Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reductie-ring in combinatie met polarfilter??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reductie-ring in combinatie met polarfilter??

    een vraagje van een "zuinige" mens.
    ik heb hier een polarisatiefilter van 72mm en zou die, mbv. een reductiering, op een lens van 77mm willen zetten.
    kwestie van de aankoop van een (dure)polaristiefilter te kunnen uitstellen (lees: vermijden)
    bezorg ik mezelf onheil?
    Iemand ervaring daarmee?
    of stel ik een "belachelijke" vraag?

    Dré

  • #2
    Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

    Ik zou denken dan dat je een deel van je beeld gaat verliezen omdat je de frontopening van je lens gaat verkleinen, Dit gaat Zwarte hoeken en mss zelfs wel randen opleveren denk ik...Wat wel gedaan wordt is andersom, een polarfilter op een kleinere lensmaat gebruiken mits een tussenring. Bv 72 op 67mm
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

      Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
      Ik zou denken dan dat je een deel van je beeld gaat verliezen omdat je de frontopening van je lens gaat verkleinen, Dit gaat Zwarte hoeken en mss zelfs wel randen opleveren denk ik...Wat wel gedaan wordt is andersom, een polarfilter op een kleinere lensmaat gebruiken mits een tussenring. Bv 72 op 67mm
      andersom (67->58) heb ik inderdaad al ervaring mee.
      soms is er dan wel een probleem met de zonnekap...
      het gaat me dus alléén om: 72>77
      ik vraag me af of die vigneting desastreus zou zijn?

      en ik vind het ook zo sneu om de fotohandel binnen te stappen, de test te doen, en daarna buiten te moeten stappen zonder filter te kopen
      toch bedankt
      Last edited by dréten; 11 maart 2009, 08:30.

      Comment


      • #4
        Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

        Goedkoopste manier om te proberen, Gat snijden uit stuk karton ter grote van jou filter en dan voor de lens houden en foto nemen, weet je direct of er vignettering is.
        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

        Comment


        • #5
          Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

          Je kan die 72mm polarisatiefilter verkopen en eentje van 77mm kopen + een verloopring van 77 naar 72mm.
          Maar omdat je dan toch niet de nieuwprijs terugkrijgt van die 72mm polarisatiefilter, en je moet dan ook nog een verloopring kopen, denk ik dat je dan even goed een tweede filter kan bijkopen met de juiste maat.

          Een te klein filter voor de lens zetten zou ik nooit doen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

            Volgens mij is zo een ring niet eens te koop.
            Die ringen gaan van van klein naar groot en niet andersom.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Je kan die 72mm polarisatiefilter verkopen en eentje van 77mm kopen + een verloopring van 77 naar 72mm.
              Maar omdat je dan toch niet de nieuwprijs terugkrijgt van die 72mm polarisatiefilter, en je moet dan ook nog een verloopring kopen, denk ik dat je dan even goed een tweede filter kan bijkopen met de juiste maat.
              't Is eigenlijk waar hé, ik koop me gewoon een grotere polar denk ik

              Comment


              • #8
                Re: reductie-ring in combinatie met polarfilter??

                Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                Volgens mij is zo een ring niet eens te koop.
                Die ringen gaan van van klein naar groot en niet andersom.
                Ik had er een voor groot filter op een kleine lens en dat werkte goed, maar het zijn ellende dingen om te bewaren en vast te houden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X