Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-105 F4 USM IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-105 F4 USM IS

    Ik heb een probleem met deze lens. De camera gaat onder de beste lichtomstandigheden plotseling beelden maken aan 1/15 sec, of 1/8 sec of 1/30 sec. Daarna weer een aantal beelden goed, dan weeral enkele beelden met een lage snelheid.
    De instelling van de camera is AV. Ook al getest met TV stand dan doet hij hetzelfde.
    Ik dacht in eerste instantie dat mijn EOS 30D defect was. Ik heb deze laten nazien bij canon. Ondertussen een EOS 5D gekocht, ik heb weer dezelfde problemen. Nu vermoed ik dat het aan de lens ligt.
    Heeft er nog iemand dit probleem voor gehad?

  • #2
    Re: Canon 24-105 F4 USM IS

    Zijn die foto's met een vrij lange sluitertijd dan niet heel zwaar overbelicht?

    Als dat niet het geval is, dan heeft de camera toch een reden om voor een langere sluitertijd te kiezen (minder licht).

    Als je bijvoorbeeld in de AV-stand kiest voor f5,6 met iso 100, en de foto's zijn altijd juist belicht, dan is het omdat er minder licht is dat de sluitertijd langer wordt.

    Heb je bij die f5,6 en iso 100 geregeld zwaar overbelichte foto's, dan mankeert er wel degelijk ergens iets aan de camera (tenzij er héél veel licht is, waarbij de kortst mogelijke sluitertijd niet kort genoeg is om de foto bij f5,6 en iso 100 juist belicht te krijgen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-105 F4 USM IS

      de foto's zijn inderdaad zwaar overbelicht. Het vreemde is dat hij een stuk of 8 foto's zwaar overbelicht, en dan onder dezelfde lichomstandigheden gewoon door gaat met goede foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-105 F4 USM IS

        ik denk eerder aan een probleem met het diafragmasysteem in de lens ?
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-105 F4 USM IS

          Kijk de contactjes eens na op de lens. Want het is via die dingen dat de lens en camera met elkaar info uitwisselen. Als die vuil/verroest zijn, dan is dat contact niet altijd zuiver meer en dan kan het af en toe eens misgaan.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-105 F4 USM IS

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            ik denk eerder aan een probleem met het diafragmasysteem in de lens ?
            Zat ik ook aan te denken. Ik zou de lens opsturen omdat er toch complexe electronica inzit.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-105 F4 USM IS

              Als er in de lens zelf iets hapert aan de diafragmalamellen, dan zal de camera wel de normaal berekende sluitertijd blijven aanhouden.
              De foto kan met "klevende diafragmalamellen" wel overbelicht worden, maar dan zou de sluitertijd niet langer mogen worden.

              In dit geval wordt de sluitertijd blijbaar te lang voor de ingestelde diafragma-opening, en daarom denk ik eerder dat er wat mis is met de lichtmeting.
              Maar die lichtmeting gebeurt in de camera, en dan zou het probleem maar op een van de twee toestellen voorkomen...

              Heb je al een andere lens geprobeerd, omdat je hetzelfde probleem hebt op de 30D en de 5D, wat er toch op wijst dat er wel degelijk iets mankeert aan de 24-105.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon 24-105 F4 USM IS

                Bij andere lenzen gaat alles normaal. 50mm, 85mm, 70-200, 12-24, zijn in mijn bezit. Hier is er geen enkel probleem mee.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 24-105 F4 USM IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door willypeeters.as Bekijk bericht
                  Bij andere lenzen gaat alles normaal. 50mm, 85mm, 70-200, 12-24, zijn in mijn bezit. Hier is er geen enkel probleem mee.
                  Dan zal je de 24-105 toch eens moeten laten nazien. Het ligt dan duidelijk niet aan de camera.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X