2009, 07:52.

  • #2
    Re: Algemeen lens vraagje

    Bij een gegeven verstrooiingscirkel zal er bij ELKE combinatie van brandpuntsafstand en diafragma één hyperfocale afstand zijn.
    Zie ook Dofmaster Hyperfocal chart
    Het gebied van het rode pijltje is te kort om nog afstanden in meters en ft aan te geven .

    Comment


    • #3
      Re: Algemeen lens vraagje

      Ok.

      Ik heb bijvoorbeeld ook een tamron 28-75 2.8. In het meest ongunstigde geval stel ik 'em in op 75mm en F2.8. In dit geval is de hyperfocale afstand 105m. En als ik jou goed begrijp is dat precies wat er op de lens wordt aangegeven.

      Comment


      • #4
        Re: Algemeen lens vraagje

        Lijkt me eerder dat dit een zoomlens is die niet exact op ieder brandpunt dezelfde stad zal hebben voor oneindig?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Algemeen lens vraagje

          in het gebied van de rooie pijl zelf kan je niet meer focussen, die rooie pijl is betekenisloos. Alles wat je op die foto ziet is de afstand waarop er wordt scherpgesteld, en verder dan oneindig kan je niet meer scherpstellen. Het streepje dat op je afstandsschaal aanduidt waar je focust komt dus nooit in het gebied van die rode pijl.
          Je hyperfocale afstand kan je niet aflezen op die schaal, maar hangt af van sensorgrootte, brandpunt en diafragma. Je moet die dus voor elke combinatie apart berekenen (op http://www.dofmaster.com/dofjs.html) of een tabelletje afdrukken waarop je het kan aflezen (http://www.dofmaster.com/charts.html).

          Comment

          Working...
          X