Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

    Sinds het een juweeltje is volgens velen, stond ze al lang op mijn verlanglijstje.
    Nu heb ik via een collega er eentje op de kop kunnen tikken, en nog niet te duur ook.

    Op het eerste zicht leek alles o.k. Maar na wat testen de dagen nadien blijkt hij onscherp, zelf op f8 met mijn D200.

    Kan deze lens afgesteld worden, en waar moet ik er dan mee heen? Heeft iemand enig idee wat dit kost.

    Alle ander glas is wel scherp op mijn toestel (sigma's en een tamron).


    Alle advies welkom...
    Chris

  • #2
    Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

    schuifzoom of draaizoom versie?

    Staat de lens in AF stand? (mischien een domme vraag)
    Al geprobeerd manueel scherp te stellen om te kijken of ze dan scherp is?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

      Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
      Al geprobeerd manueel scherp te stellen om te kijken of ze dan scherp is?
      Een draaizoom. Manueel scherpstellen heb ik nog niet geprobeerd. Da's dan iets voor morgen namiddag... Kan ik daar iets meer uit afleiden dan?

      In ieder geval heb ik de testfoto's grondig vergeleken met mijn sigma hsm 70-200. Die is haarscherp van af f3.5.

      Chris

      Comment


      • #4
        Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

        Da's waarschijnlijk het gekende focusprobleem met deze oudere objectieven Vanaf 150mm tot 200mm, en tussen de kortste focusafstand tot ongeveer 7 meter en f/2.8 en f/5.6 gaat 'm niet correct focussen. Jij spreekt hier zelfs van f/8

        Ik denk wel dat dit euvel spijtig genoeg onherstelbaar is

        Comment


        • #5
          Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Da's waarschijnlijk het gekende focusprobleem met deze oudere objectieven Vanaf 150mm tot 200mm, en tussen de kortste focusafstand tot ongeveer 7 meter en f/2.8 en f/5.6 gaat 'm niet correct focussen. Jij spreekt hier zelfs van f/8

          Ik denk wel dat dit euvel spijtig genoeg onherstelbaar is
          Moet ik daar me leven? Of zijn er andere versies zonder dat mankement.
          Mijn sigma 2.8 doe beter... haarscherp van af f3.5 over het hele bereik.

          Ik dacht eerst aan trillingsonscherpte. Maar op een een goede tripod, sluiterijd 250, mirror up en een sb800 erop, k.
          Ik zal straks een paar crops (100%) invoegen, dan kunnen jullie zelf oordelen.
          En even de test doen op een afstand groter dan 7meter.

          Ik vind geen serienummer terug op de lens. Hoe kan ik terugvinden welke versie, of bouwjaar dit is?
          dit is 'm:
          Last edited by chrisdemaer; 14 maart 2009, 13:53.

          Comment


          • #6
            Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

            SN staat als t goed is in de diafragmaring gegraveerd.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              SN staat als t goed is in de diafragmaring gegraveerd.

              Greetz rich
              Yep, thanks...

              Toch even een bril aanschaffen .
              Last edited by chrisdemaer; 18 april 2009, 20:25.

              Comment


              • #8
                Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                Deze lens is toch bij konijn nog steeds als nieuw te koop (ongeveer 1000 euro). Hier heb ik nog niet van gehoord.
                Heb deze een tijdje terug uitgetest bij konijn, en dit is me niet opgevallen!


                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Da's waarschijnlijk het gekende focusprobleem met deze oudere objectieven Vanaf 150mm tot 200mm, en tussen de kortste focusafstand tot ongeveer 7 meter en f/2.8 en f/5.6 gaat 'm niet correct focussen. Jij spreekt hier zelfs van f/8

                Ik denk wel dat dit euvel spijtig genoeg onherstelbaar is
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                  Oorspronkelijk geplaatst door chrisdemaer Bekijk bericht
                  Yep, thanks...

                  Toch even een bril aanschaffen .
                  701001 staat er. Even googlen.

                  Productiejaar van deze lens: tussen januari 1997 en 2006

                  Je vindt er alle serienummers na de nikkors terug link:
                  http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

                  Gr,
                  Chris

                  Comment


                  • #10
                    Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Da's waarschijnlijk het gekende focusprobleem met deze oudere objectieven Vanaf 150mm tot 200mm, en tussen de kortste focusafstand tot ongeveer 7 meter en f/2.8 en f/5.6 gaat 'm niet correct focussen.
                    Buiten aan het testen geslagen: ze blijft onscherp ook op grotere afstanden en met verschillende diafragma's (f3.2 tot f11).
                    Ik had deze graag voor nazicht binnengebracht.
                    Waar moet ik heen? En waar mag ik me aan verwachten?
                    Daarmee bedoel ik, is afstellen mogelijk, wat kost dat... enfin.

                    Ik woon tussen Zottegem en Gent.

                    Groeten,
                    Chris

                    Comment


                    • #11
                      Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                      Ik heb ooit een 80-200 AF-S gehad ook met focusproblemen, ik heb ze toen binnengebracht bij Procirep in Brussel. Mijn lens is nagekeken en opnieuw gecallibreerd waarna ze vrijwel perfect werkte, kostprijs was incl.btw 419 €
                      Eric Van Aerschot BD0730BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                        hoi, ik heb een schuifzoom en heb een draaimodel gehad, beide waren op mijn D300 scherp eender hoe ik ze zet qua mm's, ik denk dat je een beetje in de "zak" gezet zijt.
                        Veel succes met de herstelling, want ik vind dit toch wel zeer goede lenzen .

                        mvg Jozef
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                          Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                          Ik heb ooit een 80-200 AF-S gehad ook met focusproblemen, ik heb ze toen binnengebracht bij Procirep in Brussel. Mijn lens is nagekeken en opnieuw gecallibreerd waarna ze vrijwel perfect werkte, kostprijs was incl.btw 419 €
                          ---SLIK--- 't is natuurlijk geen af-S bij mij (die kunnen ze waarschijnlijk herprogrammeren als het geen mechanisch probleem is) Ik weet niet of dit bij af lenzen ook het geval is.

                          Ik neem in de loop van volgende week eens contact op met procirep. Ik lees toch regelmatig goede kritieken over hun service.

                          Gr,
                          Chris

                          Comment


                          • #14
                            Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                            Oorspronkelijk geplaatst door chrisdemaer Bekijk bericht
                            Buiten aan het testen geslagen: ze blijft onscherp ook op grotere afstanden en met verschillende diafragma's (f3.2 tot f11).
                            Ik had deze graag voor nazicht binnengebracht.
                            Waar moet ik heen? En waar mag ik me aan verwachten?
                            Daarmee bedoel ik, is afstellen mogelijk, wat kost dat... enfin.

                            Ik woon tussen Zottegem en Gent.

                            Groeten,
                            Chris
                            Ik was in de verkeerde onderstelling dat het over de schuifzoom ging en niet de recente draaizoom

                            Met alles wat je vertelt zou ik simpelweg naar de originele eigenaar gaan en mijn geld terugvragen

                            Comment


                            • #15
                              Re: help: onscherpe 80-200 2.8 af D ed

                              Zou ik ook doen terug gaan met de lens, want dit kan niet. Als dit een collega is

                              Al geprobeerd met een ander fototoestel? (indien mogelijk)

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik was in de verkeerde onderstelling dat het over de schuifzoom ging en niet de recente draaizoom

                              Met alles wat je vertelt zou ik simpelweg naar de originele eigenaar gaan en mijn geld terugvragen
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X