Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens als extra

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke lens als extra

    Er is wel al veel gesproken over deze lens enzo, maar toch nog een vraag, specifiek voor mijn geval...

    Binnenkort koop ik een D90 met Nikon 18-200 VR erbij, maar zou me graag ook nog een lichtsterke lens kopen, liefst niet te duur, en dus zag ik de Nikkor AF 50/1.8 D, die me zeer aansprak qua prijs... Ik ben geen echte kenner, en eerder een amateurfotograaf, maar wat vinden jullie van deze lens? Geschikt voor portretfotografie en dergelijke? Niet te beperkt die 50mm? Scherp genoeg? Nog andere voordelen, nadelen?

    Het hoeft niet de allerbeste lens te zijn, maar vinden jullie deze toch de moeite waard om als eerste lichtsterke lens te kopen, om wat mee te kunnen spelen?

    *OLIVIER!
    Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
    Flickr

  • #2
    Re: Lichtsterke lens als extra

    Ik heb er één gehad en was er niet van onder de indruk, scherpte op 2.8 was minder als die van mijn 17-55 vol open, dus 2.8, op 50mm, alleen het gebrek aan grootte is dan een voordeel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke lens als extra

      Ja maar voor zijn prijs is het wel een superlensje...
      Heb hem zelf ook, gebruik hem af en toe ook wel eens voor portretjes thuis en binnekort wss meer en vind hem zeker goed te gebruiken.

      En moet ze superscherp zin, soms is iets softer voor portretten net mooier, das iedereen zijn eigen smaak natuurlijk...

      @ hjanssen

      Ik vermoed dat je nikon 17-55 bedoelt? lens van 1150€ vergelijken met lensje van 150€ lijken me ook appelen en peren
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke lens als extra

        Is dan ook wel een gigantisch prijsverschil... Liefst commentaren die mij helpen, en die niet vergelijken met veel duurdere lenzen?

        *OLIVIER!
        Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke lens als extra

          Een lichtsterke 50mm prime lijkt me altijd een goede keuze voor een beperkt budget .
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke lens als extra

            Oorspronkelijk geplaatst door Oliviervd Bekijk bericht
            Is dan ook wel een gigantisch prijsverschil... Liefst commentaren die mij helpen, en die niet vergelijken met veel duurdere lenzen?

            *OLIVIER!
            Mischien toch beter gaan voor een tweedehandse 50mm AF-D f1.4, of de nieuwe 50mm AF-S f1.4 deze doen het op f 2.0 reeds prima.

            50mm AF-S is optisch een topper, maar de AF snelheid had ik liever wat sneller gezien voor een AF-S, daartegenover staat dat die AF wel supercorrect is, en makkelijk manueel bedienbaar.
            Last edited by Guest42; 12 maart 2009, 18:16.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke lens als extra

              Heb ook een 50mm prime overwogen voor op mijn D90, maar bij nader inzien denk ik toch een 85mm 1.8 te kopen, lijkt mij veel breder inzetbaar, zeker buitenshuis.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke lens als extra

                Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Heb ook een 50mm prime overwogen voor op mijn D90, maar bij nader inzien denk ik toch een 85mm 1.8 te kopen, lijkt mij veel breder inzetbaar, zeker buitenshuis.
                Ik denk dat een 50mm als enige lichtsterke lens echt breder inzetbaar is hoor. Als je een cropfactor hebt wordt die 85mm echt wel wat teveel tele. En ik denk dat je die lichtsterkte net binnen erg gaat apprecieren. In een gewoon huis of cafe ben je dan niet erg veel met je 85mm...
                Maarja alles hangt af van wat je ermee wil gaan doen natuurlijk.
                Zowat vanalles: http://www.flickr.com/photos/philflash/
                Concerten en voorstellingen: http://musicslides.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke lens als extra

                  En waarom geen Tamron 17-50 ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke lens als extra

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    Heb ook een 50mm prime overwogen voor op mijn D90, maar bij nader inzien denk ik toch een 85mm 1.8 te kopen, lijkt mij veel breder inzetbaar, zeker buitenshuis.

                    Vind ik ook, vermits 50mm eigenlijk al in je 18-200 zit en deze brandpuntsafstand niet echt mijn favoriete is bij low-light (zowel niet voor concerten als voor portretten)
                    Bovendien een toplens (ik heb ook de 85 1.4 en toch krijg ik het niet over mijn hart de 1.8 weg te doen)
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment

                    Working...
                    X