Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto verbleekt op het forum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto verbleekt op het forum

    Misschien dat er al eens een discussie over geopend is, maar ik kon het nergens terugvinden.

    Wanneer ik een foto plaats op het forum, verbleken de kleuren ten opzichte van dezelfde foto als ik hem in ps cs4 of op het bureaublad open. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen?
    Niet geschoten is altijd mis

  • #2
    Re: Foto verbleekt op het forum

    Waarschijnlijk biedt je browser geen ondersteuning voor kleurprofielen, PhotoShop CS 4 uiteraard wel. Het heeft dus eigenlijk niets met het forum van Belgium Digital te maken, maar met de software waarin je de afbeelding bekijkt.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Foto verbleekt op het forum

      Fotografeer je in Adobe RGB?

      Adobe RGB is beter voor beeldbewerking, maar naar web toe moet je de beelden wel omzetten naar sRGB.
      Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

      Comment


      • #4
        Re: Foto verbleekt op het forum

        Dank voor de reactie!

        Ik fotografeer inderdaad in Adobe RGB, ik weet eigenlijk niet waarom, zo staat mijn camera nu eenmaal ingesteld.

        Zou het volgens jullie beter zijn in sRGB te fotograferen? Of kan ik de foto's beter later omzetten voor www-gebruik?
        Niet geschoten is altijd mis

        Comment


        • #5
          Re: Foto verbleekt op het forum

          Adobe RGB heeft een groter kleurbereik dan sRGB en is dus beter als je de beelden nog wil bewerken. Je moet de finale output naar web dan wel zelf omzetten naar sRGB.
          Als je geen fotobewerking doet kan je beter ineens je toestel op sRGB zetten.
          Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: Foto verbleekt op het forum

            Oorspronkelijk geplaatst door Erryt Bekijk bericht
            Dank voor de reactie!

            Ik fotografeer inderdaad in Adobe RGB, ik weet eigenlijk niet waarom, zo staat mijn camera nu eenmaal ingesteld.

            Zou het volgens jullie beter zijn in sRGB te fotograferen? Of kan ik de foto's beter later omzetten voor www-gebruik?
            Het is niet beter in sRGB te fotograferen, maar anderzijds is het zeker ook niet veel slechter.
            Feit is: Adobe RGB is als kleurruimte groter dan sRGB - dus als je omzet naar sRGb gaat er een beetje kleurinformatie verloren. Nu, in de praktijk zie je daar (bij 'normale omstandigheden') zo goed als niks van (converteer in PS maar 's een foto van Adobe nr sRGB en kijk of je verschil ziet)

            Ruwweg wordt Adobe RGB gebruikt voor drukwerk, sRGB voor alles op scherm én gewoonlijk ook voor fotoprints.

            Omzetten kan ook achteraf in bv photoshop, maar zorg dan wel dat je 'convert to profile' gebruikt, niet 'assign'.

            Comment


            • #7
              Re: Foto verbleekt op het forum

              Ah, ik heb inmiddels wat andere topics gevonden (waar de discussie sRGB vs aRGB soms hoog oplaait) en heb ook wat handige sites aangeklikt. Concluderend kies ik ervoor in aRGB te schieten, met de reden dat ik mij foto's namelijk veelal bewerk en een groot, goed scherm op mijn bureau heb staan om de details goed te kunnen onderscheiden.

              Thx voor de reacties nogmaals, ik heb er weer wat bijgeleerd!
              Niet geschoten is altijd mis

              Comment

              Working...
              X