Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filter voor conon EF-S 10-22

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filter voor conon EF-S 10-22

    Over de lens ben ik er uit : Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM
    Echter wens ik zo als altijd een filter te plaatsen ter bescherming en gebruik nogal vaak de Tiffen reeks (Haze 1 of digital ultra clear )
    Aangezien dit nu toch om een extreme breedhoek gaat ligt dit waarschijnlijk anders en kom ik er niet van af met de gewone filters

    Ik zie onder andere Tiffen 77mm wide angle haze 1

    Zijn er betere of andere oplossingen, andere merken die beter voldoen ?

    groeten Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

  • #2
    Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

    Geen filter. Ter bescherming? Ik draag nu al een jaar een bril met kunststof glazen, en daar ben ik echt niet zo zuinig mee, maak deze altijd schoon met een zakdoek of t-shirt en die zijn niet beschadigt en dan zou de coating van een lens zomaar beschadigen?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

      Ik heb vorig jaar ook deze lens aangeschaft, en mij hebben ze er de b+w f-pro 77mm 010 1x aangeraden toen ik deze lens kocht. Deze houd uv stralen tegen en beschermd je lens tegen invallend stof. Ik denk dat deze iets rond de 40 eur kostte, weet het niet meer zeker. Bij mij is deze filter er vanaf de aankoop niet meer afgegaan. Altijd beter zo'n filter erop te schroeven. Beter iets meer geld uitgeven en voorkomen dat er stof in je lens zou komen in de loop der jaren.
      Jochenvde Photography
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

        Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
        A) Deze houd uv stralen tegen en beschermd je lens tegen invallend stof. Ik denk dat deze iets rond de 40 eur kostte, weet het niet meer zeker.
        B) Altijd beter zo'n filter erop te schroeven.
        C) Beter iets meer geld uitgeven en voorkomen dat er stof in je lens zou komen in de loop der jaren.
        A) UV stralen hebben enkel invloed op analoge fotografie, geen enkele (positieve) invloed op digitale

        B) In tegendeel, de goedkope filters veroorzaken vaak lensflares en andere minder positieve azken

        C) Stof in je lens door het voorste glas element? klinkt zo enorm onwaarschijnlijk hoor...

        Gebruik een zonnekap en je hebt al een groot deel bescherming... enkel wanneer je bij windkracht 10 op het strand loopt en je lens dus het risico loopt om ge-zandstraald te worden zou ik een UV filter plaatsen...

        verder kan ik uit ervaring over de sigma 10-20mm zeggen dat een normale filter op deze lens nooit voor vignetting zorgt, omdat de filterdiameter zo groot is. je hoef dus geen slim filter te gebruiken. Het zou een minpunt zijn voor de canon als dit hier wel het geval is.
        Last edited by RikH; 12 maart 2009, 09:53.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Geen filter. Ter bescherming? Ik draag nu al een jaar een bril met kunststof glazen, en daar ben ik echt niet zo zuinig mee, maak deze altijd schoon met een zakdoek of t-shirt en die zijn niet beschadigt en dan zou de coating van een lens zomaar beschadigen?
          Hier gaan we weer! De TS vraagt een UV filter, niet jouw goedkeuring om eentje te kopen.

          Ikzelf heb de EF-S 10-22mm uitgerust met een B+W 77 SLIM 010 1x. Gevolg: de originele Canon lensdop past niet meer, maar gelukkig kwam de UV-filter met zijn eigen lensdop ("Schneider Optik Kreuznach" staat erop) die "gelukkig" redelijk goed blijft zitten, helaas echter niet zo stevig vast als de Canon lensdoppen.

          Hope this helps.


          PS: even de factuur van Konijn opgezocht (8/7/2008). Jawadde! De filter kostte €68.83; het UWA-objectief zelf €635.5
          Last edited by LesC; 12 maart 2009, 10:31.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Hier gaan we weer! De TS vraagt een UV filter, niet jouw goedkeuring om eentje te kopen.

            Ikzelf heb de EF-S 10-22mm uitgerust met een B+W 77 SLIM 010 1x. Gevolg: de originele Canon lensdop past niet meer, maar gelukkig kwam de UV-filter met zijn eigen lensdop ("Schneider Optik Kreuznach" staat erop) die "gelukkig" redelijk goed blijft zitten, helaas echter niet zo stevig vast als de Canon lensdoppen.

            Hope this helps.


            PS: even de factuur van Konijn opgezocht (8/7/2008). Jawadde! De filter kostte €68.83; het UWA-objectief zelf €635.5
            Tuurlijk alle info is altijd welkom
            Eventjes verduidelijken aan eenieder die zo ver geraakt

            Waar het mij eindelijk om gaat :
            Niet de noodzaak wel of geen filter, op al mijn objectieven plaats ik steeds een beschermfilter.

            Maar bij deze heb ik de keus tussen een breedhoek filter (Tiffen = 75€) of een gewoon filter voor 40 €, dus ben ik benieuwd of een 'gewoon filter geen vignetting geeft als ik inderdaad op een bepaald filter nog steeds de lensdop kan gebruiken enz enz.
            Tot nu toe gebruik ik alleen Tiffen filters zijn er andere lees betere

            PS Dan zijde gij nog goed af ga , nu eens kijken

            Bedankt aan alle voor de reacties groeten Luc
            Last edited by camouflage; 12 maart 2009, 21:23.
            BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

            Comment


            • #7
              Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

              Hello,

              ik heb ook altijd UV filters op al mijn lenzen gezet (ben er nu wel van af gestapt omdat ik flare kreeg, en toch altijd B&W filters) dus laat je daar niet door afschrikken, beter een kapotte filter dan een kapotte lens.

              Nu heb ik op mijn EF-S10-22 al verschillende keren een circular polar filter gezet, een normale B&W Kaeseman (of zoiets ...) en dat geeft geen vignetting hoor, dus koop gerust die normale filter, die ook al een stuk minder kost, je zal geen donkere hoekjes krijgen volgens mij. Ikzelf heb wel altijd B&W filters gekocht, nooit Tiffen of Hoya of ..., en geen spijt van gehad, akkoord ze zien iets duurder, maar ze zijn ook gewoon beter. (geen negatieve invloed op de resulaten, buiten flare in extreme omstandigheden, maar dat is normaal omdat er een extra glas voor je lens steekt)

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

                Ik heb zelf deze lens met een gewone B+W MRC UV filter, geen slim versie. GEEN vignettering met de gewone versie, heb deze naast de slim getest in de winkel.

                Je verhoogt wel de kans op flare met filter, maar aangezien je de lens vooraan volledig afsluit (het voorste lenselement gaat van voor naar achter tijdens zoomen) kan dit toch wel van pas komen in een stoffige omgeving.
                Mvg, Fre

                Comment


                • #9
                  Re: Welke filter voor conon EF-S 10-22

                  Maken B+W dan geen neutrale filterglazen zoals Nikon zijn NC filters heeft, deze zijn prima en zonder storende bijwerkingen.
                  Last edited by Guest42; 14 maart 2009, 20:34.

                  Comment

                  Working...
                  X