Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

    Beste upgrade : 70-200 L IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

    Mijn lenzenpark(ske) bestaat momenteel uit een nagelnieuwe 17-40 L 4.0 USM en een 70-200 L 4.0 USM.

    Echter blijf ik altijd bij de pinken, om wanneer de mogelijkheid zich voordoet , een beetje te upgraden, vandaar dat ik mij de vraag stel ,welke upgrade ik best eerst zou doorvoeren : 17-40 L 4.0 USM vervangen door een 17-55 2.8 IS USM of
    70-200 L 4.0 USM vervangen door de 70-200 L 4.0 IS USM
    Ik kocht laatst de 17-40 (zo goed als nagelnieuwe lens) omdat er toen geen 17-55 meer 2de hands te koop werd aangeboden (nu zijn er opnieuw enkele 17-55’s te koop).
    De 70-200 F4 wil ik echter niet vervangen door een 70-200 2.8 omdat deze lens te zwaar weegt (als wandellens).

    Of : beide lenzen behouden en bvb een ander type lens aanschaffen zoals bvb de 50mm 1.4, gezien mijn budget voor deze upgrade in de buurt van 400 Euro ligt.

    Overschakelen naar een andere body , is misschien ook een optie, alhoewel een body een beetje beschouwd wordt als een “verloren kost” ,gezien deze binnen een jaar of zo dan ook alweer verouderd is.
    Misschien zou ik met een andere body en beide huidige lenzen, ook wel betere foto’s kunnen nemen (in moeilijke omstandigheden) ; ik las toch al dat je met sommige body’s mooie plaatjes kon schieten door de ISO-waarde fors omhoog te krikken en dit ‘zonder’(?) ruis (want anders zijn het geen mooie plaatjes natuurlijk…)

    En voor 400 euro koop je natuurlijk geen 2dehands body ook.


    Maar een FF daar denk ik nog bijlange niet aan .

    Graag jullie visie hieromtrent.

    Eric
    Last edited by stocky; 19 maart 2009, 13:39.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

    Bekijk hoeveel foto's je met tele genomen hebt de laatste 6 maanden en hoeveel met 17-40mm, en baseer hier je beslissing op, de 17-55 f/2.8 is een zéér interessante lens!
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

      ik denk dat je geen van beide alternatieven (in goede staat) kan krijgen voor 400 euro.
      als je toch iets wil kopen dan vind ik de 50mm 1.4 een goed idee. ten eerste zeer lichsterk, ten tweede het is een prime (kwaliteit) en ten derde je vult een gat op tussen 40 en 70.

      Comment


      • #4
        Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
        ik denk dat je geen van beide alternatieven (in goede staat) kan krijgen voor 400 euro.
        400 euro + verkoopwaarde van de lens die zou vervangen worden komt er wel denk ik
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

          Juist!

          Dan zou ik es kijken naar welke lens je het meest gebruikt. Als je het nodig vindt om die dan in te wisselen, doen. Het zijn alle twee toplenzen.


          Als het niet echt nodig is zou ik toch voor die 50mm gaan. Of een 85mm voor portretjes. hangt er eigenlijk vanaf wat je interesses zijn.

          Mvg
          Moa

          Comment


          • #6
            Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

            laat het programma "Exposureplot" los op je fotobibliotheek.

            die analyseert welke brandpunten je het meest gebruikte. Op basis daarvan kan je dan een beslissing nemen...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

              Ja, inderdaad, dat bedoelde ik , maar vergat ik te vermelden .
              Ik zou 1 van beide lenzen dan verkopen natuurlijk en het geld van de verkoop + 400 Euro aanwenden voor de 'upgrade'.

              De 17-40 heb ik nog maar pas, dus daar heb ik nog bijna geen foto's mee gemaakt.
              De 70-200 daarentegen heb ik van eind vorig jaar en dat vind ik een geweldige lens en draag ik ook altijd "op de buik" als we gaan wandelen.
              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

              Comment


              • #8
                Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                laat het programma "Exposureplot" los op je fotobibliotheek.
                die analyseert welke brandpunten je het meest gebruikte. Op basis daarvan kan je dan een beslissing nemen...
                +1, vorig jaar heb ik ook voor de keuze gestaan: 70-300 vervangen door 70-200 2.8 IS of 18-55 kitlens door 17-55 2.8. Uiteindelijk via exporuseplot er achter gekomen dat 75% van de foto's in de range 18-55 zat dus de keus was snel gemaakt.

                Door je 17-40 te vervangen door een 17-55 sluiten je lenzen (17-55 + 70-200) ook weer beter bij elkaar aan
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                  @Moa : wel , om eerlijk te zijn , beleef ik de meeste fun aan mijn 70-200, maar ik zou even goed fun kunnen beleven aan mijn standaardlens als ik daarmee deftige foto's kon trekken binnenshuis. Ik heb afgelopen zondag geprobeerd om wat foto's te trekken in een restaurant , maar de enige foto's die 'bekijkbaar' waren, zijn deze die ik getrokken heb met een flits.En deze waren dan nog een beetje overbelicht vond ik ..De andere waren zowat allemaal iets onderbelicht. Ook zelfs als ik iso naar 800 de hoogte injaagde, bleek dit toch niet voldoende.1600 probeer ik niet omdat mijn simpele body dit wellicht toch niet aankan en er teveel ruis zou te zien zijn.Een alternatief voor 'restaurantbezoeken-feestzalen' blijkt ook niet de 50mm 1.4 te zijn, liet ik mij al vertellen, maar misschien komt dit doordat je de flexibiliteit van een zoom niet hebt.Kweenie.
                  Als ik zie welke foto's men echter tevoorschijn kan toveren zonder de flits te gebruiken, dan heb ik toch het gevoel dat ik met mijn 17-40 niet zoveel "meer" kan dan met mijn kitlens.,(ondanks de 400 euro verschil) tenzij u mij zegt dat zoiets onmogelijk is natuurlijk en dat het waarschijnlijk ligt aan de bediener van het toestel.--> ik kan tegen een stootje, zegt u gerust de waarheid.
                  Zoiets is inderdaad ook mogelijk ,maar dan hoorde ik toch graag waarom. Ik stelde aan reeds enkele mensen de vraag in welke stand ik het best zou shooten in een plaats met mindere lichtomstandigheden (met de 17-40) ,maar niemand gaf daar een antwoord op ,waar ik iets kon mee doen , maar misschien is dit met mijn combinatie dan ook onmogelijk .
                  Tot hier mijn bloemlezing ...
                  Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                    Ik heb afgelopen zondag geprobeerd om wat foto's te trekken in een restaurant , maar de enige foto's die 'bekijkbaar' waren, zijn deze die ik getrokken heb met een flits.En deze waren dan nog een beetje overbelicht vond ik ..De andere waren zowat allemaal iets onderbelicht. Ook zelfs als ik iso naar 800 de hoogte injaagde, bleek dit toch niet voldoende.1600 probeer ik niet omdat mijn simpele body dit wellicht toch niet aankan en er teveel ruis zou te zien zijn.
                    Denk je dat het verdubbelen van je sluitertijd dit oplost? ik ben er niet zeker van of dit voldoende zou zijn hoor...

                    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                    Een alternatief voor 'restaurantbezoeken-feestzalen' blijkt ook niet de 50mm 1.4 te zijn, liet ik mij al vertellen, maar misschien komt dit doordat je de flexibiliteit van een zoom niet hebt.Kweenie.
                    Met die 50mm 1.4 kan je dan ook maar een zéér beperkte scherpte-diepte hanteren als je deze zonder flits binnen wilt gebruiken, wat enkel geschikt is voor een geïsoleerd onderwerp (slechts 1ipv een stel mensen)


                    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                    Als ik zie welke foto's men echter tevoorschijn kan toveren zonder de flits te gebruiken, dan heb ik toch het gevoel dat ik met mijn 17-40 niet zoveel "meer" kan dan met mijn kitlens.,(ondanks de 400 euro verschil)
                    Het enige dat je wint op je kitlens is scherpte, kleur en wat minder CA misschien, maar kwa sluitertijden veranderd er niet zo héél veel...

                    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                    Ik stelde aan reeds enkele mensen de vraag in welke stand ik het best zou shooten in een plaats met mindere lichtomstandigheden (met de 17-40) ,maar niemand gaf daar een antwoord op ,waar ik iets kon mee doen , maar misschien is dit met mijn combinatie dan ook onmogelijk
                    Externe flash & Aperture priority is mijn nieuwe gewoonte voor binnenfotografie (meerdere mensen), als het om 1 persoon gaat dan durf ik naar lichtsterkere lenzen om te schakelen omdat je dan meestal ook enkel de persoon scherp wilt... lichtsterkere lenzen helpen niet zoveel als je 2-3 personen naast elkaar allemaal scherp wenst te krijgen en je gaat toch nog moeten flitsen... enige voordeel in de laatste situatie is makkelijker scherpstellen en een helderdere zoeker.
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                      persoonlijk denk ik dat een 17-55 2.8 IS meer voordelen bied tov een 17-40 dan een 70-200 F4 tov een 70-200 f4 IS

                      natuurlijk als 90% van je foto's met de 70-200 gemaakt zijn, is dat een compleet andere zaak...
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                        Ik ga trouwens moeten terugkomen op een deel van mijn vorige uitspraken, 't is namelijk niet alleen een halvering van je sluitertijd die je kan halen, maar door de IS kan je hier nog een schep bovenop doen...

                        ik zou de 17-55 nemen in dat geval, en verder sparen zodat je binnen een jaar of twee de 70-200 2.8 IS kan aanschaffen
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                          Ik heb nooit spijt gehad van de 70-200IS F4, de IS voegt veel mogelijkheden toe, bij standaard/groothoek vind ik het minder nodig.
                          Zo te horen wil je op termijn ook liever een Full Frame toestel; een 5D kost als de markII eindelijk flink in voorraad komt ook nog maar 500 euro meer dan je voor je 400d terug krijgt.
                          Maar om dan nu een EFS lens te kopen lijkt me niet zo nuttig. Wel nog een keer een 50mm om het gat te vullen
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?




                            Maar een FF daar denk ik nog bijlange niet aan .


                            Neen, ik ben niet zinnens om de overstap naar een dure FF te maken. Mocht er een betaalbare body bestaan (welke?) ,die goed om kan gaan met hogere iso-waarden, dan zou dit mij misschien wel interesseren. Ik heb me daarover echter nog niet geïnformeerd ,gezien men zegt dat goede lezen beter zijn dan een goede body.

                            het interesseert mij wel te weten wat u met een 70-200 IS nu meer kan dan met een 70-200 zonder IS. Ik veronderstel dat het voor buitenopnames (voldoende licht) wel geen verschil zal uitmaken. Misschien wel in de ochtenduren en tegen valavond.
                            Binnenshuis zal je met de IS-versie allicht ook vaak moeten flitsen wanneer er niet zoveel licht is (feestzaal - restaurant bvb) ?
                            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste upgrade : 70-200 IS USM of 17-55 2.8 IS USM ?

                              De binnenfeestjes die ik gefotografeerd heb zijn ook met lichtsterke lenzen geweest (1.8) maar als ge EN genoeg licht EN snelle slutiertijd wilt om beweging te bevriezen dan kan het volgens mji bijna niet zonder flits (en liefst bouncen tegen muur/plafond ipv recht derop).

                              Ben nu ook aant zien voor een EF-S 17-55 omdat die hopelijk sneller focust dan de lens die ik nu heb (50 f1.8 en sigma 17-70). De 2.8 maakt eigenlijk niet veel uit, voor mij is dat alleen nuttig in de bestaande lichtsituaties waar je misschien nog net genoeg licht hebt om zonder flits te werken. Voor stilstaande onderwerpen is de IS ook nuttig. Voor binnenhuis denk ik dat het ook nut heeft omdat er toch *langzame* stukken tussen zitten die anders bewogen zouden zijn door je eigen beven

                              Der staan er een paar te koop op kapaza en zo aan 700 euro en minder. Krijg er voorlopig geen reactie op als ik 700 biedt dus kga nog wat geduld moeten hebben (ZEER hatelijk)
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                              Comment

                              Working...
                              X