Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dof?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dof?

    Welke lens heb je nodig om bijvoorbeeld relatief kleine objecten vanop een 20-30meter scherp in beeld te krijgen zonder dat de achtergrond scherp is..
    dus een shallow DOF

    De enige manier waarop ik nu een shallow DOF krijg is door dicht bij het subject te gaan staan... met een 50mm f 1.8 lens.. dan krijg je soms een DOF van enkele centimeters..

    Heb je voor mijn doeleinden een 300mm f 2.8 nodig of iets dergelijks?

  • #2
    Re: Dof?

    Bekijk deze DOF calculator eens, je zal er wijzer van worden.

    Nu 20-25m is al een behoorlijke afstand en zelfs dan zal je met een 300m op 2.8 niet hetzelfde effect hebben als waar je op doelt met je 50mm op 1.8 (en redelijk dichtbij).
    De DOF wordt door verschillende zaken bepaald:
    1. het film of sensorformaat
    2. de brandpuntsafstand
    3. het ingestelde diafragma
    4. de afstand tot het onderwerp
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Dof?

      Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      het film of sensorformaat
      Je bedoelt ermee de verstrooïngscirkel (voor een crop is dat al snel 0,019mm)?

      Comment


      • #4
        Re: Dof?

        Hoe kleiner de sensor, hoe groter de DOF. Compactkamera's hebben een grotere DOF dan de crop-spiegelreflexen. Full-frame camera's hebben een nog kleinere DOF dan crop-spiegelreflexen (natuurlijk bij gelijkblijvende brandpuntsafstanden en diafragma's...)

        Comment


        • #5
          Re: Dof?

          Wat verandert er aan de scherptediepte als je op de plaats van een full frame sensor een compact sensor monteert?

          Comment


          • #6
            Re: Dof?

            Dan wordt die groter VOOR DEZELFDE BEELDHOEK .

            In omgekeerde richting:
            Ga je vb van een crop naar een FF, dan moet je voor dezelfde beeldhoek ofwel een lens met meer tele gaan gebruiken, ofwel dichter tegen uw onderwerp gaan staan.
            In beide gevallen wordt de DOF kleiner.
            Middenformaat heeft vb een nog kleinere dof dan FF. En zo kunnen we nog even doorgaan.
            De typische normaal lens is dan ook verschillend per formaat. Voor een typische 1.5 crop rond de 35mm, voor een FF 50mm, voor MF rond de 85mm dacht ik.
            Last edited by PSG; 15 maart 2009, 09:35.

            Comment


            • #7
              Re: Dof?

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Bekijk deze DOF calculator eens, je zal er wijzer van worden.

              Nu 20-25m is al een behoorlijke afstand en zelfs dan zal je met een 300m op 2.8 niet hetzelfde effect hebben als waar je op doelt met je 50mm op 1.8 (en redelijk dichtbij).
              De DOF wordt door verschillende zaken bepaald:
              1. het film of sensorformaat
              2. de brandpuntsafstand
              3. het ingestelde diafragma
              4. de afstand tot het onderwerp
              Bedankt voor de informatieve link photogRAF, wat ik me wel nog afvraag.. in welke mate die calculator verstaan moet worden.

              Near limit 2.95 m
              Far limit 3.05 m
              Total 0.1 m

              dus 10cm is scherp.. maar de overgang van scherp naar onscherp gaat zeer geleidelijk...

              Kan je een dramatische overgang - in en out focus - enkel krijgen in macro fotografie en anders wanneer er grote afstand is tussen subject en achtergrond?

              Comment


              • #8
                Re: Dof?

                Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                Bedankt voor de informatieve link photogRAF, wat ik me wel nog afvraag.. in welke mate die calculator verstaan moet worden.

                Near limit 2.95 m
                Far limit 3.05 m
                Total 0.1 m

                dus 10cm is scherp.. maar de overgang van scherp naar onscherp gaat zeer geleidelijk...

                Kan je een dramatische overgang - in en out focus - enkel krijgen in macro fotografie en anders wanneer er grote afstand is tussen subject en achtergrond?
                Strikt gezien is de foto alleen loeischerp op het focuspunt (er vanuit gaand dat er geen back of frontfocus is). Vanaf dit punt gaat de scherpte afnemen doorheen het scherpteveld. Da's een gradueel proces. Op een bepaald moment komt men op een punt waarbij men volgens afspraak stelt dat dit niet meer scherp is (circle of confusion en heel die santeboetiek).
                Hoe groot het scherpteveld is, hangt af van de hoger opgegeven parameters.

                In uw geval is het volledige scherpteveld slechts 10 centimeter en heb je dan al het punt bereikt dat we het onscherp noemen. Het is dus niet dat 10 centimeter retescherp is en dat het vanaf dan minder scherp wordt. Na 10 centimeter is het al onscherp geworden.

                Comment


                • #9
                  Re: Dof?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                  het film of sensorformaat
                  Je bedoelt ermee de verstrooïngscirkel (voor een crop is dat al snel 0,019mm)?
                  Ja en die verstrooïngscirkel (circle of confusion) is afhankelijk van film of sensorformaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                  Bedankt voor de informatieve link photogRAF, wat ik me wel nog afvraag.. in welke mate die calculator verstaan moet worden.

                  Near limit 2.95 m
                  Far limit 3.05 m
                  Total 0.1 m

                  dus 10cm is scherp.. maar de overgang van scherp naar onscherp gaat zeer geleidelijk...

                  Kan je een dramatische overgang - in en out focus - enkel krijgen in macro fotografie en anders wanneer er grote afstand is tussen subject en achtergrond?
                  Die overgang is id altijd geleidelijk maar hoe kleiner de DOF, hoe meer dit zichtbaar is.
                  Hier kan je dit interpreteren als scherpgesteld op 3m en alles vanaf 2.95 tot 3.05 wordt als scherp aanzien.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dof?

                    Valt me nu te binnen: ik heb eens een review gelezen van een 500 mm spiegel-lens, waarbij men het over een erg beperkte dof had... Ik heb er echter zelf (nog) geen ervaring mee...

                    Comment

                    Working...
                    X