Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 verschillende schermen gggrr.......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 verschillende schermen gggrr.......

    Hallo iedereen,

    Sinds vorige week heb ik een extern scherm op mijn laptop aangesloten, omdat het scherm van mijn laptop echt niet voldeed.
    Nu heb ik het scherm "gekalibreerd" met een sample van het labo waar mijn prints vandaan zullen komen "elka".
    Ik ben erin geslaagd om via een grijskaart en kleurenkaart het scherm vrij goed af te stellen.
    Nu is het verschil tussen de laptop en het andere wel erg groot....
    Sinds ik op het nieuwe scherm werk moet ik constant mijn saturatie omlaag halen, waar ik deze vroeger soms iets meer gaf...
    Als ik de foto's op het "gekalibreerde" scherm goed heb, is deze op het laptopscherm echt zwak en vaal van kleur...
    Ik post hierbij twee foto's, eentje van vroeger, model, die ik dus bijgewerkt had op het laptopscherm en een tweede die er niet uitziet op het laptopscherm, maar dan weer goed staat volgens het "gekalibreerde scherm".

    Mensen die zelf een gekalibreerd scherm hebben mogen me even zeggen wat ze denken...alvorens in een boel prints ga laten maken die achteraf slecht blijken.

    Merci !!



    The Past, we cannot change, The future we cannot know, but today is a gift, that's why we call it "Present"

  • #2
    Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

    Als iemand moet zeggen wat hij van deze foto's vindt is dat natte-vinger-werk, en ben je daar infeite niks mee. Behalve dat het subjectief is toon je ook nog 's twee verschillende foto's die je niet kan vergelijken.

    Hetzelfde geldt voor je 'calibratiemethode' - daar ben je weinig mee...
    De enige goede manier is een calibratietoestel te gebruiken.

    Intussen zou ik zeggen: als je vroeger tevreden was over je prints, doe het dan zoals je het vroeger deed...

    Comment


    • #3
      Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

      Ik heb ook geen scherm dat volgens 'de regels van de kunst' is gecalibreerd, maar ben toch tevreden over weergave én prints, dus zie maar of je aan mijn mening iets hebt...

      De eerste komt er bij mij mooi op, zeker niet té gesatureerd. De tweede is inderdaad wat vaal, zou volgens mij wat meer saturatie mogen hebben.

      Maar misschien toch, zoals SO2 suggereert, dezelfde foto eens posten in twee versies?
      Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
      vroeger op dit forum bekend als wAckO

      Comment


      • #4
        Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

        Topic verplaatst want met fotobewerking op zich heeft dit weinig te maken. Mogelijk krijg je hier meer reacties.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

          niet te doen, om twee zo verschillende opnamen(waarvan maar een met exif) met elkaar te vergelijken hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            niet te doen, om twee zo verschillende opnamen(waarvan maar een met exif) met elkaar te vergelijken hoor.
            grt,bouk.
            Hier moet ik Bouk bijtreden.
            Als je nu eens dezelfde foto op de twee schermen bewerkte en dan deze poste, dan zou het een stuk makkelijker zijn om de verschillen beter te zien.
            Mvg,
            SW
            BD1071BE

            Comment


            • #7
              Re: 2 verschillende schermen gggrr.......

              Als je een scherm kalibreert pas je niet alleen de kleuren aan maar ook gamma, contrast en helderheid.

              Als je enkele van deze factoren vergeet gaat jou scherm nooit goed gekalibreerd zijn.

              Ik weet dat mijn laptopscherm redelijk gekalibreerd is behalve op helderheid (ik weet dus dat mijn foto's altijd iets te donker uitkomen, maar dat ik deze dus niet te veel mag ophelderen )

              Voor print mag je de kleuren wat meer satureren (ietjes, niet overdrijven hé)
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment

              Working...
              X