Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomring rubber (nikkor)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomring rubber (nikkor)

    heb nooit problemen of ongelukken gehad met lenzen ,
    maar nu zit ik toch met het volgende ..

    Mijn lenzen die ik zo wat elke dag gebruik

    70-200 en 24-70 hebben allbei last van de zoomring die lostkomt (de rubber komt er af)

    Bij de 24-70 is dit maar heel licht merkbaar(is ook minder oud dan de 70-200-)

    Bij de 70-200 hangt hij nog een klein stukje vast , maar gaat er bijna volledig afkomen ...

    Dat er wat lak af is van te gebruiken is normaal , maar die rubber zit mij toch wat dwars ...

    Enige mensen ervaringen met reparaties hiervan?

    Wa rekent nikon daarvoor aan?

    thx
    www.kemizz.com
    Brand new Blog
    kemizzdotcomonflickr

  • #2
    Re: zoomring rubber (nikkor)

    zou je wat contactlijm niet durven proberen?
    als je dat voorzichtig doet kan dat volgens mij geen kwaad.
    als ik het zou doen dan deed ik het met bvb een niet pluizend oorstokje of een ander smal soepel spateltje.
    ps: contactlijm veronderstelt bijderzijds aanbrengen van een beperkte hoeveelheid lijm, een wachttijd respecteren (zie verpakking) tot alle oplosmiddelen zijn vervlogen, en dan samenbrengen en aandrukken(moet in één keer goed zijn want terug verwijderen kan in principe niet meer zonder schade).
    tijdens de droogtijd kan je eventueel luciferstokjes aanbrengen tussen je lenstubus en de rubberring, zodat die mekaar niet kunnen raken;
    wees heel behoedzaam met de lijm want de oplosmiddelen zijn nogal agressief en kunnen eventueel de lenscoating buiten de rubberring aantasten.
    succes

    Comment


    • #3
      Re: zoomring rubber (nikkor)

      Met secondenlijm moet je er niet aan beginnen, tijdens het drogen komt er een grijze laag rond de plaats die gelijmd is, met wat pech zit die ook ergens op een lenselement.

      Contactlijm is in ieder geval veiliger, maar omdat dit probleem wel eens meer voorkomt zal er hier wel iemand een betere oplossing kennen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: zoomring rubber (nikkor)

        Ik heb het op 2 verschillende Nikkors op de volgende wijze 'gerepareerd':

        1 zoom ring naast de gleuf leggen en omdraaien
        2 gleuf en ring met thinner vlug reinigen
        3 foamtype 2 zijdig plakband in de gleuf plakken(ik dacht dat je het in de breedte in 2-en moest knippen).
        4 bescherming van het foam trekken en ring er zo nauwkeurig mogelijk weer op leggen
        5 met het betere duw- en trekwerk de ring richten

        de eerste week staat de ring nog wat bol, maar na twee weken is dat helemaal weg.

        Of hier een nieuwe bestellen.

        Secondelijm gaat denk ik niet werken, werkte nl ook niet op de body van mijn D200 met het rubber, plakte uitstekend op de body met hechtte niet aan het rubber.
        Last edited by hjanssen; 11 maart 2009, 13:34.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: zoomring rubber (nikkor)

          inderdaad, ik kwam hier juist terug om hetzelfde in te tikken.
          zo'n plakband om foto's in album te plakken bvb...

          Comment


          • #6
            Re: zoomring rubber (nikkor)

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            zo'n plakband om foto's in album te plakken bvb...
            Ik weet niet of dat ook werkt, dat is toch dat spul waar alleen de lijm laag blijft zitten?
            Ik heb het idee dat het met het foamtape een combinatie is van hechtkracht en iet dikker worden van de lens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: zoomring rubber (nikkor)

              Kemizz
              ik heb hier ARTIfix van 6mm breed (vroeger te koop bij ARTIS-boeken)liggen en Sellotape van 15mm breed (in de betere tekenzaak te koop).
              beiden werken op hetzelfde principe:
              je rolt een stukje van de rol af, legt het met de lijmzijde op het albumblad, je trekt vervolgens de afdekfolie ervan, en je kleeft op de tweede kleefzijde je foto vast.
              de beiderzijds ingelijmde folie die tussen foto en albumpapier achterblijft is zo dun dat je, ook na herhaaldelijk stevig drukken met een hard voorwerp op de foto, geen doortekening kunt waarnemen, echt flinterdun.

              ps: secondenlijm is trouwens alléén doeltreffend op plaatsen waar een breuk (liefst in een voorwerp uit onvervormbaar materiaal, bvb porselein, glas, metaal,... ) moet worden hersteld.
              het is namelijk het meest effectief daar waar de lijmfilm zo dun mogelijk is.
              rubber is dus niet echt geschikt om gelijmd te worden met secondenlijm die trouwens heel hard uithardt, en daardoor vermoedelijk het rubber zal loslaten.

              Dré
              Last edited by dréten; 11 maart 2009, 19:10.

              Comment


              • #8
                Re: zoomring rubber (nikkor)

                Ik heb ook een gewone dubbeltape gebruikt om de ring vast te lijmen. (Overigens ná een tip van hier!) Werkt gewoon goed, de lijm kan de buitenkant niet beschadigen of aantasten en zodra de ring weer wat losser komt, weer opnieuw plakken.

                Maar de tip om voor een € 10,00 een nieuwe ring te bestellen is ook top. Kwist niet dat dat kon... Bedankt hjansen!!

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment


                • #9
                  Re: zoomring rubber (nikkor)

                  Aan de respons te merken is Kemizz niet echt gehaast om zijn ringen te herstellen....

                  Het valt me trouwens al een tijdje op dat sommigen vlug een topic starten, en daarna.....alléén nog respons van hulpvaardige mensen, maar van de topicstarter niks meer,zelfs geen gewoon bedankje!

                  niet echt motiverend voor allen die energie en tijd steken in hun reacties, toch.
                  gelukkig hebben andere lezers er ook nog wat aan.
                  ik weet het: "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" zei Jezus....en ze dropen allen af( ook ikzelf ).

                  maar toch, bij sommigen is zondigen de regel!

                  excuseer me

                  Dré
                  Last edited by dréten; 14 maart 2009, 11:54.

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoomring rubber (nikkor)

                    rustig maar rustig maar ,

                    thx allemaal voor de reply ,

                    ik ga 1 poging maken die hjanssen beschrijft
                    zo niet hoor ik bij nikon zelf,
                    kost dat te veel dan rubber der af en gewoon het metaal gebruiken als zoom,
                    zal alleen koud aan de handen worden

                    die gekke nikon designers toch
                    www.kemizz.com
                    Brand new Blog
                    kemizzdotcomonflickr

                    Comment

                    Working...
                    X