Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

    ja ik weet wel er is al veel over geschreven en gezegd betreft lenzen voor canon EF voor vogelfotografie!
    het vervelende is de ene is te duur en de andere te zwaar ,ik vraag mij eindelijk af wanneer er een lens op demarkt zal komen die niet zo zwaar is als de"sigma" bvb 50-500
    of de 120-400 of de 150-500 de dezelfde of betere kwaliteit ?
    dan heb je de canon's de 100-400 en ook de 70-200(mischien te weinig een 200)maar daar zit men weer met een probleem de prijs ,ja iedereen kan geen L lenzen kopen zeker de
    100-400 L van canon mischien de beste koop maar ook een van de duurste !
    zo ben ik nog altijd op zoek naar een goed evenichtige aankoop tussen een NIET te zware en NIET te duure lens voor vogelfotografie !
    Graag een reactie en TIP !
    ik streef naar goeie fotokes
    Canon 7D en Canon glas

  • #2
    Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

    Denk je niet dat dit hier verkeerd staat en je beter je vraag gepost had bij de rubriek Objectieven?

    Comment


    • #3
      Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
      Denk je niet dat dit hier verkeerd staat en je beter je vraag gepost had bij de rubriek Objectieven?

      Daar kan voor gezorgd worden (ik heb, met name, de mods verwittigd).
      Floepke, je zit hier met een serieus probleem: tenzij je bijna bovenop je vogels gaat zitten (en dat kan, bij wijze van spreken, bijna alleen bij een suffe kip ), heb je een tele nodig, en niet van de minste.
      Met een 200mm (dan nog omgerekend voor een cropcamera) kun je, met een beetje geluk, nog een eend of een gans vastleggen, maar wordt het vogeltje wat kleiner, wat vlugger en wat schuwer, dan heb je meer mm nodig, en niet zomaar een beetje. Meer mm + meer lichtgevoeligheid (want des te langer het objectief, des te minder licht er door gaat) = meer glas en glas is zwaar.
      Serieus: een beetje tele (of zelfs al maar gewoon meer lichtgevoeligheid) is niet alleen zwaarder, maar ook prijziger. En de prijs per kilo is niet altijd evenredig!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

        Oorspronkelijk geplaatst door floepke Bekijk bericht
        knip
        zo ben ik nog altijd op zoek naar een goed evenichtige aankoop tussen een NIET te zware en NIET te duure lens voor vogelfotografie !
        Graag een reactie en TIP !
        Het enige dat in deze categorie past is een 500mm spiegellens......

        Comment


        • #5
          Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Het enige dat in deze categorie past is een 500mm spiegellens......
          en dan nog, lichtsterk zijn die niet echt, en uiteraard geen autofocus...
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

            Oorspronkelijk geplaatst door floepke Bekijk bericht
            ja ik weet wel er is al veel over geschreven en gezegd betreft lenzen voor canon EF voor vogelfotografie!
            het vervelende is de ene is te duur en de andere te zwaar ,ik vraag mij eindelijk af wanneer er een lens op demarkt zal komen die niet zo zwaar is als de"sigma" bvb 50-500
            of de 120-400 of de 150-500 de dezelfde of betere kwaliteit ?
            dan heb je de canon's de 100-400 en ook de 70-200(mischien te weinig een 200)maar daar zit men weer met een probleem de prijs ,ja iedereen kan geen L lenzen kopen zeker de
            100-400 L van canon mischien de beste koop maar ook een van de duurste !
            zo ben ik nog altijd op zoek naar een goed evenichtige aankoop tussen een NIET te zware en NIET te duure lens voor vogelfotografie !
            Graag een reactie en TIP !

            De eisen die je stelt zijn echter niet mogelijk.

            Niet duur en niet zwaar ik veronderstel dat ze ook nog goed moet zijn... Met 300mm F4 L heb je op een cropfactor genoeg voor het grotere geschut maar voor kleine vogels, vinken, ... daar kom je toch wel te kort. Een extender is toch zeker aan te raden. Anderzijds kan je met een vast 400mm beter te werk gaan. Deze is lichter en is bijna gelijk aan de prijs van een 300mm met extender.

            Mss een kijken op de tweedehands markt
            Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

            "Photography is truth."

            Comment


            • #7
              Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???



              durf niks te zeggen over de kwaliteit maar misch is dit een (niet overdreven dure) oplossing.
              Hoewel maar een F8.
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                http://www.foto-walser.biz/shop/Arti...r_Canon_FD.htm

                durf niks te zeggen over de kwaliteit maar misch is dit een (niet overdreven dure) oplossing.
                Hoewel maar een F8.
                Helaas zal deze combinatie niet werken op een EOS EF-mount systeem. Daardoor zal deze nooit gebruikt kunnen worden voor een DSLR. Ik blijf het zeggen. Beter een beetje sparen en voor de 400mm gaan. Optisch 110% en snel.
                Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

                "Photography is truth."

                Comment


                • #9
                  Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ganon Bekijk bericht
                  Helaas zal deze combinatie niet werken op een EOS EF-mount systeem. Daardoor zal deze nooit gebruikt kunnen worden voor een DSLR. Ik blijf het zeggen. Beter een beetje sparen en voor de 400mm gaan. Optisch 110% en snel.
                  Kijk eens op E-bay en zie dan dat dit soort lenzen in alle mounts zijn te leveren.
                  Hiermee is nog niks gezegd over eventuele kwaliteiten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                    ok ! maar welke 400 ???? raad ge aan ?
                    ik streef naar goeie fotokes
                    Canon 7D en Canon glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                      t'is nen 40D mijn canon toestel dus ik denk dat dit niet zal lukken met deze lens!
                      ik streef naar goeie fotokes
                      Canon 7D en Canon glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                        Je zou eens kunnen kijken op:



                        Die Rubinar spiegellenzen hebben een vrij goeie reputatie.

                        Verder kan het de moeite lonen een Tamron 500/8 te zoeken model 55B
                        Zie:

                        Comment


                        • #13
                          Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                          Oorspronkelijk geplaatst door floepke Bekijk bericht
                          ok ! maar welke 400 ???? raad ge aan ?

                          Een canon 400mm F5.6 L dat is degene die ik zou opteren. Indien het momenteel niet binnen het budget is zou ik toch maar eerst eens de 2e hands markt bekijken je kan deze vinden voor 800 à 900 eur. Ze heeft de kwaliteiten van een prime en is niet zo zwaar en is heel scherp!
                          Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

                          "Photography is truth."

                          Comment


                          • #14
                            Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                            Er wordt heel vaak geschreven dat je niet genoeg mm voor vogelfotografie kunt hebben.
                            Nu ik zelf een beetje met deze tak van fotografie ben bezig geweest, kom ik tot de conclusie dat dit niet helemaal juist is.
                            Als je vanuit een schuiltent werkt dan hoef je niet zoveel mm te hebben.
                            Ga je daarintegen aan de wandel dan wordt het idd een geheel ander verhaal.

                            Voor mij stond kwaliteit van het objectief voorop, natuurlijk moest het passen binnen mijn budget.
                            Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 300mm F4 van Nikon. Deze lens is rete scherp en werkt ook nog goed met een TC 1,7 EII.

                            Hier een voorbeeld vanuit de schuiltent genomen met de D700 (FF) + 300mm +TC 1,7 EII
                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                            Hier een voorbeeld van vinken, die zodanig dichtbij waren gekomen dat ik eigenlijk teveel mm had en daardoor de camera van het statief moest nemen om toch deze te kunnen vastleggen.
                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                            Met wat vindingrijkheid kun je echt wel wat vogeltjes of andere dieren vastleggen.
                            Hellcat en Edwin Kats hebben op BD wat Tips gegeven.
                            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

                            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: er is al veel over gezegd zoom lenzen voor vogel fotografie ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Je zou eens kunnen kijken op:



                              Die Rubinar spiegellenzen hebben een vrij goeie reputatie.

                              Verder kan het de moeite lonen een Tamron 500/8 te zoeken model 55B
                              Zie:

                              http://www.adaptall-2.com/lenses/55BB.html
                              Ik hou mij al zo'n 20 jaar bezig met fotografie en heb nog nooit over Rubinar gehoord.
                              Bovendien raad ik zelfs het gebruik van spiegelobjectieven volledig af; behoudens een niet verstelbaar (en doorgaans lichtzwak) diafragma, laat de scherpte, de CA en het contrast te wensen over.
                              Om nog maar te zwijgen over de afschuwelijke bokeh.

                              Indien het budget echt heel laag is, ga dan op zoek naar een tweedehands Sigma 400/5.6 (Apo) of 500/7.2. De resultaten zijn dan op zijn minst nog bruikbaar te noemen.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X